li-po /li-ion

hallo,
weet iemand het verschil tussen li-po accu's en li-ion accu's.
misschien een domme vraag maar ik weet het niet.
ik heb een helicoptertje en ik wil de accu op mijn ultramat 10 opladen.
nou "vraagt" deze lader , li-po of li-ion en ik heb geen idee wat erin zit vandaar de vraag waar kan ik ze aan herkennen.

alvast bedankt, Sander

Welk helikoptertje heb je? meestal zit er een ladertje bij.
Een lipo herken je aan zijn platte en rechthoekige vorm.
Probeer hem maar niet te laden voordat je weet wat voor accu het precies is ! Je zult ook de laadstroom in moeten stellen en die moet de accu dus ook aankunnen. Dus hoeveel mah. is de accu ? hoeveel volt ? en welk type, met die waarden kun je de lader instellen. Dus laat maar weten .

het is een wild wheels helicoptertje.
volgend mij een 300mah accu een plat rechthoekig ding van 3.7 volt.

Sander

Dan best je ultra 10 op 300 mah zetten , LiPo selecteren en ENKEL maar op enter duwen als je ziet dat je lader "1S" aangeeft ( wil zeggen 1 cell )...

De charger moet dus eerst de lipocel "herkennen" ...

lance03 zei:
hallo,
weet iemand het verschil tussen li-po accu's en li-ion accu's.
misschien een domme vraag maar ik weet het niet.
ik heb een helicoptertje en ik wil de accu op mijn ultramat 10 opladen.
nou "vraagt" deze lader , li-po of li-ion en ik heb geen idee wat erin zit vandaar de vraag waar kan ik ze aan herkennen.

alvast bedankt, Sander
Feitelijk is er geen verschil tussen Li-ion en LiPo cellen. LiPo's zijn namelijk ook Li-ion cellen maar een special type. Het is hetzelfde als bij auto's. Een Ferrari is een auto maar niet alle auto's zijn Ferrari's. Een LiPo cel is dus een Li-ion cel maar niet alle Li-ion's zijn Lipo's.
Er is (of beter was) een klein verschil in eindspanning. De meeste Li-ion cellen hadden een eindspanning van 4,15V per cel. De LiPo's hebben een eindspanning van 4,215V per cel. Als je een LiPo dus laad op de stand Li-ion komt hij een heel klein beetje minder vol. Het is de vraag of je dat zal merken dus maak je er verder maar niet druk over. Daar komt bij dat nu vrijwel alle Li-ion cellen een eind spanning van 4,215V hebben dus is het verschil nu helemaal verdwenen.

Aan de vorm kun je niet zien of het een LiPo of LiIon accu betreft. Ik heb een Align Lithium-Ion accu gehad en die zag er precies hetzelfde als een LiPo uit.
Staat de spanning op het pakket vermeld, dan kom je al een stuk verder n.l.: een LiPo heeft een nominale spanning van 3,7 Volt per cel en een LiIon een spanning van 3,6 volt per cel. Uit ervaring weet ik dat, als je het echt niet weet, je wel een LiPo op de LiIon stand mag laden maar niet een LiIon accu op de LiPo stand. (kun je het nog volgen?)
Dus bij twijfel gewoon de Lithium-Ion stand gebruiken.
Pfoeh, dat is eruit.

Back