Hallo beste Trex-600 vliegers en bijnamen diegene die met een TorqueTube vliegen..
Even een waarschuwing over de twee spieën in de TT.
Gisteren nog even een testvlucht met veel wind gemaakt met mijn Flybarless Trex-600E.
Ineens na een minuut of drie ging mijn motor erg variëren in toerental en zakte behoorlijk in
(alsof mijn accu het min of meer begeven had).
Ben toch maar voor de zekerheid gaan landen, en nog wel even een vluchtje gemaakt met de ESP
(kon het niet laten met die wind).
Zonet even de accu opgeladen kon er zo op het eerste gezicht niets aan zien en alles stond netjes in balans,
en dacht dus hhmmm, zal toch niet de motor of regelaar zijn.
Die had ik nog gevoeld en die waren niet meer als een graad of 25/30.
Ik dacht nou dat zoek ik dan van de week dan wel uit.
Omdat ik vandaag eigenlijk verder wilde werken aan mijn Bell-222 waarvoor deze Flybarless Trex uiteindelijk moet gaan dienen.
Dus ik het test frame in de Bell geschroefd (heb voor de Bell even een oud frame met staartbuis in elkaar staan) om de heckrotor erin pas te gaan maken, dus ik dacht dan haal ik gelijk even het heckstaartstuk van de Flybarless af.
Mijn verbazing was zeer groot toen ik een gigantisch hoop slijpsel zag alsof er een lager helemaal in tichelen was.
Dus toen maar de hele staart van de Trex afgehaald om alles goed schoon te maken en de oorzaak op te sporen,
kwam er ineens een staafje uit de staartbuis rollen, ik dacht waar is dat nu weer van.
Zie ik ineens dat het de spie van mijn TT is, zie afbeelding-1 met de rode pijlen.
Dit maakt gelijk alles duidelijk.
De spie was dus uit de TT tegen de rand van de staartbuis gekomen, die daardoor was ingesleten.
En dat was (neem ik nu nog even aan) ook gelijk de oorzaak van het in zakken van de motor denk/hoop ik.
Dus de spie van de Trex TT kan dus losraken en eruit komen.
Lijkt mij voor alle TT gebruikers belangrijk om daarbij stil te staan en regelmatig te controleren.
Ik heb voor de zekerheid nu op mijn ESP en Flybarless (allebei met TT)
er maar een dubbele krimpkous om gekrompen zie afbeelding-2.
In de hoop dat het in ieder geval niet meer zo snel kan gebeuren,zou momenteel even geen andere oplossing weten.
Dus misschien voor alle TT gebruikers een tip:
Even en dubbel stukje krimpkous aan beide zijdes over de spie op de TT.
Even een waarschuwing over de twee spieën in de TT.
Gisteren nog even een testvlucht met veel wind gemaakt met mijn Flybarless Trex-600E.
Ineens na een minuut of drie ging mijn motor erg variëren in toerental en zakte behoorlijk in
(alsof mijn accu het min of meer begeven had).
Ben toch maar voor de zekerheid gaan landen, en nog wel even een vluchtje gemaakt met de ESP
(kon het niet laten met die wind).
Zonet even de accu opgeladen kon er zo op het eerste gezicht niets aan zien en alles stond netjes in balans,
en dacht dus hhmmm, zal toch niet de motor of regelaar zijn.
Die had ik nog gevoeld en die waren niet meer als een graad of 25/30.
Ik dacht nou dat zoek ik dan van de week dan wel uit.
Omdat ik vandaag eigenlijk verder wilde werken aan mijn Bell-222 waarvoor deze Flybarless Trex uiteindelijk moet gaan dienen.
Dus ik het test frame in de Bell geschroefd (heb voor de Bell even een oud frame met staartbuis in elkaar staan) om de heckrotor erin pas te gaan maken, dus ik dacht dan haal ik gelijk even het heckstaartstuk van de Flybarless af.
Mijn verbazing was zeer groot toen ik een gigantisch hoop slijpsel zag alsof er een lager helemaal in tichelen was.
Dus toen maar de hele staart van de Trex afgehaald om alles goed schoon te maken en de oorzaak op te sporen,
kwam er ineens een staafje uit de staartbuis rollen, ik dacht waar is dat nu weer van.
Zie ik ineens dat het de spie van mijn TT is, zie afbeelding-1 met de rode pijlen.

Dit maakt gelijk alles duidelijk.
De spie was dus uit de TT tegen de rand van de staartbuis gekomen, die daardoor was ingesleten.
En dat was (neem ik nu nog even aan) ook gelijk de oorzaak van het in zakken van de motor denk/hoop ik.
Dus de spie van de Trex TT kan dus losraken en eruit komen.
Lijkt mij voor alle TT gebruikers belangrijk om daarbij stil te staan en regelmatig te controleren.
Ik heb voor de zekerheid nu op mijn ESP en Flybarless (allebei met TT)
er maar een dubbele krimpkous om gekrompen zie afbeelding-2.
In de hoop dat het in ieder geval niet meer zo snel kan gebeuren,zou momenteel even geen andere oplossing weten.
Dus misschien voor alle TT gebruikers een tip:
Even en dubbel stukje krimpkous aan beide zijdes over de spie op de TT.

Laatst bewerkt: