leuk speedbootje?

Robin, als je dezelfde prop hebt als op de foto in je openings post, dan is dat een rechtsdraaiende prop.

De draairichting van de prop wordt vanuit de motor gezien (naar achteren, toe).

Als de batterij aan de rechterkant (stuurboordzijde) van de romp ligt, is dat dus precies de verkeerde kant...

Een prop, die de andere kant opdraait kan niet altijd zonder meer, omdat veel motors een voorkeursdraairichting hebben (getimed), alleen bij een neutraal getimede motor kun je zowel een links als een rechtsdraaiende prop gebruiken, met hetzelfde (snelheids) resultaat.

Ik heb dezelfde boot gisteren gebruikt bij eBay op de kop getikt, die komt volgende week binnen, dan kan ik uit eigen ervaring spreken.

Mijn doel is, om de boot uit te rusten met een 600 (black)Race, een 36K of 37K hydroprop van Graupner en seven cellen. dat zou op zich wel vooruit moeten willen, hoop ik tenminste.

Ondertussen bekijk ik graag jouw foto's.

[edit]: Ik heb de gebruiksaanwijzing even gelezen en op de foto's ligt de accu aan bakboord (links, in vaarrichting gezien), naast de motor, dat is vrij extreem ben ik bang, zonder een prop met flink wat spoed, zal de boot ook op snelheid waarschijnlijk wat op één oor blijven liggen, zoals je al schreef.[edit]

Groeten, Jan.

Waar heb je de boot gekocht?

Bij Conrad Nederland voor €179,00, of bij Conrad Duitsland voor €129,00 ?

Groeten, Jan.

robin rozendaal zei:
conrad nederland, ik denk dat ik te ongeduldig was om naar het prijsverschil te kijken :oops: :P
gr robin

Als ik iets bestel bij Conrad.de (omdat het goedkoper is, of domweg alleen daar verkrijgbaar), krijg ik het voor de lagere prijs gewoon geleverd, via Conrad Nederland.

Die vijftig Euri waren gemakkelijk verdiend geweest...

Groeten, Jan.

ohw dat wist ik niet :? , maarja misschien handig voor de volgende keer :D .

Maar het is weer laat dus ga morgen weer even verder met posten hier want er zijn nog wel wat dingetjes waar ik wat mee zit.

gr. robin

Zoals beloofd even een update:

Na enkele keren gevaren te hebben bleek dat er water in de romp kwam, even in bad gelegd en gekeken.
Het water kwam bij een van de verstevigingen van de trimvlakken vandaan, en bij de as (doorvoer naar buiten).

Nadat ik dit weer opgevult had met wat lijm was het weer mooi waterdicht.

De loodzware standaardmotor heb ik vervangen door een lichtere (maar wel snellere) 8.4v speed 600 race.

Meteen toen de boot binnenkwam had ik al een gat geboort voor een antenne net voor de spiegel,
er zat wel een aansluiting voor de antenne (de reling op de voorkant) maar nadat ik die even gebruikt had merkte ik dat ik vrij snel storing had en minder bereik.

Ook meteen de trimvlakken strak parallel aan de romp gesteld.

Foto's volgen

Groeten, robin

Zoals beloofd (wel wat later vanwege examens) de fotos:

1.jpg

Prop en onderkant.

2.jpg

3.jpg

In een scherpe bocht.

4.jpg

Op snelheid.

En als laatste nog een sfeerplaatje op het strandje:
5.jpg

Gr. Robin,

Bedankt voor de foto's Robin!

De boot ziet er goed uit en vaart goed, zelfs met dat rooie plastic propje.

Als een Graupner Hydroprop uit de K-serie past, zou een 36K of 37,5K waarschijnlijk nog meer snelheid geven.

Groeten, Jan.

Mijn A-5 Purple Light is gister ook binnengekomen.

Eerste indrukken:

- goed gebouwd, polyester, geen epoxy, dus iets aan de zware kant, netjes gelamineerd.
- 4mm schroefas met messing drivedog prop, de schroef is niks bijzonders, kan zo in de bak curiosa.
- schroefaskoker met glijlagers, als de hoek goed voldoet, laat ik 'm zitten, anders komt er een kogelgelagerde in.
- het bakje voor de accu is ook van polyester, heel dun (voor polyester dan) en heel erg uit vorm gedrukt bij de montage, in de prullebak.
- de 'radiobox' is bij mijn boot van ABS-plaat, verlijmd, met een enorme kier onder de rand, op z'n 'amerikaans' op een op de bodem vastgelijmd latje geschroefd.
- de plastic servohouder zit erg ver van de roeraansturing, daar moet dus een lange servoarm op met hele grote roeruitslag als gevolg, die gaat er ook uit.
- de rubber tule zit gewoon in een gat in de spiegel, zonder lijm, dat lekt, dus. En het loopt zwaar.
- de RVS trimtabs zitten met schroeven vast door de spiegel op een stukje triplex, alles is nat geweest, dus roestig en zwart verkleurd
- alle schroeven zijn van staal, de vorige eigenaar heeft de boot blijkbaar nat weggezet, want alles is enigzins roestig.
- ook de 550 motor was grijs van de roest en de lagers hadden af fabriek voor het laatst smering gezien, de koolborstels waren nog niet ingesleten op de collector, dus de boot heeft weinig gevaren.
- aluminium motorhouder, vastgelamineerd.
- even op een accu aangesloten rammelde de aandrijving nogal, dus de uitlijning moet worden nagekeken.
- heel net aluminium roergarnituur met een koelwaterinlaat in het blad.

