In een forum m.b.t. een andere hobby werd geschreven dat er tegenwoordig oplaadbare batterijen te koop zijn van 1,5 volt en die toch op basis van lithium werken. Omdat ik toch begrepen meen te hebben dat de nominale spanning van lithium 3,7 volt is heb ik gevraagd hoe dat dan in z’n werk ging maar daar kwam geen/weinig reactie op. Ondertussen heb ik wat ingelezen en ik krijg de indruk dat er een stukje electronica in elk batterijtje is geknutseld die de uitgangsspanning reduceert tot 1,5 volt, want ik las dat opladen wel met ca. 5 volt per cel gaat.
Kortom, is er al meer over deze materie bekend? Zou volgens mij bepaald niet best voor de wereld-lithiumvoorraad zijn als alle gewone en oplaadbare nicad en nimh batterijtjes ook nog eens door litium gaan worden vervangen, naast de behoefte voor o.a. E-autoaccu’s,
Kortom, is er al meer over deze materie bekend? Zou volgens mij bepaald niet best voor de wereld-lithiumvoorraad zijn als alle gewone en oplaadbare nicad en nimh batterijtjes ook nog eens door litium gaan worden vervangen, naast de behoefte voor o.a. E-autoaccu’s,