Li-ion

Hallo,
Is een Li-ion accu hetzelfde als Lilo ?
Ik heb een Tianpeng Li-ion 1300mAh 7.4v batterij die ik wil laden met een Pichler P60 lader. Alleen de term Li-ion kom ik in de manual niet tegen.
Er zit een laad- en balance kabel aan.
Wie brengt er licht in mijn duisternis

Groet Rolf (hij wil dit voor zijn buurjochie laden)

Hallo,

Niemand??? Deze Li-ion batterij zat in een heli waar mijn buurjongetje mee aankwam. Ik probeer met een beetje hulp van jullie het jochie blij te maken.
Enig idee hoe ik met een Pichler P60 (of soortgelijke lader) op de juiste manier weer leven in die batterij kan krijgen.

Groet Rolf (hij hoopt op een juiste lading)

Lastige vraag...

Li-Ion is een verzamelnaam voor accutype's waar Li-Po ook toe behoort.

Er zijn Li-Ion accu'met een nominale spanning van 3,6 volt en een eindspanning bij het laden van 4,1 volt. Dat is 0,1 volt minder dan bij de Li-Po accu's

Omdat het een twee-cellen accu met een nominale spanning 7,4 volt betreft, kan je vermoeden dat de eindspanning 4,2 volt per cel dus 8,4 volt voor het totale pakket zal zijn. Dan zou de accu met het Li-Po programma te laden zijn. Maar zeker weet ik het niet en het Internet is ook niet erg behulpzaam.

De benaming Li-ion wordt vaak afgekort tot LiIo. Er zijn verschillende typen Li-ion accu's, waarbij het belangrijkste verschil de nominale celspanning is. De 3,6 V typen worden geladen tot 4,1 V per cel en de 3.7 Volt typen tot 4,2 Volt per cel. Eén type Li-Ion is de LiPo. De volledige naam is Lithium-ion-Polymeer.

Aangezien het hier een 7,4 V accu betreft zul je 'm vermoedelijk moeten laden als een 2s LiPo (tenzij je lader zowel 3,6 V als 3,7 V LiIo accu's kent). Hou de laadstroom wel beperkt tot 1 x C, tenzij er wat anders op de accu staat. Voor het overige:
wat-een-lipo-en-hoe-gebruik-je-die

Laatst bewerkt door een moderator:
Enorm bedankt mannen, we komen al weer een stuk verder.
Ik zal vanavond een plaatje van het lijdend voorwerp op dit onvolprezen forum plaatsen om de laatste twijfels weg te halen.

Groet Rolf (hij zet zich nu eerst aan het avondmaal en zeker niet zijn laatste... ;) )

De Plaatjes erbij

Bij deze dus de plaatjes van het mysterie:

Foto800-CWGYP8R7.jpg

Foto800-NFYHWCLL.jpg

Voilá

Groet Rolf (hij wacht in spanning op de reacties)

Afgaande op de spanning (7.4V) zou het een LiPo moeten zijn, maar er staat wel degelijk LiIon op gedrukt. Bovendien zijn cilindervormige LiPos niet echt courant.
Dus, ja, wie neemt de gok? (een Lithium cell met 100mV overladen is niet risicoloos)

De Pichler P60 kan echter zowel LiPo (3.7V nominaal, 4.2V laadspanning) als LiIon (3.6V nominaal, 4.1V laadspanning) aan. Dus doe het joch een plezier en laadt veilig op met het LiIon programma.

Hallo Alpha,

De Pichler geeft ook een foutmelding als het type batterij niet goed is (geloof ik :cool:)
Ik probeer in het weekend wat en kom met het verhaal terug hier .

Groet Rolf (hij voelt dat de spanning stijgt)

De Pichler P60 kan echter zowel LiPo (3.7V nominaal, 4.2V laadspanning) als LiIon (3.6V nominaal, 4.1V laadspanning) aan. Dus doe het joch een plezier en laadt veilig op met het LiIon programma.

Ik denk niet dat de Pichler uit zich zelf onderscheidt kan/zal maken tussen een LiIon (3.6V) en LiPo (3.7V). Dus stuur de lader zelf maar naar het LiIon laadprogramma en zie wat er gebeurt

Greetz from Alpha 21 (die benieuwd is naar je ervaring maar nu het warme bed gaat opzoeken ...)

Nou heb ik getracht met Lilo te laden: mislukt.
Die hele Lilo was aan zijn eind :(, dus gaan we maar voor een nieuwe lipo nu :rolleyes:

Groet Rolf (hij zit voorlopig even ontspanning :p)

Back