Leren prophangen in de huiskamer. Waarmee is dat mogenlijk?

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door Tom Bollongino, 27 mrt 2006.

  1. Tom Bollongino

    Tom Bollongino

    Lid geworden:
    24 feb 2004
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Weesp en tevens praktiserend praktijksprakker
    Om met slecht weer toch te kunnen vliegen (oefenen) schijnt het mogenlijk te zijn om thuis, in beperkte ruimte, te kunnen prophangen.
    Of dit, wat ik ergens gelezen heb, echt waar is weet ik niet.
    Ik heb hier veel gelezen, en veel in de winkels gekeken, maar niet iets gevonden dat daar aan voldoet.

    Zijn hier ervaringen mee, zoals type, motor, enz.?
     
  2. wilco1985

    wilco1985

    Lid geworden:
    11 feb 2004
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Elspeet
    Uiteraard is dit mogenlijk. Prophangen en vliegen op/in kleine ruimten. We gebruiken hier gewoon standaard shockflyers voor.

    MAAR...
    Leren prophangen in de huiskamer. Waarmee is dat mogenlijk?
    Dat leren is nergens mee mogenlijk. Niet op de manier waarop je het hier steld....
    Je zult eerst een grondige basis moeten hebben voor je hier aan kunt gaan beginnen. Als ik het zo hoor heb je nog geen enkele vlieg ervaring en denk dat de eerste poging binnenshuis wat relationele problemen gaat opleveren. :lol:

    Toestel op onderstaande foto is een knuffel wordt aangedreven door een tyfoon 6/3d met tsunami 10 regelaar op 3s lipo en een paar goedkope prul servo's. Deze setup is nu nogal redelijk verouderd en er zijn betere te krijgen die op 2s lopen.

    [​IMG]
     
  3. Tom Bollongino

    Tom Bollongino

    Lid geworden:
    24 feb 2004
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Weesp en tevens praktiserend praktijksprakker
    Dank voor de tip, je geeft mij al een paar werkbare zaken aan zoals de standaard shock en motorcombinatie.
    En wat mijn vliegervaring betreft; ik vlieg ruim 40 jaar. Maar dat zijn de vliegtuigen tot 6 kilo. Klik maar op mijn WWW knopje.
    Dat indoor is gewoon een nieuw onderdeel in mijn ervaring. Zodoende mijn vraag, aangezien het ene model juist wèl, of juist niet geschikt is. Bv. Absoluut géén, of juist wel een dubbeldekker.

    Tom.
     
  4. wilco1985

    wilco1985

    Lid geworden:
    11 feb 2004
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Elspeet
    Ow op die manier. De vraag kwam een beetje onduidelijk over :p
    Maar als je outdoor met (brandstof) toestellen dit kunstje kan, dan is het met shockflyers niet moeilijk.
    Zoals ik al aangaf is het model op de foto al weer verouderd. Nu zou ik eens uitkijken naar een ikarus yak 54 of een shockwave in combo met een python 60 o.i.d.
    Maar daar is al veel over geschreven op dit forum.
     
  5. Tom Bollongino

    Tom Bollongino

    Lid geworden:
    24 feb 2004
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Weesp en tevens praktiserend praktijksprakker
    Dank je. Daar zal ik eens verder over gaan lezen.
    BTW, ik heb met de brandstofmodellen nooit aan prophangen gedaan. Dit is dus echt splinternieuw voor mij.
    Zodoende, met dit winderige klimaat, wil ik dat binnen gaan oefenen met een licht, en zo mogenlijk kraakvrij model dat een paar klappen hebben kan.
     
  6. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    Of ipv een model een goede flightsim kopen.... daarmee kan je altijd vliegen alsof je buiten staat (of binnen afhankelijk van de scenery)

    Vlieg ook al een 'tijdje' maar is mijn beste aanschaf van de laatste jaren geweest.

    Suc6
    Winfried
     
  7. wilco1985

    wilco1985

    Lid geworden:
    11 feb 2004
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Elspeet
    Ik zou persoonlijk niet het risico nemen om het direct in een kleine ruimte te gaan oefenen. Eerder even wachten tot s'avonds en dat rustig buiten. Dan is het immers vaak windstil en kun je in alle rust oefenen en heb je niet het risico dat de potten van de kast vliegen of dat het onkruid in de ramen gesnoeid wordt. 8)

    En een flightsim is idd een zeer goede trainer. Maar de praktijk is toch nog weer even iets anders maar dan zit het al wel in je vingers.
     
  8. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.822
    Locatie:
    Zeewolde
    Hee Tom,

    Deze plaatsgenoten van BosModelAir gaan deze week ook eens aan de gang met een shocky`s.
    En ik ga eens niet voor de standaard aangegeven set up (typhoon 6/3d en Tusnami 10) maar voor een set up met iets meer vermogen (en gewicht maar ik vlieg toch 90% buiten).

    Deze modellen vliegen leuk en ja ze zijn in de huiskamer te prophangen maar of je daar nu echt happy van wordt weet ik ook niet.

    Met een goede sim zul je meer plezier beleven.
    Ik vlieg zelf thuis met Aero Fly Pro Deluxe (somes nog met Real Flight G2).

