Leuk, een crazy-ball

Na de laatste indoor in oktober lagen al mijn indoor modellen (2 slecht) geheel in de prak. Nu wil ik op 15 december graag naar houthalen (pmf) en moest dus nieuwe bouwen, dit werden een click die ik zelf heb gesneden en een freestyler van rc-addict. Gelukkig allebei klaar maar eigenlijk wilde ik ook nog iets geks bouwen en zat te denken aan de flip-flop en ging dus op zoek naar info. In dit topic ( flip-flop ) werd echter mijn aandacht afgeleid :mrgreen: naar de Crazy-ball van Helitony op post 23.
full

DIT MOET HEM DUS GAAN WORDEN :smile:.
Ton heeft mij via de mail veel informatie gegeven, waarvoor hierbij nogmaals dank Ton :D! Maar zoals de meeste modelbouwers ben ik eigenwijs en doe ik het ietsjes anders.

Hoewel het eigenlijk helemaal mijn ding niet is zal ik toch proberen hier een verslag te doen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ziet er wel cool uit eigenlijk :P
Dat vond ik dus ook, ik haaop dat die van mij er ook zo goed zal uitzien.

Op het net heb ik tekening gevonden en die heb ik op een papierenmal geplakt, vervolgens mbv van de rekenmachine vergroot.

full

Vervolgens een mal gemaakt van vinyl (vloerzeil van de kwantum).

full

Intussen heb ik de onderdelen gesneden uit 3mm depron met een diameter van 500mm.

full

Straks weer verder.

In het midden zit een smalle tunnel om die te maken moest er weer eerst een mal gemaakt worden. Een stuk blauwplaat uitgezaagd en deze met behulp van een stuk draadeind en een paar grote ronde ringen op de boormachine "afgedraaid" tot deze mooi rond was. De binnen diameter is 22cm. Hier omheen drie lagen depron gelijmd van 3mm dik.

full

De dikte van de mal en dus breedte van de tunnel is 50mm.

full

Na wat puzzelen rolroeren uitgesneden en richtingsroer tevens het het verticale deel in tweeën gedeeld.

full

Het origineel wordt niet uitgevoerd met een richtingsroer maar met 4 dezelfde roeren en met 4 servo's. Met een mixer kun je dan de roeren alle 4 dezelfde kant op laten bewegen zodat het model gaat tollen, zie dit topic [URL="
[/URL]
over een VFO. Ik wil het eerst proberen met 3 roeren ik kan dan af met 3 servo's en de 4 kanaals indoor ontvanger van futaba.

Intussen heb ik het verticale deel van de onderkant aan het horizontale deel gelijmd en ligt dit te drogen.

Leuk Arie jij zit niet stil.
Gaat beslist wat worden leuk voor in de zaal.
Bij windstil weer even buiten testen wat de bewegingen zijn.
Die van mij weegt zonder accu 230 gr ik vlieg op 3S 500 mAh met motor turnigy 2204 14T en Graupner slow fly prop 7x4”.
Ben benieuwd naar jou gewicht.
Succes met de voortgang ik blijf het volgen.
Ton

zie mijn maiden [media=youtube]WaPngFPVZgg[/media]

Leuk die crazy ball, ook de VFO met zijn verticale start en vlieg mogelijkheden ziet er goed uit. Veel werk voor zo'n rode cirkel. Is die nogig voor de constructie/stevigheid? Sturen over vier roeren lijkt me juist wel heel uitdagend. Gaat dat op mijn zender?
Ben benieuwd straks in Houthalen naar jouw bal.
Ik moet nog even zorgen dat ik mijn Mouse weer af heb. De MicroSumo, Xerces(sen), Clik en MarioKart gaan ook mee.
De nieuwe 300 mA lipo's zijn er nog (steeds) niet.

groet,

Erik

setup crazy-ball

....Die van mij weegt zonder accu 230 gr ik vlieg op 3S 500 mAh met motor turnigy 2204 14T en Graupner slow fly prop 7x4”. Ben benieuwd naar jou gewicht. .....Ton

Ik wil hem vliegen met dezelfde motor maar dan op 2s 450mAh en slow-fly gws 8043. Omdat ik 3mm depron gebruik ipv 6mm en ook maar 3 servo's hoop ik dat het gewicht een stuk lager uitvalt en het daarom ook lukt met deze setup :roll:.
Zodra de boel in elkaar zit zal ik hem wegen.

Vorderingen crazy-ball

Gisterenavond en vanmiddag weer wat gevorderd.

Het onderste verticale deel aan het horizontale deel gelijmd. Met behulp van twee aluminium hoeklijnen kun je de boel er netjes haaks op lijmen.

full

full

Daarna de "tunnel" erin gelijmd.

full

En nadat de lijm hard was het bovendeel erop gelijmd.

full

Met twee grote driehoeken van depron kun je goed haaks werken. Aan het bovendeel zitten drie "tanden" die door het horizontale deel heen gaan en in het onderste deel vallen. Met de aluminium hoekprofielen komt dit weer keurig in één lijn te liggen.

Er is niet echt een tekening van maar wat ik Arie gestuurd heb wil ik jou ook wel sturen.
Pb je email adres maar.
Groeten
Ton

Lijm hulp door aluminium hoekprofielen

goede tip, met de aluminium profielen!
Dank je, ik heb dat weer van Erik.
Je moet er wel op één zijde een laag opplakken van ca. 3mm dik op ca. 3mm vanaf de zijkant. Op die mannier hou je het aluminium vrij van de lijmnaad.
Ik heb hiervoor zelfklevend foamband voor gebruikt maar je kunt er natuurlijk ook een strook depron op plakken.

full

Vind hem ook wel speciaal...
Wil hem ook wel maken.

Helaas zal ik er in Helchteren zelf niet bij zijn ... Ik mag het wel organiseren maar doordat wij elk jaar maar één dag de zaal krijgen en dit juist een dag was waarop ik zelf al andere afspraken had, is dit het resultaat.

Jammer dat ik hem dan niet zal zien kunnen vliegen;
Uit sympathie kunnen jullie misschien eentje bouwen VOOR mij ? :-) :-) :-)

Groetjes,

Davy

2e ball ??

....... ; Uit sympathie kunnen jullie misschien eentje bouwen VOOR mij ? :-) :-) :-)
Groetjes, Davy

Vragen staat natuurlijk vrij en sowieso vind ik je erg sympathiek :D. Maarrrrrr .............
.. hoop eerst die voor mezelf op tijd af te krijgen en weet niet hoe dat zal vliegen. Moest gisteren en eergisteren overwerken en dan schiet de bouw niet op :confused: laat staan een tweede. Vanavond wordt het ook al niks want dan komt er een kerel in een rooie jurk langs ;-).

Wat ik wel met alle plezier voor je kan doen is mallen voor je meebrengen dan kun je die (laten) overtrekken, is dat wat?

@ Arie Kerels in rode jurken in jouw kennissen kring........ toch onze relatie nog maar even heroverwegen.

@Davy Jammer dat je er zelf niet bij bent..... maar we zullen wel aan je denken.

Nog anderhalve week en we mogen weer heel ruim spelen. Er is inmiddels al een ploegje van Woerden dat is ingeschreven.

groet,

Erik

Back