Op wat kleine beschadigingen na ziet de boot er goed uit en ik vind het uiterlijk lekker smoelen, weer eens wat anders dan zo'n platte bak.
Het onderwaterschip moet geschuurd worden, de steps zijn wel scherp, maar de vlakken zijn nogal hobbelig.

Zodra ik er tijd voor heb begin ik met de renovatie; 600 motor, 7 cellen Sub-C, nieuwe servohouder en waterdichte roeraansturing, waterdichte deksel/romp afsluiting, antenne van 0,5mm verenstaal, nood-uit, 36K / 37,5K Graupner hydroprop, enz.
Ik maak foto's en houd jullie op de hoogte.

Voor de €61,00 die ik er voor betaald heb vind ik het een geslaagde aankoop, de €129,00 die Conrad.de er voor vraagt vind ik op het randje, en de € 180,00 bij Conrad.nl is ronduit te duur.
De boot is dan wel 'voorgemonteerd' (zie boven), maar alle electronica, behalve de motor, komt er nog bij.

Groeten, Jan.

FastForward zei:
Ik probeer nu al een week lang via meneer 'Yang' om een prijsopgave e.d. te krijgen, maar kennelijk gaat er ergens iets mis in de communicatie, hoe hebben jullie die taalbarriëre geslecht?

FastForward

Robin heeft de boot bij Conrad en ik via eBay gekocht.

Communicatie met (slecht Engels schrijvende) Chinezen is altijd een probleem

Welke site staat die meneer Yang?

Groeten, Jan.

Wie leverd Purple Light dolphin 63ER?

Direct via email gelden alleen 20 stuks of meer.
Dat was dan weer niet de bedoeling ;)

Als je meer gegadigden kunt vinden, is er altijd de mogelijkheid om een verzamelbestelling te maken.

Met twintig identieke boten kun je je eigen competitie opzetten...

Of, handiger, daar de organisatie er al is, meevaren met de wedstrijden van ESH ( http://www.electrospeedholland.nl/ ).

De boot is in de basis een mono 1, alleen de motor (600 type) en het aantal cellen (6 mag, 7 is het maximum)zou je moeten aanpassen.

Je zou kunnen proberen om Yang ervan te overtuigen om je (tegen betaling) een proefexemplaar te sturen, om hiermee de boot te promoten via de nederlandse (en duitse) fora, wees creatief, dat zijn de Chinezen ook.

Groeten, Jan.

Ik denk dat ik deze boot ook ga bestellen, voor op vakantie etc.
Zijn er echte minpunten aan deze boot die je gelijk moet veranderen ? of is er RTR gewoon goed mee te varen?

Oja, en op wat voor accu packs vaart deze boot? gewoon met de Tamiya stekkers?

@ mike

Als je standaard wilt varen kan je gewoon met 6 cellen varen en de 540 motor die er nu inzit, de tamiya stekkers zijn dan prima.

Voor het leuke kan je kijken naar een leuke 600 (ik heb nu de 600 race), en in combinatie met 7 cellen vindt het super gaan.
Alleen moet je dan wel oppassen dat als je met tamiya stekkers vaart je niet voortdurend vol gas kan, wil je dat wel kan je beter goudstekkers nemen die kunnen veel meer hebben.

De boot zelf hoeft niet heel veel aan gedaan te worden (hier en daar de rubber afdichtingen beter afsluiten).

Groet robin

Bedankt Robin, de vraag over Tamiya Stekkers ging vooral omdat ik hier 2 3700mAh stick packs heb liggen ;)

Kan jij mij vertellen wat voor accu er standaard bij zit en wat de vaartijd hier ongeveer mee is?

Standaard krijg je alleen de boot met de 500 motor.

Servo, regelaar, ontvanger en vaaraccu moet je zelf nog aanleveren.

Met een 3700 mAh in een boot zou ik uit voorzorg de 4 mm goudstekkers nemen, de stromen zijn in een boot nét iets hoger dan in een auto, voor je het weet zijn die smerige Tamiya stekkers gesmolten....

Groeten, Jan.

Naar goudstekkers overgaan is geen optie voor mij omdat ik de accu's ook gebruik voor een startbox.
Wat is een redelijke regelaar+servo voor deze boot?

Voor het roer is een standaard servo voldoende (in de mijne komt een mini, maar dat is vanwege het feit, dat ik zoveel mogelijk gewicht wil besparen.

Als regelaar in dit formaat boot gebruik ik een Jeti JES 350 (vliegregelaar) of een MIMIR van CTI (100% waterdicht) http://scaleship.de/shop/catalog/details?shop_param=cid=11&aid=34&

Houd de schroefas gesmeerd, controleer de passing van het rubberbalgje (de mijne lekt als een zeef) en maak het deksel spatwaterdicht met een dun randje tochtstrip (gesloten celstructuur, anders werkt het averechts, als een spons...)
Een reguliere Graupner 36 of 37,5K maakt de boot sneller. (maar de as moet worden ingekort of van een vulbus worden voorzien)

Houd je stekkers in de gaten, kortsluiting door gesmolten Tamiya's is niet leuk...

Groeten, Jan.

Hallo Jan,

Sorry voor al mijn lastige vragen maar wat voor regelaar zou jij aanraden die ze bij conrad verkopen?
Ik snap nog vrij weinig van het kieze van een regelaar etc omdat ik me tot nu toe alleen met nitro heb bezig gehouden.

Ontvanger+Accu+zender heb ik hier nog liggen, dus als ik een regelaar koop is alles compleet?

Accu sluit je via de regelaar aan toch?

Back