levensduur kristallen

Jacques,

Laat het nog eens duidelijk gezegd worden: nooit een kristal van een ander merk in je zender stoppen!!!!!!!!!!!!! Dit levert gegarandeerd een frequentie-afwijking.
Voor de ontvanger geldt: bij voorkeur het eigen merk kristal monteren.
Bij niet-merkgebonden ontvangerfabrikaten is altijd een Futaba Xtal aan te raden (de meesten richten zich nu eenmaal op 's werelds grootste).

Waarschijnlijk komt er over enige tijd een modelbouw-faq over Xtals omdat hierover blijkbaar toch nog veel onduidelijkheid bestaat en er op dit forum ook onjuiste interpretaties worden weergegeven.

@Corrien

Bedankt,dat dacht ik al.

Ik wilde het alleen ff zeker weten.

Ik gebruik namelijk een Futaba Field force 9 met o.a. een Robbe FMSS en een Robbe FMSS-Micro ( pre historisch weet ik, maar werkt nog steeds super ).

De kristallen zijn allemaal Robbe bij de Robbe apparatuur en Futaba bij de Futaba apparatuur.

Maar een ACT ontvanger met een Futaba kristal zou dus ook moeten werken.

Geheel met Corrien eens! Ik heb in al mijn 45plus modelbouw/vlieg jaren pas één kristal stuk gemaakt en dat was een crash loodrecht de grond in vanaf 250 meter of meer. De vleugles braken af toen ik een electro-zwever uit een sterke thermiek bel wilde duiken terwijl de variometer aangaf dat ik (al duikend!) nog steeds steeg. Full down (typisch Pilot's error dus!) was vervolgens genoeg om de vleugels af te breken en de romp ging loodrecht de aardappelen in.... Van de ontvanger was alleen het kristal stuk en de antenne was eraf getrokken. Zonder probleem gerepareerd door Jan van Mouwrik en daarna weer jaren mee gevlogen. Bij diezelfde crash ook ervaren dat een 1700mah cel over de rand van de can van een speed 600 motor in twee stukken was geknipt! De vleugels vliegen nog nadat ik een nieuwe romp heb gebouwd. De servos handen nieuwe tandwieltjes nodig....

Hans Delemarre

jacques zei:
De kristallen zijn allemaal Robbe bij de Robbe apparatuur en Futaba bij de Futaba apparatuur.

Maar een ACT ontvanger met een Futaba kristal zou dus ook moeten werken.

Sinds 1961 fabriceert Futaba de apparatuur voor Robbe, de FMSS ontvangers zijn dus ook Futaba produkten. In 1989 is de naam Futaba ook op Robbe-apparatuur verschenen en is de mini-stekker afgeschaft. Zowel Robbe als Ripmax in Engeland waren daarna verplicht om het micro-stekkersysteem te gaan gebruiken, vandaar dat er nu andere stekkers worden gebruikt. Dit tot groot verdriet van de reparatiediensten: er wordt tegenwoordig vrijwel geen ontvangerstekker meer vervangen...
Een ACT ontvanger werkt op Futaba Xtals, altijd wel het advies van Jorrit opvolgen!!!

Ja

Die ACT was een impulsieve aankoop, die ik tot nu toe alleen gebruikt om te voorkomen dat de plank waar hij opligt stoffig wordt.

Het was eigenlijk het plan om hem in een klein PSS kistje te bouwen maar helaas is het nog niet af.

Back