    In AFPD zitten genoeg modellen om te prophangen in huis op de computer :wink:

    Mocht je dit eens willen proberen dan kun je natuurlijk wel eens een avondje bij mij komen simmen.
     
  9. raymon

    raymon Forum veteraan

    Lid geworden:
    4 mei 2003
    Berichten:
    6.470
    Locatie:
    Creil vlieg bij lvc emmeloord
    wilco

    en shockwave met een python 60 gaat niet luken
    dan moet je echt hele lichte bestuuring hebben
     
  10. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    Leren prophangen is voor de meeste mensen binnen de ruimte van een sportzaal al moeilijk genoeg.
    De kist valt in het begin uiteindelijk altijd in een onverwachte richting weg en daar wil je dan "uitvliegen" zonder te crashen, gaat in een kleine ruimte altijd schade opleveren.

    Aerofly Pro Deluxe simuleert dit erg goed, anders op de zomeravonden even in het park/voetbalveld oefenen met een EPP Superzoom o.i.d.
     
  11. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.822
    Locatie:
    Zeewolde
    He Tom,

    Schiet me ineens iets te binnen (het zat er al even maar kwam er nu pas uit :lol: ).

    Koop ook een shocky dan gaan we met z`n drieen op de lege bouwgrond van Villa Casparus II vliegen voor Villa Casparus I.
    Recht tegen over de Meidoornflat waar ik woon.

    Mooi stukje grond om een beetje te klooien en voorzien van hekwerk om evetuele toeschouwers op afstand te laten.

    Als dat niet gaat kunnen we ook gezellig met z`n 3-en naar de Gaasperplas, daar kun je ook leuk vliegen.

    Wel leuk om gewoon ff snel een uurtje te klooien :wink:
     
  12. Tom Bollongino

    Tom Bollongino

    Lid geworden:
    24 feb 2004
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Weesp en tevens praktiserend praktijksprakker
    Geachte heren, jullie hebben mij geheel om.
    Ik zie af van hardware in de huiskamer en zal de simulator eens gaan bekijken.
    Dat heb ik twee jaar geleden al gedaan, maar er waren toen veel problemen die er nu uit schijnen te zijn.

    @Berto
    Dank voor je spontane aanbod. Ik zal zeer zeker contact met je opnemen.
    Ik zal maar niet voor Casparus gaan vliegen met mijn IMA Holiday, dat is veel te snel. Heb trouwens nog een IMA Dart als bouwdoos! :D

    Dank aan allemaal!
     
  13. Tom Bollongino

    Tom Bollongino

    Lid geworden:
    24 feb 2004
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Weesp en tevens praktiserend praktijksprakker
    @Pjotrrr
    Ik zie wat je bedoelt. Even een paar filmpjes bekeken van shocks in zaaltjes, dat ga ik dus maar niet binnenshuis doen.
     
  14. wilco1985

    wilco1985

    Lid geworden:
    11 feb 2004
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Elspeet
    Het kan wel hoor. :D
    Maar het vergt wat oefening en routine :D
    Alleen niet vergeten dat muren en andere objecten vliegtuigen aan trekken. 8)
     
  15. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    Overigens zijn de meeste indoorpiloten het er wel over eens dat de Ikarus Yak54 veel stabieler aan de prop hangt dan welk ander kistje.
    Ook ik heb het met de Yak eindelijk een beetje geleerd en als je er dan gevoel voor hebt gekregen gaat het met andere kisten ook beter.
    In Aerofly Pro zit een hele grote brandstofkist, de Giles, dat is de makkelijkste om mee te beginnen ;)

    Voor buiten zou ik de Ikarus Yak even overtrekken op 6mm depron en de neus extra verstevigen.
    Het mooie kitje dan bewaren voor later op een mooie zomeravond of indoor...
     
  16. MrDepron

    MrDepron Guest

    [​IMG]

    wat is het probleem dan?
     
  17. Pjotrrr

    Pjotrrr Guest

    Als men het eenmaal erg goed kan is er geen probleem :D
    Mooie foto!!!
     
  18. Tom Bollongino

    Tom Bollongino

    Lid geworden:
    24 feb 2004
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Weesp en tevens praktiserend praktijksprakker
    Wat zou dan een goede motor/prop voor de Yak zijn?

    Ik heb een Castle Creations Phoenix 10 brushless regelaar voor mijn Mega 16-7-10.
     
  19. Tom Bollongino

    Tom Bollongino

    Lid geworden:
    24 feb 2004
    Berichten:
    1.586
    Locatie:
    Weesp en tevens praktiserend praktijksprakker
    @MrDepron

    Is dit de laatste manier van afstoffen ofzo? :p

    Prachtig zeg!
     
  20. Daniël

    Daniël

    Lid geworden:
    9 nov 2003
    Berichten:
    1.163
    Locatie:
    Scheemda
    Hallo,

    Het is wel mogelijk maar het kost wel veel bloed zweet en tranen om het te leren..........
    Het is zeker niet iets wat je van vandaag op morgen kan, teminste voor mij dan :lol:
    Een korte filmpje van mij.

    Huis,Tuin en Keukentorque'en

    Mvg,

    Daniël.
     

Deel Deze Pagina