Levensduur gloeiplug

• Topicstarter Topicstarter Paul Kessels
  • Startdatum Startdatum
P

Paul Kessels

Guest
Hi,

hoeveel liter brandstof hoort een gloeiplug mee te gaan. Ik heb mijn RS4 ingereden met 1 ltr 10% + oil tornado. Dit weekend een halve liter 16% tornado zonder oil gedraaid en het resultaat was een kapotte gloeiplug. Ook liep het motortje niet lekker. Veel rook, moeilijk starten niet op topvermogen komen. Het was wel erg koud (0 graden). Is mijn brandstofkeuze wellicht verkeerd?

gr

paul

Dat weet je nooit....

Een gloeiplug kan bij een te (lang) rijke afstelling zwart worden en bij een te arme afstelling aangetast raken. De gloeiplug werkt als katalysator en staat ionen af voor de bevoordering van de ontbranding. Als je lang met een plug kan doen zal die ook ooit op zijn.....

Als de plug bij een gewone afstelling snel kapot gaat moet je er een ringetje (0.1 of 0.2 mm) onder de kop bij leggen.

Misschien handige tip:

Welke gloeiplug moet ik hebben voor mijn auto.

R2 - van 2,11 cc t/m 2,5 cc

R3 - van 2,5 cc t/m 3,5 cc

R4 - wordt niet vaak gebruikt

R5 - van 3,5 cc en hoger

Het kan wel eens afwijken van het bovenstaande lijstje maar als je twijfeld laat je dan altijd goed informeren bij de winkel

Een van de grootste oorzaken van het defect gaan van een gloeiplug is hitte. Ik heb jaren met 1 gloeiplug in mijn heli gedaan. liters cool power er door. Ik stel de motor anders af en heb er 2 pluggen (2 vluchtjes) mee aan gort geholpen. Motor vetter gezet en vlieg nu al weer maanden met de zelfde plug.

gr Remco

Kheb et zelfde probleem met mijn motor, 2 pluggen verbrijzeld door een beetje een foute afstelling :S

na het inrijden is de plug meestal zodanig aangeslagen dat ie niet veel langer mee zal gaan,

als je plug grijs is geworden duid dit meestal op teveel warmte,

het veel roken van de auto en moeilijk op top komen lijkt op een erg rijke afstelling

Denk dat de antwoorden het beeld schetsen. Met gloeiplug 1 ingereden, nieuwe brandstof gekozen, erg gezocht naar een goede afstelling, plug overleden.

thanx 4 the input!

pk

Hoezo kwaad. Ik word nooit boos. Nee hoor het was maar een grapje vandaar die knipoog. Ik zeg het ook altijd tegen klanten als ik iets voor ze gemaakt heb. Niet meer stuk maken is gewoon maar een loze opmerking.

gr Remco

ff trug :ontopic:
Ik heb een plug die een klein beetje een scheve draad heeft, zo een beetje ineen geduwd en wat opzij, maar hij gloeit nog steeds, werkt hij dan ook nog in de motor ?

jah.. ik heb wel eens gehad dat ik me rot trok aan dat touwtje... enne ik denk laat ik eens kijken naar de plug.... veertje weg.. :)
dan kom je ver.. en het klopt wel.. na het inrijden word je plug dof... en dan in 1 keer is ie dood.. :p
:lol:

Rick

Ja, maar wat als die draad een beetje los zit, als et volledig los komt en dan de motor in vliegt dan kan je de gevolgen wel raden...

Ja je kunt daarom het beste gewoon een nieuwe gloeiplug kopen anders is daarlijk je motor kapot.
En een gloeiplug is wel een stukje goedkoper dan een nieuwe motor :P

Draadje is van wolfram. Dit is harder dan de ABC bus in je motor. Je krijgt dus krassen in je motor. Nee voor die paar euro die een plus kost moet je niet gaan lopen klooien en misschien wel je motor slopen.
Overigens het intrekken of uitkomen van de spiraal van je plus is 9 van de 10 keer het gevolg van oververhitting. Je motor loopt dus (veel) te arm.

Gr Remco

Back