levensduur kristallen

Joost zei:
EDIT by Joost: draadje even gesplitst uit 'zender zonder uitgeschoven antenne' draad.
Wat kan een allemaal kristal hebben?

Met kristellen pielen is niet zo'n heel goed idee. In een kristal zit een heel erg dun draadje en dat is zo stuk.

Nou Elwin jij bent wel heel erg persimistisch. Een kristal kan verselijk veel hebben hoor!
Natuurlijk is de oplossing van Hans veel beter want dan hoef je de zender niet open te maken en vergeet je ook niet je kristal er weer in terug te zetten als je uitgespeeld bent.
Bij ons op de club is het een keer gebeurt dat iemand op het veld stond en zijn zender werkte niet. Na even zoeken herinnerde hij zich dat hij met de computersymulator bezig was geweest en het kristal eruit had getrokken. Dat kristal lag nog thuis naast de computer!

@Jeppie,
Wat voor zender was dat? En hoe lang heeft hij de zender achterelkaar aan gehad? Het is voor het eerst dat ik hoor dat een zender (geen zelfbouw!) doorgebrand is doordat de antenne niet uitgeschoven was. Als er helemaal geen antenne op zat is de kans iets groter dat zoiets gebeurt maar dan duurt het nog best een poos voordat de eintransistor de geest geeft.

Pessimistisch? Denk je?
Maar erg goed voor die pennetjes is het natuurlijk ook niet als je je kristal elke avond er in en uit haalt. En het is natuurlijk wel een zeer kritisch stukje elektronica, waarmee ik mijn heli niet op het spel wil zetten.

Elwin

Kristallen overleven bijna altijd een crash, echter, de pootjes van een kristal evenals zijn socket zijn niet gemaakt voor veelvuldig in- en uit-schuiven.

een kristal hergebruiken na een crash in een gehaktmolen van 4 kilo doe ik liever niet ron.

das 12 euro voor een nieuwe goed besteed denk ik.

gerard_nl zei:
een kristal hergebruiken na een crash in een gehaktmolen van 4 kilo doe ik liever niet ron.

das 12 euro voor een nieuwe goed besteed denk ik.

Dus na elke crash ga jij je kristal vervangen?? Als je zo bang bent dat het uit je ontvanger schiet dan doe je er toch gewoon een plakbandje om?

Wat vervang je (naast je stukkende onderdelen en je kristal) je dan nog meer bij een crash Gerard?

vince heeft gelijk, ik ben niet bang dat ie eruit schiet, maar wel dat het kristal vanbinnen beschadigd.
ik heb met de vliegtuigen eens een splinternieuwe kist weggeknald omdat ik een kapot kristal heb gebruikt, waar ooit mee gecrashed is.
voor die 12 euro zet ik er lekker een nieuwe in.

wat ik nog meer vervang bij een crash? alle kapotte delen, verder niks.
alle electronica wordt uiteraard goed getest.

Een kristal gaat niet 'een beetje kapot'. In ieder geval altijd een reikwijdte test doen na een crash, ook om de rest van de electronika te testen.

Zowiezo regelmatig ff een stukje lopen met de zender is wel een aanrader. Is toch iets wat tegenwoordig al snel vergeten wordt.

Ik laat ook om het jaar (in de winter natuurlijk :wink: ) mijn zender controleren door de technische dienst van Robbe ook wel een aanrader.

Elwin

ron van sommeren zei:
Een kristal gaat niet 'een beetje kapot'.

Hoewel vrijwel niemand dit verwacht, kan een kristal toch vreemdsoortig defect raken bij een crash. Er zijn o.a. de volgende mogelijkheden:
- de kristalbehuizing raakt lek, meestal via een aansluitpootje. Het kristal geeft daarna een frequentieafwijking (opmerkelijk genoeg net genoeg om een berg storing te veroorzaken, terwijl de ontvanger bij het uittesten ogenschijnlijk goed werkt).
- de aanhechting aan 1 van de pootjes kan inwendig iets inscheuren.
Het kristal werkt dan nog prima, totdat trillingen de rest doen.
- het kristal kan onvoldoende 'actief' worden. Het heeft dan geen frequentieafwijking, maar levert een onvoldoende amplitude. Dit gebeurt nogal eens met dual conversion kristallen. Een oorzaak hiervoor weet ik niet zeker, mogelijk is ook in dit geval de behuizing lek.

