Leuke binnenheli: Wat voor RX/TX?

Op de welbekende site kom ik een leuke kleine binnenvlieg heli tegen.

De servo's enzo kan ik nog wel vinden, maar met wat voor een zender/ontvanger kun je zoiets het beste vliegen? Ik heb evt nog een Walkera Lama TX/RX over.

FF100.jpg

Hey,

onderschat dit helietje niet! Ik heb zojuist de Firefox 200 gebouwd en ingevlogen, en het is tot nu toe alleen maar goed bevallen!
De Firefox 200 is het (fractie) grotere broertje dan degene in de foto van TS post, vele onderdelen zijn overigens hetzelfde. Er zit behoorlijk speling boven de swash, maar niet meer als bij de gemiddelde T-rex of T-rex kloon. En ondanks de speling, hij stuurt goed en strak. Er zijn geen schroefjes dolgedraaid, ondanks dat ze erg klein zijn.
Voor deze heli gebruik ik gewoon mijn "normale" zender, MX16s, met een Assan Hack, en 7 kanaals standaard Assan ontvanger.

(Leuk ding, hij vliegt leuker als de SJM180!)

Greetz, Aldert

Ik heb nu een Walkera Lama coax voor binnen, erg leuk vliegen maar dat stuurt niet als een "echte" heli dus erg veel nut om te oefenen voor mijn grote heli's heeft het niet. Daarom dacht ik aan de 100 serie die net als de Lama ook 340mm rotordia heeft. De 200 is dan weeral 400mm, wordt wat groot voor in de woonkamer maar zal dan ook beter sturen vermoed ik. De 250 is echt te groot hoor.

Ik heb intussen bij dezelfde club een 2,4GHz TX/RX gevonden met electronische mixer en alles, ook voor weinagh. iemand ervaring mee?

http://www.hobbycity.com/hobbycity/store/uh_viewItem.asp?idProduct=10186&Product_Name=HK-6X_2.4Ghz_6ch_w/_5_Model_Memory_TX_&_RX_(Mode_2)_

Aaalie, wat heb jij voor aandrijving combo in de 200 zitten?

Hey Bruteforce,

in de 200 zit deze motor:
HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 2623 Brushless Motor 4500kv $11.26
2623-4500.jpg

En een 2S lipo 800 milli's.
De regelaar is een hele oude Hacker-Jeti 6 ampère met een "Wiebe" mod. Hij staat gewoon vol open, daarmee is het toerental precies goed, en blijft alles mooi koel/lauw.

Het is idd heel wat prettiger sturen dan een coax, je kan hem zelfs een beetje vliegen in een beperkte ruimte.

Greetz, Aldert

Maar even :ontopic:

Voor serieus heli-vliegen is een computerzender eigenlijk onmisbaar. Het instellen van pitchcurves, mixing en eventueel expo is een must om lekker te vliegen. :yes: Als je serieus wilt gaan heli-vliegen, kijk dan eens naar bijvoorbeeld een MX-12. Die worden geregeld aangeboden voor zo'n 75 tot 100 euro. Of anders een Spektrum DX6i, Futaba T6EX (hoewel beperkt qua display) of Futaba FF7.

Hey mannen,
Bedankt voor de replies!

Ik ben er ook eens serieus over na gaan denken, en heb een berekeningetje gemaakt met een goed zendertje en servo's, piezo en alles. Dan kom ik toch al gauw richting $200,-. Een fixed pitch heli is voor mijn doel veel goedkoper te doen en heeft wellicht door het lagere gewicht langere vliegtijden. Ik dacht aan de heel betaalbare Ikarus Eco Piccolo V2. Die kan ik met een bestaand 4ch zendertje en 2 servo's vliegen. Ik zal es even zoeken hierop, maar toevallig hier iemand ervaring mee?

Ik heb intussen gekozen voor de Ikarus Eco Piccolo V2. Die kosten bijna niks meer, zeker in vergelijking met 10 jaar geleden. Ik heb er altijd eentje willen hebben en dus is hier de kans. Ik heb een piccoboard-pro meebesteld, voor de rest gaan er de servo's op van mijn 2e (reservedelen) Ikarus Lama en ook de 4ch besturing kan hiervoor prima dienst doen.

Ook heb ik een bouwdoos van een Ikarus Bell UH-1D voor de Piccolo gescoord!

a908736-84-dcp_3618.jpg

Bouwverslag volgt binnenkort, dat is een mooi kerstvakantie-werkje.

Back