Li ion voor Avanti S 80mm edf

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door bassman, 17 jun 2020.

  1. bassman

    bassman

    Lid geworden:
    24 jun 2003
    Berichten:
    812
    Locatie:
    Hoogeveen
    Op Youtube is iemand die de
    Samsung INR21700-40T 4000mAh - 35A
    gebruikt voor zijn Freewing Avanti S
    Hij heeft dan 2 packs van 6s parallel geschakeld zodat hij
    8000 mah heeft met hetzelfde gewicht als een 6s 5000 lipo pakket.
    Dus heel wat meer vliegtijd.

    Zijn deze makkelijk zelf te solderen??
    Kan een 2x 6s pakket dan wel ca. 90a aan?

     
  2. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.871
    Locatie:
    Velserbroek
    volgns mij mis je zowieso wat spaning, 6S LiIon is minder spanning dan 6S lipo, geen idee wat dat onder belasting dan nog verder doet.
    Je zou dan naar 7S Li-Ion moeten
     
  3. bassman

    bassman

    Lid geworden:
    24 jun 2003
    Berichten:
    812
    Locatie:
    Hoogeveen
    Volgens mij zijn deze cellen ook geladen 4.2 v. En nominaal 3.6
    Hij gebruikt ook 2x 6s parallel
     
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De cellen zijn prima te solderen als je een beetje ervaring hebt en een soldeerbout met hamerkop.
    Vroeger deden we niet anders, nicads en nimh solderen.
    En een paar jaar geleden ook A123 lifepo4 cellen.

    Ik vind het vreemd dat ze lichter zijn dan lipo's, volgens mij hebben lipo's de hoogste energiedichtheid maar als ik reken dan kom ik inderdaad lichter uit.
    Die 90A zouden ze moeten kunnen leveren als ik de datasheet bekijk maar je moet dan de temperatuur in de gaten houden.
    En ze leveren geen 4000 mAh als je zulke hooge stromen gaat trekken.
    Dan leveren ze minder dan 90%, dus iets van 3500 mAh.
    En na 250 cycli leveren ze nog maar 60% van de capaciteit, 2400 mAh bij 25 graden celcius.
    Als het kouder is nog minder.
    En je eind of afslagspanning ligt dan lager dan bij een lipo, 2,5 Volt en bij een lipo 3 Volt.
    Dus kort gezegd, ja het kan allemaal maar het is een dure manier van vliegen.

    GJ
     
  5. bassman

    bassman

    Lid geworden:
    24 jun 2003
    Berichten:
    812
    Locatie:
    Hoogeveen
    Hij vliegt wel ca 9 minuten en dan veel volgas.

    Het is toch niet echt duurder?
    2x 6s pakket is 12x 5,50 = 66 euro.

    Daar koop je echt geen lipo 6s 5000 met hoge c waarde voor
     
    Laatst bewerkt: 18 jun 2020
  6. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Ik vlieg een speed 400 type met een 20 mm inrunner op 2 cellen.
    Daarvoor gebruik ik twee verschillende pakketten, een LiPo 2S3P 2100 mAh (3x700) en een 2S 18650 LG HG2 20A.
    https://lygte-info.dk/review/batteries2012/LG 18650 HG2 3000mAh (Brown) UK.html
    Dit is bij hoge belastingen een van de beste 18650 cellen.

    Voor een project in het MAV Lab van de TUDelft heb ik een flink aantal van deze ronde LiIon cellen getest, omdat de capaciteits gewicht verhouding vaak inderdaad beter is dan van de LiPo cellen, maar kwam tot de conclusie dat je bij lagere belastingen, overeenkomend met een vliegtijd van 1 uur of meer, wel een voordeel hebt, maar dat je bij vliegtijden van 30 minuten of minder een duidelijk energetisch nadeel hebt omdat de spanning in de 2e helft van de ontlading beduidend lager ligt.

    In mijn boven genoemd model vliegt de LG HG2 duidelijk langer wanneer ik veel rustig aan vlieg, ik heb er een keer 29 min 48 sec mee gehaald terwijl ik onder de zelfde omstandigheden met de LiPo's niet verder kwam dan 25 minuten.
    Bij veel snel vliegen is de verhouding anders. De LiPo geeft duidelijk meer topsnelheid, vooral blijft hij veel langer een flinke snelheid houden, waarbij de fut er bij de 18650 snel uit is.
    Je ziet dit ook aan de ontlaad curves.

