leraar-leerling koppeling en verschillende stick-mode's

• Topicstarter Topicstarter AWe
  • Startdatum Startdatum
A

AWe

Guest
Als beginner wordt mij Stick-mode 2 aangeraden maar op de club waar ik lid van ga worden als de secretaris terug is van vakantie, wordt mode 1 gevlogen. Nu lees ik in boeken en op het forum over het bestaan van een buddybox maar geen omschrijving ervan.
Als ik op internet de grote winkels bezoek kan ik alleen leeraar-leerlingkabels vinden. Wie kan mij helpen een beschrijving van een buddybox te vinden, en wie weet waar ze een dergelijk stuk electronica verkopen?
(Ik heb zelf een fx18 van futaba, wil vasthouden aan mode 2 en kom voorlopig nog niet op een vliegveld.)
De site van Olivier heeft het wel over verschillende merken, maar volgens mij niet over stickmodes.

Rom,

Bedankt voor je reactie, maar zoals je in mijn post kunt lezen wil ik vasthouden aan mode 2.
Het is dus niet de vraag welke stick-mode en waarom, maar het gegeven van twee verschilende stickmode's en hoe in dat geval een leraar-leerlingkoppeling tot stand te brengen .

vertrouw me niet op m'n woord, maar ik dacht dat de moderne computerzenders daar geen probleem van maken.

Nu weet ik niet of jouw zender daar geen probleem van zou maken ? :oops:
Maar ff9's kan je gewoon linken zonder enig probleem .

(heb ik van horen zeggen)

groet

je kan de zender van jou in mode 2 laten staan en de leraar zender in de mode die van toepassing is,
in de zender programmeer je de mode 1/2/3/4,
zet er een leerling kabel tussen en stel de leerling zender op trainer en het werkt.
je kan ook bepaalde funkties uit zetten voor de leerling als hij er nog niet aan toe is,
zoals bij heli de pitch en throtle uit zetten enz.

AWe zei:
... Bedankt voor je reactie, maar zoals je in mijn post kunt lezen wil ik vasthouden aan mode 2...
Waarom? Het lijkt me erg onpraktisch. Je clubgenoten (op mode1) kunnen je dan alleen helpen/lessen als zij ook een zender hebben die geschikt is voor koppeling EN ze moeten het willen/kunnen uitzoeken. Je instructeur kan dan jouw zender niet even uit je handen nemen om je toestel te corrigeren. Of heb je verhuisplannen en kom je in de buurt van een mode 2 club?

Ik moet Ron bijtreden,

Bij ons op de club zit iemand die mode 1 vliegt en die niet zo'n held is bij het invliegen van zijn nieuwste toestellen. Nu die man kan het dus allemaal zelf zien te klaren gelet op het feit dat al de rest ( mij incluis) mode 2 vliegen.

Het is volgens mij beter om je te schikken naar de gemeenste deler tenzij je daar een zeer goede reden voor hebt. Wij wachten dus op jou antwoord ter terzake :roll:

Stevo

Jongens ik ben het helemaal met jullie eens.

Maar Awe doet dit om persoonlijke redenen.
Waar ik niet verder op in wil/kan gaan
Ik ben voor hem zijn zwever aan het bouwen.
Dus helpt die man aub met zijn vraag.

:offtopic:
- verhuizing
- club was oorspronkelijk mode 1 maar nu vliegen enkele E-zwevers daar mode 2
- simulator staat mode 2
- literatuur zegt dat mode 2 meest standaard en dus aan te bevelen is
- en wat het uitzoeken betreft: daar ben ik nu mee bezig

Een discussie over welke mode nu het beste is, eindigt in een welles-nietes strijd en dat is niet mijn bedoeling.

Ik heb het al gedaan. Ik vlieg mode 1 en de heli-instructeur mode 2.
Het werkt dus, maar!!!: Je programma voor je toestel moet eigenlijk ook in de zender van de instructeur zitten onder andere i.v.m. met uitslagen van je servo. Het is wel handig dan die gelijk zijn. :D en zelfde kant op gaan.
Niet iedere instructeur wil daarvoor zomaar een programmaplaats in zijn zender opofferen. Je zit dus vaak vast aan één instructeur.
Bovendien zal je op de frequentie van de instructeur moeten zitten met je ontvanger omdat die er ook niet op zit te wachten iedere keer een ander TX kristal in zijn zender te plaatsen.

Bert

ik heb heli les gehad,
dan vroeg de instructeur welke mode vlieg je en zette dan even de mode goed.
het helpen met de zender afstellen steld in andere modes niks voor,
alleen de helper of leraar kan niet in springen zonder leeraar en leerling zender
mijn zoon krijgt straks vlieg les.
hij moet van mijn op mode 2 vliegen en de man die hem leerd vliegen vliegt in mode 1.
dus ik heb een ff9 als leerling en heb een ff8 om gebouwd naar mode 1 en als hij straks zelf kan vliegen bouw ik de zender weer terug naar mode 2.

Back