leuk project voor scouting.

Goede dag allemaal.

Ik zoek een leuk project om met de scouts te gaan doen.
Deze jongens en meiden hebben de leeftijd van 11 tot 15 jaar en we hebben elke vrijdag avond 2 uur opkomst.

Ik zat zelf aan het volgende te denken.
Ik wil er 3 volledige opkomsten aan besteden.
De eerste opkomst wil een een raket lanceren om te laten zien waar ze voor aan het werk gaan.

Dan wil ik beginnen met een stukje uitleg en daarna lekker starten met het knutselen.

De 2de opkomst ook bezig gaan met Bouwen en dit ondersteunen met de nodige info over de raketmodelbouw en de lol/gevaren hiervan.

De 3de opkomst wil ik met de scouts naar een terein van een bevriende boer, en daar met de kids deze rakketten lanceren.

Ik zit er aan te denken om het in de patrouilles te doen, dit betekend dat ze met 6/7 man aan 1 raket zullen werken. Dit vooral met het ook op budget.

Daar kom ik ook op het volgende ik heb een minimaal budget. (denk aan 50 tot 60 euro)
Daar van moet ik dus 3 raketten en toebeoeren aanschaffen.

Ik vind het zelf ook erg leuk, dus zal er zelf ook wel wat aan mee sponseren.
bijvoorbeeld de eerste raket en watten etc.

Nou mijn vraag aan jullie! ideeën over kitjes (niet te klein) en andere ideeën die jullie hebben over bijvoorbeeld de invulling van de opkomsten etc.

Alle info is welkom!

Ik ben zelf wel een modelbouwer maar heb op het gebied van raketten eigenlijk geen ervaring.

Groeten Sjoerd

Voor zulks een project zijn waterraketten perfect. Simpele raketten kosten niks en worden van wegwerpmateriaal gemaakt (pet-flessen, kurken, ventielen,...), en betere versies zijn met een beperkt budget ook perfect mogelijk.
link
Op het net zijn nog tientallen sites te vinden.

Neem eens contact op met Caveman Rocketry

Home -> Cavemanrocketry

Goede dag allemaal.

Ik zoek een leuk project om met de scouts te gaan doen.
Deze jongens en meiden hebben de leeftijd van 11 tot 15 jaar en we hebben elke vrijdag avond 2 uur opkomst.

Ik zat zelf aan het volgende te denken.
Ik wil er 3 volledige opkomsten aan besteden.
De eerste opkomst wil een een raket lanceren om te laten zien waar ze voor aan het werk gaan.

Dan wil ik beginnen met een stukje uitleg en daarna lekker starten met het knutselen.

De 2de opkomst ook bezig gaan met Bouwen en dit ondersteunen met de nodige info over de raketmodelbouw en de lol/gevaren hiervan.

De 3de opkomst wil ik met de scouts naar een terein van een bevriende boer, en daar met de kids deze rakketten lanceren.

Ik zit er aan te denken om het in de patrouilles te doen, dit betekend dat ze met 6/7 man aan 1 raket zullen werken. Dit vooral met het ook op budget.

Daar kom ik ook op het volgende ik heb een minimaal budget. (denk aan 50 tot 60 euro)
Daar van moet ik dus 3 raketten en toebeoeren aanschaffen.

Ik vind het zelf ook erg leuk, dus zal er zelf ook wel wat aan mee sponseren.
bijvoorbeeld de eerste raket en watten etc.

Nou mijn vraag aan jullie! ideeën over kitjes (niet te klein) en andere ideeën die jullie hebben over bijvoorbeeld de invulling van de opkomsten etc.

Alle info is welkom!

Ik ben zelf wel een modelbouwer maar heb op het gebied van raketten eigenlijk geen ervaring.

Groeten Sjoerd

lanceren raketten

Hou er wel rekening mee dat ondanks toestemming van een boer je de Wet overtreed als je gaan lanceren zonder dat je lid bent van een erkende raketvereniging Het valt onder misdrijf. Tenzij je onder toezicht van een lid van een raketvereniging lanceert (zie regeling modelraketten) Caveman rocketry is lid van een raketvereniging.

Ja zo staat het in de regeling modelraketten.
De luchtvaart Wet zegt dat het verboden is een vaartuig in het luchtruim te brengen zonder toestemmingof ontheffing. Leden van een erkende raketvereniging hebben daarvan ontheffing en niet-leden mogen onder toezicht van een lid van een raketvereniging wel een vaartuig in het luchtruim brengen als men zich aan de regel van de regeling modelraketten houd.
Caveman heeft raket-kits en motoren en kan ook onderricht geven. neem maar eens contact op met Jan Hein van Caveman rocketry. Die kan je verder helpen met je project.

wetten.nl - Wet- en regelgeving - BWBR0005555
en deze
Tripoli the Netherlands

redelijk vrij van interpretatie, maar als je een ''kleine raket'' wilt lanceren, is het belangrijk dat je toestemming hebt van de grond eigenaar. check.

en verder lijkt het als knvvl lid voldoende om iets legaal de lucht in de brengen.

ik citeer

Artikel 2

1.Voor het gebruik van een kleine of grote modelraket in het luchtruim door een lid van een vereniging die zich bezig houdt met het ontwikkelen en het gebruik van een kleine of grote modelraket wordt vrijstelling verleend van het verbod in artikel 1.2a van de Wet luchtvaart.
2.Aan de vrijstelling zijn de in de artikelen 3 tot en met 5 opgenomen voorschriften en beperkingen verbonden.

maar goed ik heb een email naar caveman gestuurd.

groeten sjoerd

Hoi Sjoerd KNVVL is geen vereniging die zich bezighoud met het ontwikkelen en gebruik van raketten.
Dat is het verschil dus ook al ben je lid van de KNVVL dan mag je nog steeds geen raket lanceren. wel als je lid bent van bv Tripoli the Netherlands.
En bij motoren vanaf E heb je zelfs een WECG (Wet Explosieven Civiel Gebruik) erkenning nodig.

Artikel 2
1. Voor het gebruik van een kleine of grote modelraket in het luchtruim door een lid van een vereniging die zich bezig houdt met het ontwikkelen en het gebruik van een kleine of grote modelraket wordt vrijstelling verleend van het verbod in artikel 1.2a van de Wet luchtvaart.
2. Aan de vrijstelling zijn de in de artikelen 3 tot en met 5 opgenomen voorschriften en beperkingen verbonden.

Een waterraket is zeker leuk om te maken, maar een raket met een (commerciele) verbrandingsmotor is ook leuk om te doen.
Kijk inderdaad eens bij Caveman of bij http://www.modelraketten.nl
De laatste heeft ook heel eenvoudig in elkaar te zetten raketten, daarnaast ook bouwpaketten net als Caveman.

Succes en post wat foto's en filmpjes.

@janhein Dat weet ik niet. Ik heb hem al jaren niet gesproken.

Voor het bouwen van een raket heb je die ook niet nodig, enkel voor de motoren.

nou ik er zo wat meer naar aan het googelen ben,
Het is eigenlijk best een betaalbare hobby, (naast het vliegen)

voor 100 piek ben je helemaal de man (om te starten)

groeten sjoerd

Sjoerd,
Ja het is een leuke en betaalbare hobby.
Je kunt heel eenvoudig beginnen en dan langzaam je kennis en kunde ontwikkelen naar beter vliegende modellen (eigen ontwerp, grotere modellen, etc).

Succes,
Bas

Volgens mij heeft Bas kulderij aandelen bij klaas jan van Til :-)
Wat Ik alleen niet begrijpt is dat als iemand met Caveman in zee wil gaan dat er dan weer anderen proberen dit onderuit te halen. Is een bekend verschijnsel ook bij modelraketten

Laatst bewerkt:
Beste Willem,
Ik heb GEEN aandelen bij KJvT, zoals ik al schreef, ik heb hem al jaren niet gesproken.

Ik biedt mensen alleen voldoende keuze (in tegenstelling tot anderen hier). Vermeldt dan ook even dat JH de eigenaar is van Caveman.

Wat modelraketten.nl biedt zijn zeer eenvoudig in elkaar te zetten modellen, wat zeker voor een groep kinderen (leeftijd is onbekend voor ons allemaal). Dit kan dus een leuke start zijn voor een groep van de scouting om te starten met deze hobby.
Caveman heeft ook veel modellen en keuzes, ik heb ook modellen van JH hier thuis.

Maar zullen we weer ONTOPIC doorgaan aub.
Bas

Hallo Sjoerd

Ik denk dat 100 piek zelfs aan de hoge kant is, als je een beetje handing bent heb je voor 25 euro een basis pakketje. Mooie estes start kit kost rond de 40 euro.

Mocht je een Big Bertha willen bouwen dan kun je de tekening gratis Downloaden (wist je al;-) )

Voor de rompbuis heb je een BT60 nodig
Motorbuis is een BT20
Twee centreer ringen CR60-20 om er voor te zorgen dat je motor buis in de romp past.

Neuskegeltje NC 60.
Vinnen van 3 mm balsa hout
En een parachute die je zelf kunt maken of bij ondergetekende bestellen. samen met de andere onderdelen.

Ik denk dat je een beetje aan de krappe kant zit me je budget van 200 euro, maar ik wil wel eventueel wel wat sponsoren. (details morgen via PB )

In tegenstelling tot wat er in de estes kits zit moet je geen elastiek in de raket stoppen maar een degelijke kevlar draad. (elastiek hoort in lingerie niet in een raket).

Lid worden van een de NAVRO of Tripoli is natuurlijk altijd leuk. Maar dan moet je nog steeds een WECG aanvragen. Die kost ongeveer 150 euro voor 5 jaar.

Willen Knoop kan je daar wel verder mee helpen mocht je dat willen.
Zonder WECG mag je niet lanceren en de meeste motoren niet in bezit hebben. Sachsen motoren mag je nog wel hebben maar niet gebruiken zonder WECG.

Hopelijk ben je hier weer wat verder mee.

Hoi Sjoerd,

Motoren tot en met D heb je geen WECG (Wet Explosieven Civiel Gebruik) nodig. Later wordt dit ook ingevoerd omstreeks 2012 a 2013. dan komt er een nieuwe aangepaste Wet Explosieven Civiel Gebruik, ook in Europees verband.
Wel moet je lid zijn, of een lid van een raketvereniging, aanwezig hebben om te mogen lanceren met raketten zelfs al zijn ze klein.
Maar als Jan Hein dit wil doen kan je lanceren onder zijn supervisie.
Zodra je motoren vanaf E en hoger gebruikt heb je wel een WECG nodig en zelfs motoren vanaf H moet je een level 1 hebben bij Tripoli. Missien een idee om op 16 april bij een lancering te komen kijken bij Tripoli The Netherlands in Baarlo N.O. polder dan kan je ervaren hoe alles gaat om een indruk te krijgen van deze boeiende hobby.

Back