    Waar je LiPo nog wel eens hoger kan belasten dan aangegeven door de fabrikant is dat bij de ronde Li cellen meestal andersom.

    @bassman
    Voor jouw doel zijn deze cellen volgens mijn ervaring volledig ongeschikt.
    Het zelf samenstellen van een pakket is met een goed soldeerstation heel goed te doen, dat is het probleem niet.
     
  7. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb zelf geen ervaring met Li-Ion cellen dus Rick kan dit wel beantwoorden.
    Ik heb het idee dat ze wat karakteristiek een beetje hetzelfde zijn als LiFePo4 bij hogere belastingen (>10C)
    Een korte periode een hoge spanning, dan een tijd een gemiddelde spanning en dan storten ze ineens in.
    Klopt dat?
    Dan zou ik ze niet in een jet stoppen of je moet echt met ruime reserve landen.

    GJ
     
  8. bassman

    bassman

    Lid geworden:
    24 jun 2003
    Berichten:
    812
    Locatie:
    Hoogeveen
    Dat die man daar dan wel zo erg positief over is snap ik dan niet
     
  9. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Nee, het tegendeel is het geval, de karakteristiek is zo dat ze gedurende de gehele ontlading vrij constant afvallen qua spanning, de spanning is daarmee onder belasting veel meer dan bij LiPo een redelijke maat voor de gebruikte capaciteit.
    Hier twee van de grafieken uit een test die ik in 2017 heb gedaan voor een toestel dat minimaal een uur moest vliegen, verticaal starten dan een half uur vliegen, verticaal landen even wachten en daarna het zelfde voor de terugweg. Er werd een 6S4P pakket gemaakt, maar de grafieken zijn van de meting van één cel. Een LiIon Panasonic NCR18650 GA en een LiPo Extron 2700 mAh. De massa's van de kale cellen zijn resp. 48 en 59 gram.
    LiIon-LiPo.png
    Hier is het verschil in spanningsverloop duidelijk te zien, let ook op de diepere val in spanning bij hogere stromen igv de LiIon.
    Let op dat dit voor beide cellen een belasting is van minder dan 1C!
    Bij deze belastingen is de totale energie afgifte van de LiIon groter dan die van de LiPo, zeker wanneer je bedenkt dat deze cellen belast mogen worden ontladen tot 2.8 Volt
    LiIon-LiPo-Wh.png
    Je ziet dat hier de LiPo ongeveer 11 Wh leveren kan en de LiIon 12 Wh. Per kg is dit resp. 186 en 250 Wh/kg.
    Bij deze lage stromen kan de LiIon duidelijk meer energie leveren voor een gegeven gewicht.

    De Sanyo GA is een NCR chemie die meer op energie is afgestemd dan de INR uit de video van @bassman.
    De LG HG2 waar ik in mijn 1e post over sprak is wél een INR, dus ook de meest aangewezen chemie voor >5C ontlaadstromen.

    Maar Bassman, het is het proberen waard. Bij NKON.nl zijn ze nog iets goedkoper dan de € 5.50 die jij aangaf.
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, dit zijn lage stromen maar wij hebben destijds de A123 cellen met 10-15C belast.
    Enige voordeel was dat je heel snel kan laden, dat je niet hoeft te balancen en dat ze crashes overleven.
    En het model waar ze in zaten was een leskistje, dus geen snel ding.
    Dus dat kan je echt tot de laatste druppel leegvliegen.
    En ja, als je een half volt lager kan ontladen (je mag tot 2,5 Volt gaan) dan haal je meer energie uit je cellen.

    Ik ga eens wat cellen bestellen, ik heb een Citabria waar ruimte zat in zit maar die wil ik wel zo lang mogelijk laten vliegen en hij moet dan zo min mogelijk wegen.

    Hier de datasheet voor de Samsung cellen.
    https://drive.google.com/open?id=162rNkBCFT24cwhcNW6wLIB4n9LGBxwVe

    Nu is het wachten op de volgende ontwikkeling, Natrium-Ion accu's.
    Die schijnen heel goedkoop geproduceerd te kunnen worden.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 18 jun 2020
  11. bassman

    bassman

    Lid geworden:
    24 jun 2003
    Berichten:
    812
    Locatie:
    Hoogeveen
    Dus 2x 6s parallel pakket kan 80 a 90A belasting hebben?
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, dat schijnt te kunnen volgens de specs.

