leren watervliegen

Even een vraagje.
Ik vlieg met een Cessna 182 Skylane van Hype met wieltjes.
Nu wil ik er ook mee gaan watervliegen.
Is er iets speciaals waar ik op moet letten met landen en opstijgen?

mvg
Ronald

Hi Ronald, dit is waar ik zo'n beetje rekening mee hou.

De wind heeft wat meer effect op je toestel, wind op je rubber duwt de neus de wind in, dus...
-Bij start en landing, neus in de wind houden. Zo voorkom je dat je toestel vel naar links of rechts slaat.
-Rudder zo instellen dan je de volledige uitslag kan geven.
-Smooth en vooral niet te ver van je af landen. Je moet netjes kunnen landen op vaste bodem.
-Iets hogere landingssnelheid aanhouden, i.v.m dat door de floats je toestel eerder in stall komt.
-Vliegtijden inkorten i.v.m meer gewicht en weerstand van je floats. Je wilt niet situatie kopen dat je toestel midden in het meer ligt met een lege lipo.

Grtz, Frans

leerzaam artikel

Hoi Ronald ,

Ik heb een oud artikel over watervliegen ingescand , zeer leuk om eens door te lezen.

Wings across the water na openen link op de cover klikken om te lezen.

img0001klein.jpg

Zelf ook meer weer eens lezen want mijn widgeon is gisteren gecrashed ;)

Mvg,

Bart

Laatst bewerkt:
"Voldoende" motorvermogen is ook belangrijk ... bij te weinig motorvermogen komt het kistje niet los en blijft op het water "plakken", de "wiel" versie komt met dat vermogen wel los van de grond (uiteraard bij een grondstart van een geschikte ondergrond)

En ook de vorm van de drijvers, heeft invloed op je waterstart ... vooral bij kleine modellen functioneert een "schaal" (V-bodem) drijver minder goed en is een "minder schaal" vlakke bodem te prefereren ... en een goed functionerend waterroer is bijna altijd noodzakelijk ... deze aanpassingen zijn noodzakelijk omdat de eigenschappen van water zich niet aanpassen aan de schaalverhouding van het kistje ...

Succes!

Zoals hierboven aangegeven vooral soepel en vloeiend aanvliegen en landen. Meestal als je in een natuurlijk watertje vliegt is de kant niet recht, of staan er bomen. Probeer dan een paar keer proef aan te vliegen zonder daadwerkelijk te landen, en kijk of je lekker uitkomt. Doe dat niet te dicht langs de kant, maar hou ruime uitloop aan EN kijk of je voldoende mogelijk hebt om door te starten. Voel je je comfortabel dan netjes landen zoals je op het land zou doen.

Opstijgen doe ik altijd (nouja meestal...) eerst langzaam aanzetten en dan gas erop. De rest gaat vanzelf...

Inderdaad ook niet alleen vanwege extra gewicht en weerstand drijvers eerder stoppen, maar ook voor het taxi-werk heb je nog power nodig. Op het land kun je bij een (per ongeluk) dead stick landing je toestel op gaan halen. In het water ook, maar dan moet je je zwembroek bij je hebben :).

Omdat er altijd kans is dat er water bij je electronica komt is het verstandig deze te behandelen zodat water er geen vat op heeft. Hiervoor zijn diverse sprays in de handel. Plasti dip kan ook heel handig zijn.

Nog een tip, water is erg hard in combinatie met snelheid.
Probeer zo zacht mogelijk te landen anders gaat het toestel stuiteren.

Mvg Pascal.

Heb zelf heel veel watervliegervaring, vloog 10 jaar lang watervliegwedstrijden in binnen en buitenland; kunstvlucht en Stand-Off schaal.
Misschien dit boek aanschaffen?
Heb het zelf en ook in PDF.

full

groetjes,
Jan

Dat s hetzelfde toestel toch ?
Ik meen mij een draadje te herinneren van jou en dat je verstevigingen had aangebracht.

Wie wil watervliegen, er zijn hier plenty mogelijkheden! Boot, begeleiding en instructie gegarandeerd. Neem gerust contact op: 06-53841334.
Groet, Bald

Back