Mijn adviezen bij crashes zijn n.a.v. het vorige dan ook:
- bij schade aan de ontvangerbehuizing altijd het Xtal vervangen.
- bij helivliegen na elke substantiele schade het Xtal vervangen, zoals Gerard ook al aangaf.

Rob zei:
Ik vermoed dat het met kristal eruit alleen nog maar vervelender wordt voor de zender...

Zonder kristal doet het zendgedeelte niets, nada, noppes. Dit is dus altijd veilig.
Voor de electronici: zonder kristal doet de oscillatorkring absoluut niets!
De desbetreffende transistor wordt weliswaar (hoogohmig) in geleiding gestuurd, maar neemt vrijwel geen stroom op. De driver en het vermogensdeel worden daarop in het geheel niet aangestuurd en de stroomopname blijft dus vrijwel nihil.

dat is ook exact de ellende die ik gehad heb, range check op de grond prima, in de lucht keer op keer ellende.
ik vermoedde ook zon los bonddraadje oid in het kristalletje.

Als we het nu toch over kristallen hebben:

Heeft een kristal een 'houdbaarheids' datum? Stel je crasht heel lang niet 8) , kan het dan zijn dat het kristal toch stuk gaat. En wat zal een goede tijds interval zijn om ze preventief te vervangen?

Elwin

Een kristal heeft niet zoiets als een maximale leeftijd. Uitsluitend door invloeden van buitenaf kunnen er veranderingen optreden. Er is dus geen houdbaarheidsdatum, hooguit een crashbaarheidsmaximum.

Hoe zit dat eigenlijk met kristallen van andere fabrikanten.

Wat ik bedoel is , kun je een Futaba kristal in een Graupner zender stoppen en anders om.

Of zit er een subtiel verschil tussen de verschillende merken?

Of gaat de modulatie een beetje de mist in door verschillen in frequentie of weerstand impedantie ofzo?

En kan het zijn dat Futaba Kristallen niet goed werken in ACT ontvangers?

jaques, druk een op de zoeken knop rechtsboven en zoek eens op kristallen, er zijn al vele heel informatieve draden over kristallen en compabiliteit met andere merken geweest.

erg interessant leesvoer waar al jouw bovenstaande vragen in beantwoord zijn.

Jacques, liever niet (is al vaak eerder over geschreven) niet alle fabrikanten hanteren het zelfde principe van "occilator" (de electronische schakeling die de zendfrequentie opwekt) ... gevolg de waarde van het kristal is totaal anders ....

B.v. kristal merk x bij kanaal xx heeft een waarde gelijk aan de halve zendfrequentie terwijl merk y juist weer wel de hele zendfrequentie hanteert.....en nog wel een paar "afwijkingen" te bedenken.

Ze raden wel aan om bij je merk te blijven. Zender en ontvangers allebei van Futaba. Niks door elkaar.

Ik gebruik een Futaba zender met Futaba kristal, maar gebruik ook Graupner ontvangers met een Graupner kristal. Deze combinatie werkt prima, alleen moet je wel een uitgebreide reikwijdte test doen voordat je überhaupt overweegt om ermee te gaan vliegen...

Een kristal is een kristal. Merk en type maakt niet zoveel uit, omdat kristallen zeer nauwkeurig gemaakt worden nl binnen 0.005%. Ieder kristal heeft zijn eigen frequetie, en is te vergelijken met een zeer nauwkeurige condensator. Het enige wat er stuk kan gaan is dat het materiaal kan scheuren door vallen, of door oxydatie rond de aansluit pennen. Verder is de levensduur vrijwel onbeperkt. Toch zijn er minimale verschillen en de fabrikant zal altijd voor zowel de zender als de ontvanger een zg. matchet pair leveren zodat de combinatie optimaal presteert. Dus is het voor vliegers wel zaak om de kristallen altijd bij elkaar te houden.

Groetjes Hans.

Back