Ik heb zelf geen ervaring met Li-Ion cellen dus Rick kan dit wel beantwoorden.
Ik heb het idee dat ze wat karakteristiek een beetje hetzelfde zijn als LiFePo4 bij hogere belastingen (>10C)
Een korte periode een hoge spanning, dan een tijd een gemiddelde spanning en dan storten ze ineens in.
Klopt dat?
Nee, het tegendeel is het geval, de karakteristiek is zo dat ze gedurende de gehele ontlading vrij constant afvallen qua spanning, de spanning is daarmee onder belasting veel meer dan bij LiPo een redelijke maat voor de gebruikte capaciteit.
Hier twee van de grafieken uit een test die ik in 2017 heb gedaan voor een toestel dat minimaal een uur moest vliegen, verticaal starten dan een half uur vliegen, verticaal landen even wachten en daarna het zelfde voor de terugweg. Er werd een 6S4P pakket gemaakt, maar de grafieken zijn van de meting van één cel. Een LiIon Panasonic NCR18650 GA en een LiPo Extron 2700 mAh. De massa's van de kale cellen zijn resp. 48 en 59 gram.
Hier is het verschil in spanningsverloop duidelijk te zien, let ook op de diepere val in spanning bij hogere stromen igv de LiIon.
Let op dat dit voor beide cellen een belasting is van minder dan 1C!
Bij deze belastingen is de totale energie afgifte van de LiIon groter dan die van de LiPo, zeker wanneer je bedenkt dat deze cellen belast mogen worden ontladen tot 2.8 Volt
Je ziet dat hier de LiPo ongeveer 11 Wh leveren kan en de LiIon 12 Wh. Per kg is dit resp. 186 en 250 Wh/kg.
Bij deze lage stromen kan de LiIon duidelijk meer energie leveren voor een gegeven gewicht.
De Sanyo GA is een NCR chemie die meer op energie is afgestemd dan de INR uit de video van
@bassman.
De LG HG2 waar ik in mijn 1e post over sprak is wél een INR, dus ook de meest aangewezen chemie voor >5C ontlaadstromen.
Maar Bassman, het is het proberen waard. Bij NKON.nl zijn ze nog iets goedkoper dan de € 5.50 die jij aangaf.