LET OP! TorqueTube TREX-600

Hallo beste Trex-600 vliegers en bijnamen diegene die met een TorqueTube vliegen..
Even een waarschuwing over de twee spieën in de TT.

Gisteren nog even een testvlucht met veel wind gemaakt met mijn Flybarless Trex-600E.
Ineens na een minuut of drie ging mijn motor erg variëren in toerental en zakte behoorlijk in
(alsof mijn accu het min of meer begeven had).
Ben toch maar voor de zekerheid gaan landen, en nog wel even een vluchtje gemaakt met de ESP
(kon het niet laten met die wind).

Zonet even de accu opgeladen kon er zo op het eerste gezicht niets aan zien en alles stond netjes in balans,
en dacht dus hhmmm, zal toch niet de motor of regelaar zijn.
Die had ik nog gevoeld en die waren niet meer als een graad of 25/30.
Ik dacht nou dat zoek ik dan van de week dan wel uit.
Omdat ik vandaag eigenlijk verder wilde werken aan mijn Bell-222 waarvoor deze Flybarless Trex uiteindelijk moet gaan dienen.
Dus ik het test frame in de Bell geschroefd (heb voor de Bell even een oud frame met staartbuis in elkaar staan) om de heckrotor erin pas te gaan maken, dus ik dacht dan haal ik gelijk even het heckstaartstuk van de Flybarless af.
Mijn verbazing was zeer groot toen ik een gigantisch hoop slijpsel zag alsof er een lager helemaal in tichelen was.
Dus toen maar de hele staart van de Trex afgehaald om alles goed schoon te maken en de oorzaak op te sporen,
kwam er ineens een staafje uit de staartbuis rollen, ik dacht waar is dat nu weer van.
Zie ik ineens dat het de spie van mijn TT is, zie afbeelding-1 met de rode pijlen.

TT-Spie-1.jpg

Dit maakt gelijk alles duidelijk.

De spie was dus uit de TT tegen de rand van de staartbuis gekomen, die daardoor was ingesleten.
En dat was (neem ik nu nog even aan) ook gelijk de oorzaak van het in zakken van de motor denk/hoop ik.

Dus de spie van de Trex TT kan dus losraken en eruit komen.
Lijkt mij voor alle TT gebruikers belangrijk om daarbij stil te staan en regelmatig te controleren.
Ik heb voor de zekerheid nu op mijn ESP en Flybarless (allebei met TT)
er maar een dubbele krimpkous om gekrompen zie afbeelding-2.
In de hoop dat het in ieder geval niet meer zo snel kan gebeuren,zou momenteel even geen andere oplossing weten.
Dus misschien voor alle TT gebruikers een tip:
Even en dubbel stukje krimpkous aan beide zijdes over de spie op de TT.
TT-Spie-2.jpg
 
Laatst bewerkt:
Leuke tip, bedankt. Ben net een T600ESP voor iemand aan het bouwen, en van de week gaan we verder met de staart. Kan ik dat gelijk uitvoeren.
 
Overigens heb ik net de TT van mijn Trex-600ESP ook even afgehaald,
daar zat al een soort vergrendeling op zie afbeelding.

Dus de waarschuwing geldt mogelijk alleen voor de wat oudere TT.

TT-Spie-3.jpg
 
oeps dat waren er bijna 2 op een dag dan die de grond in zouden kunnen gaan....
Onee mijnes ging de grond in ;-)
 
Hé Richard, alweer een beetje van de schrik bekomen?
Heb je de nieuwe ESP al besteld?
En ken je mij die link even prive mailen?
 
Hoi,
vanavond of morgen bestel ik hem. Ik ben er behoorlijk ziek van geweest het hele weekend.. er vliegt niet iedere dag iemand in je rotor. Sterker probeer het en het lukt niet eens :-) ik heb je een pb-tje gestuurd met de gegevens.
 
Overigens heb ik net de TT van mijn Trex-600ESP ook even afgehaald,
daar zat al een soort vergrendeling op zie afbeelding.

Dus de waarschuwing geldt mogelijk alleen voor de wat oudere TT.

TT-Spie-3.jpg

Er zit een schuifje overheen zodat de spie niet los komen kan. Gewoon een tweetal druppels secondelijm en er gebeurt niets.


loges.
 
Dat snap ik, maar het ging hier nog om het oude type TT, en die had dus geen schuifje.
Dus oude type TT, even voorzien van een krimpkousje lijkt me.
 
Dat krimpkous trucj werkt erg goed, gebruikte ik ook in mijn elektro off-road tijdperk toen ik met Associated RC10Bx reed met MIP assen, daar deden we ook altijd een krimpkous omheen om uitdrijven te voorkomen.

Greetz,

Michiel.
 
Back
Top