Li-ion cel van 1,5 volt?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door JPV, 17 mrt 2022.

  1. JPV

    JPV

    Lid geworden:
    21 mei 2009
    Berichten:
    303
    In een forum m.b.t. een andere hobby werd geschreven dat er tegenwoordig oplaadbare batterijen te koop zijn van 1,5 volt en die toch op basis van lithium werken. Omdat ik toch begrepen meen te hebben dat de nominale spanning van lithium 3,7 volt is heb ik gevraagd hoe dat dan in z’n werk ging maar daar kwam geen/weinig reactie op. Ondertussen heb ik wat ingelezen en ik krijg de indruk dat er een stukje electronica in elk batterijtje is geknutseld die de uitgangsspanning reduceert tot 1,5 volt, want ik las dat opladen wel met ca. 5 volt per cel gaat.
    Kortom, is er al meer over deze materie bekend? Zou volgens mij bepaald niet best voor de wereld-lithiumvoorraad zijn als alle gewone en oplaadbare nicad en nimh batterijtjes ook nog eens door litium gaan worden vervangen, naast de behoefte voor o.a. E-autoaccu’s,
     
    Cnn vindt dit leuk.
  2. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.416
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Hoi JPV,

    Ik heb er ook een paar gekocht omdat ik van die wegwerp batt af wilde.
    Ik laad ze met een Li-Ion lader, dat werkt wonderwel goed. Er werd ook geschreven dat dit kan en blijkt goed te gaan.
    Wat de techniek is die er achter zit weet ik ook niet, ik vind het wel n goede ontwikkeling vooral ook omdat sommige apparaten het niet doen op die 1,2V oplaadbare batt.
    Ik ga ze vaker gebruiken.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Die bestaan al een tijdje, volgens mij heb ik die al een jaar of 2 geleden gezien.
    Het is inderdaad gewoon een li-ion cel dus 3,7-4,2 Volt en daar zit dan een klein spanningregelaartje achter.
    Nadeel is de prijs maar ook de belastbaarheid.
    Je kan ze maar met 1C laden en ontladen, ga je ze hoger belasten (zwaarlopende servo) dan denkt de electronica dat er kortsluiting is en schakelt hij de cel af.
    Met wat pech hou je dan te weinig spanning over om de boel draaiende te houden, ik zou ze zelf niet als ontvangeraccu of zo gebruiken.


    GJ
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.485
    Locatie:
    Sassenheim
  5. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.416
    Locatie:
    's-Hertogenbosch

Deel Deze Pagina