Levensduur Lipo's

Hallo,

Ik heb E-tech lipo's van 1200 mAh (15 c) die ik gebruik in mijn Free. Ik laad met een Schulze lader op het lipo programma. Na een 45 maal laden hebben zij hun beste tijd gehad. Na een 20-tal keren laden heb ik een balancer gebruikt van Effect Modell en heb ik een paar maal cel per cel geladen. Uit veiligheid laad ik nu op LiIo stand. Ik noteer altijd wanneer ik geladen heb dus die 45 maal klopt.

Hoe lang gaan bij jullie lipo's mee? Laat dat eens weten! Of heel een lipo een (zeer) beperkte levensduur?

Groetjes,

Jos

50 is wel kort... 100 zou haalbaar moeten zijn...

wat is trouwens merkbaar verlies? hoeveel c belast je ze?

100 keer en dan is het beste er al af??????? 8O
Als ik 10 vluchtjes per week maak kan ik na 3 maanden nieuwe paketje gaan halen????
mijn paketjes zitten nu aan +/-50 keer, dus zijn ze al halfweg?
Ik heb anders nog helemaal niks gemerkt dat ze minder presteren

dat wist ik helemaal niet, ik hoopte dat die langer gingen meegaan

ik heb mijn holiday al... geen idee. 3 jaar ofzo? in het begin met 7cell AAA. maar die ging na 4 maanden in de fik. (kortsluiting op de grond)

toen over naar LiPo 3cell. ik ben echt al ruim de tel kwijt met hoevaak ik ze geladen heb. maar ik merk niets van verlies.

nu zit ik vast ook niet op de maximale belasting met een speed 300 motortje en een guntherpropje. en ik land bijna altijd voor de liposave aanspreekt.

zou overbelasting de essentie van bovenstaand verhaal zijn?

mvg
Rico

hier op de club heeft iemand inderdaad na 3 maanden zijn accu compleet afgevlogen. 3 x per week 3 vluchten ongeveer. dus zeg maar 10 per week. Dat over 12 weken is 120 keer. Die accu levert echt maar 20% meer van het vermogen dat hij eerder deed.

ojee, dat makt electro nòg duurder dan het al is

@Marco: Ik merk nog helemaal geen verschil met een nieuw paketje, ze laden nog steed evenveel en prestaties blijven gelijk. Ze worden dan ook niet vaak vol belast, en de lipo-safe is aan de veilige kant ingesteld heb ik gemerkt.

Dat ze wat na verloop van tijd wat inboeten vind ik nog ok, maar na 120 herladingen slechts 20% vermogen over is wel droevig

Lipo's kunnen heel lang mee....

Ze zijn ontworpen om gemiddeld 1000 cycli te doorstaan...alleen dat is wel bij een belasting van 2C of minder (uitzonderingen daar gelaten)....

Op modelbouw-accu's worden stickertjes geplakt van 5C tot wel 20C, echter géén fabrikant staat hier achter (voor de fameuse KoKam "360" claimt de modelvlieger 20C continue, terwijl Kokam zelf dit op 10C maximaal houdt, dus niet eens continue)..

Dus het aantal C's op de accu komt dus van de marketing afdeling....wat inhoudt dat een 15C accu eigenlijk wel ééns 10C kan zijn en ga je deze op 15C continue (met misschien nog wat uitschieters naar 20C) belasten dan gaat dit ernstig ten koste van de levensduur.....

KoKam 360'ers in een Holiday (met een gemiddelde vliegstroom < 2A) gaan "eeuwig" mee, terwijl deze in een "Shocky" in continue 3D ( > 7A) het eind van het seizoen niet eens halen.......

Aansluitend bij Dirk zijn verhaal:

Het maakt voor de levensduur van een LiPo ook uit hoever je het pakket leeg vliegt.

Volgens opgave van fabrikanten is de veilige zone zo tussen de 70 en 80%.

Dat betekent dat je uit een 350mAh pakket, dus eigenlijk maar maximaal 280mAh mag halen. De meeste vliegers (inclusief ikke) vliegen echter door tot de spanning radicaal dropt. In de meeste gevallen is het pakket dan al voorbij de 90% ontladen.

Het is dus beter voor je cellen om met een stopwatch te vliegen. En na een bepaalde tijd te landen.
Die 'bepaalde' tijd, kan je leren door een relatieve korte vlucht te maken (3 a 4 minuten met je normale vliegstyl) en dan het pakket weer te laden.

Nu weet je hoeveel energy je in die korte vlucht gebruikt hebt, en kan je berekenen hoe lang je kan vliegen tot je het pakket tot 70% hebt ontladen.

Nu maakt dat met de relatief goedkope indoor packs niet zoveel uit. maar als je met grotere modellen/packs gaat vliegen is dit een veilige methode om je packs lang goed te houden.

GrW

Ik weet niet of dit wetenschappelijk klopt maar mijn gevoel zegt hetvolgende:

Feit: Lipo's zijn "op" als ze nog maar 60% van hun oorspronkelijke capaciteit kunnen leveren.

Feit: De meeste vliegers stemmen hun LiPo's af op de maximaal benodigede stroom. Bijvoorbeeld: motor heeft 10A nodig dus installeer je een 10C 1000mAh accu.

Feit: Vanaf de eerste vlucht neemt de capaciteit af.

Gevoel: Vanaf de eerste vlucht ga je de accu's overbelasten omdat de capaciteit afneemt (max. stroom = accu capaciteit * C).
De restcapaciteit is dus 60% = 600 mAh. en kan dus maximaal 600mA leveren. Als je dus op 10A blijft vliegen hollen je accu's steeds harder achteruit. Als je dus echt veilig wilt vliegen (m.b.t. de levensduur van de accu's) moet je dus accu's kopen die 40% meer capaciteit hebben dan wat je direct nodig hebt. :idea: Nu geloof ik toch dat ik zoiets als eens op het forum had gelezen en ik denk nu ook te snappen waarom.

Marc.

Een "El Cheapo" GWS 3S pack heb ik in 10 keer naar zijn grootje geholpen.

Het ding stond als 15C max op de site. Bleek later echter toch echt 8C te zijn. Dus zo'n 5C contniue.

En ik maar lekker gassen. Packje werd wel erg warm.

Kokam is still going strong.

vliegtijd maar zeker temperatuur lijkt mij een goede indicatie over de belasting van een pakket. Als ik met mijn microheli 15a 20min vlieg met een pakket dan is dat handwarm.
Maar als het pakket 45 a 50 graden word dan ben je volgens mijn aan het spelen met de levensduur. Dan kun je beter kleine 1100 of Kan cellen gebruiken. Die kunnen er wel tegen.

TM

Voor een lange levensduur (300 vluchten) is het denk ik noodzakelijk om op 75% van de continubelastbaarheid van het pakket te gaan zitten....

Ik moet nu ook wel toegeven dat mijn paketjes langzaam aan het minderen zijn na een 50 herladingen, ze zijn nu ongeveer 15% "verloren".
Als je ze relatief zwaar belast gaan ze inderdaad niet zo lang mee. Maar ik kan er nog een tijdje mee verder. Ik denk dat ik ook zo'n 100 herlaadbeurten ga halen alvorens ze echt niet meer te gebruiken zijn.

Puur economisch gezien is dus het veel goedkoper om met een 7.5cc 3D-kist te vliegen dan met een shockflier. Een beetje frappant toch.

:offtopic:
't is nochtans vlug uitgeteld:
lipo: 6 min vliegtijd, 100 maal herladen, 30€ voor paket
dus 30€ / (100x 6min ) = 0.05 Euro per minuut vliegen

brandstof: 1L is 45 min vliegen en kost me 1€/L
dus 1€ /45 min =0.023 euro per minuut

of iets minder dan de helft...

simpel rekensommetje
Maar het ging niet over wat het voordeligste is he, die discussie wil ik niet opentrekken

Kurt waar haal jij die brandstof van 1 euro per liter?

Benzine is al snel 1,40 euro (nou ja in Nederland tenminste, ik tank in Duitsland a 1,32 per liter) en methanol (gemengd) is al snel iets van 15-20 euro per 5 liter.

Back