    45A(With 80°C temperature cut)

    Ik heb al contact gehad met NKON, houders voor de 21700 cellen heeft ie ook binnen, staan nog niet op de website.
    Ik heb in ieder geval al 12 cellen in mijn winkelwagentje gegooid, 59,40 euro.
    Nu wachten tot de houders op de site staan.
    En om het helemaal makkelijk te maken ook maar een BMS besteld in China.
    Wat gewicht betreft kom ik inderdad lager uit dan welke lipo dan ook.
    Je moet alleen de cellen kwijt kunnen, een lipo is compacter.
    En ik denk dat een lipo langer meegaat als ik de specs moet geloven.

    GJ
     
  13. bassman

    bassman

    Lid geworden:
    24 jun 2003
    Berichten:
    812
    Locatie:
    Hoogeveen
    Toch benieuwd of het ook wat is?
    Bij een avanti super veel batterijruimte dus geen probleem.
    Welke exacte cellen heb je besteld?
    Is een BMS nodig?

    Ga je solderen of spot welding?
     
    Laatst bewerkt: 18 jun 2020
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, mijn setup trekt max 30A en waarschijnlijk iets van 15A continu.
    Dus als ik dan een 4S2P of 4S3P maak kan ik uren vliegen.

    Ik heb de INR21700 40T besteld.
    Ik had zelf de INR21700 48G in gedachte maar die zijn niet bij NKON te koop.
    Een BMS is niet nodig maar ik denk dat het makkelijker is dan steeds een lader mee te nemen.
    Als het een goede BMS is dan balanceert ie de cellen en laat is de laadcyclus op tijd af slaan... maar voor 5 euro, ik heb zo mijn twijfels.

    Ik ga solderen.
    Ik moet even wat koperstrip kopen en dan is het een paar minuutjes werk.
    Puntlassen ben ik geen fan van.
    Helemaal niet met de stromen die jij gaat trekken.
    Dan moet er 90A door 4 puntjes van nog geen millimeter doorsnee.
    Dan liever een strip koper van een millimeter of 5-6 en dat goed solderen.
    Ik heb een 250 Watt bout, even de cellen met een Dremel opruwen, dan het koper erop, bout erop en soldeer toevoegen.
    In een paar seconden zit het vast en kunnen er enorme stromen doorheen.

    GJ
     
  15. r.marijnissen

    r.marijnissen

    Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    1.961
    Locatie:
    Tilburg
    Ojawel.
    Kijk op alie, b.v youme 6 cell 5200Mah 50c €68 inc verzending. Gewoon goed. Maar das wel 1 pakket...

    Zelfde merk 6500Mah €80. Op 850gr.
    Ik zit naar een avanti te kijken en ga zelf eerder voor zoiets. 850gr lipo trekt de avanti wel.


    Wel leuk om te testen maar zou zoiezo los pakketje voor besturing nemen dan. Of je moet 100% vertrouwen hebben in het soldeerwerk.
    Want als iets los schiet... zou zelf koperstrip nemen voor solderen.

    Verder denk ik dat met zulke ontlading zon pakket met lion veel sneller op is.
    Lipo is daar toch geschikter voor.

    Maar waarom niet testen en je bevindingen hier neer zetten.

    Maak 1 zon set en 1 6500Mah. En test de verschillen door de tijd. Power verschil, vliegtijd, levensduur.
     
  16. djjr

    djjr

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    726
    Locatie:
    boskoop
    Wij vliegen met de avantie sinds 3 weken op een 6s2p 21700 pakket van 8400mAh.
    Dat weegt 30 gram meer als het 5400mAh lipo pakket.
    Het is gemaakt van Molicell 42a cellen die mogen 45A per cel leveren de avanti trekt op de grond volgas 92A.
    De vliegtijden zijn echt heel fijn. Heel stuk langer als de lipo. Pakket wordt lekker warm maar zeker niet heet.
    Ik ga helemaal overstappen op Molicell stuk goedkoper. En gezien de ervaringen van mensen die er al jaren mee vliegen gaat het ook nog langer mee.
    Wel de uitschakel spanning van de regelaar bijstellen de nominale spanning ligt iets lager als bij lipo.

    Nadeel is wel dat je zelf een pakket moet maken van losse cellen en dat het formaat moet passen in je kist.
     
    gpman en ik ben een vliegtuig.nl vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina