LiDL Glider (Playtive XL) => Hellingzwevertje

ramses

Vriend van modelbouwforum.nl
Forum veteraan
PH-SAM
.
In dit verzameldraadje over de LiDL Gliders postte ik:

Ik heb er ook twee gekocht (beide de zwarte versie), worden allebei hellingzwevertjes.
Ga er denk ik eentje maken conventioneel met staart en eentje als vliegende vleugel zoals in het geplaatste pdf-bestand in dit draadje.

Ik heb er inmiddels eentje bijna gereed voor de helling, de conventionele uitvoering met staart.

Hierbij een klein verslag van de ombouw naar rc helling zwevertje.

De basis voor m`n hellingzwevertje, de LiDL (Playtive XL) Glider:

full


full


De rc componenten komen uit m`n oude versleten Pitts, die was na vele jaren vliegen helemaal op:

full


De rc componenten en m`n LiDL Glider, hier de cockpit alvast losgesneden van de romp:

full


De ontvangeraccu maak ik van 4 goedkope oplaadbare AAA 800mAh 1,2v cellen van de Action.

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Eerst de dubbele V-stelling uit de vleugel gehaald.
Dit gedaan met kokend water uit de waterkoker en de rand van het aanrechtblad.
Daarna 5mm van de voorlijst en 5mm van de vleugeltip afgesneden.
De achterlijst heb ik van de punt van de tip naar de punt van de wortel afgesneden:

full


Uit balsa de voorlijst, vleugeltippen en achterlijst gesneden:

full


De balsa onderdelen voor de vleugel:

full


Het richtingroer heb ik afgesneden van de punt van de tip loodrecht naar beneden.
Het hoogteroer van de punt van de tip naar de punt van de tip aan de andere kant.
De balsa delen tegen de vleugel gelijmd:

full


En de balsa delen voor de staartvlakken uitgesneden:

full


Alle balsa verlijmd aan de LiDL Glider:

full


En na flink wat schuren en schaven wordt dit de vleugel:

full


Groeten, Ramses
.
 
.
Ik wil m`n LiDL Glider zo 'glad' mogelijk maken, dus ook geen servo`s of stuurstangen buiten de romp.
Met afplakband aangegeven waar de sleuf voor de stuurstanghuls moet komen:

full


Met een soldeerbout de sleuf door het schuim getrokken en de stuurstanghuls met hot-glue daarin gelijmd:

full


Idem andere zijde:

full


De sleuven gevuld met light-weight filler en begonnen met het bekleden van de romp.
Dit doe ik zoals bij m`n Hellcat en ME-163 d.m.v. tissue en verdunde houtlijm:

full


full


Groeten, Ramses
.
 
.
Ook de vleugel voorzien van tissue en verdunde houtlijm:

full


Het drogen onder druk van loodaccu`s om twee graden wash-out in de vleugel te krijgen:

full


Alles bekleedt met tissue:

full


full


De wash-out zit er goed in, hier de vleugel op z`n kop:

full


Een tweede laag verdunde houtlijm over de delen:

full


full


Ook het kapje strak gemaakt en een laagje verdunde houtlijm erover:

full


Door het tissue is alles gladder en vooral veel duurzamer dan het kale schuim.
Met het kapje ben ik nog wat van plan, later meer daarover...

Groeten, Ramses
.
 
.
Met een dremel de cockpit uitgehold voor de rc componenten:

full


Van 1mm vliegtuigtriplex de cockpitranden gemaakt:

full


De cockpitkap ga ik gebruiken om een transparante kap van te maken:

full


De transparante cockpitkap ga ik met een PET-fles en heat-gun methode maken.
De schuimen kap zal smelten door de hitte dus een plug van gips maken.
Eerst de huidige kap geschikt gemaakt om een gipsen mal van te maken:

full


Modelgips erover gesmeerd:

full


De plug eruit gehaald en de binnenkant volgegoten met modelgips:

full


De plug uit de mal gehaald en wat bijgeschuurd.
Tevens de cockpitbodem van balsa gemaakt, deze is hol en verhoogd omdat de stuurkabels vrij hoog uitkomen in de cockpit:

full


Groeten, Ramses
.
 
.
Gipsen mal in de PET-fles en met de heat-gun krimpen:

full


De originele cockpitkap, gipsen plug en het transparante resultaat:

full


Cockpit beetje aangekleed met een pilootje en instrumentenpaneeltje:

full


Groeten, Ramses
.
 
.
Het hoogteroer, richtingsroer en de ailerons losgesneden.
De aileron servo`s in de vleugel ingesneden en klaar om de vleugel op z`n plek te schuiven en lijmen:

full


Het richtingsroer zet ik vast met conventionele scharniertjes:

full


Het hoogteroer en de ailerons zijn te dun voor conventionele scharnieren.
Deze stuurvlakken zet ik vast met een foliescharnier:

full


full


Eerst een strook folie over de bovenzijde, dan de aileron omklappen en een foliestrook over de onderzijde:

full


De rc componenten ingebouwd en de stuurfuncties aangesloten en ingesteld:

full


M`n ruwbouw LiDL Glider:

full


full


Groeten, Ramses
.
 
.
Een laag rode primer over de gehele kist gespoten en er weer nat afgeschuurd:

full


full


Maar eens kijken of en hoe het vliegt in wat wind:

full


Filmpje van de rc aansturing en de test worpen van het hellingzwevertje op vlakke grond.
In een vlak weiland bij mij om de hoek is het gras mooi hoog en het waaide matig:


Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Dit is veruit de best afgewerkte versie die ik al gezien heb, zoveel tijd heb ik er niet aan besteed. Ik heb een conventionele versie, en staartlose. De laatste vliegt bij mij veruit het beste. Beide zijn ze voorzien van een sleepkoppeling, maar op de helling komenze pas echt tot hun recht.
 
.
Bedankt Nico en Kurt :)
Leuk te horen Kurt, ik ga van de andere welke ik heb liggen ook een staartloze maken.
Mijn LiDL Glider is wel echt alleen voor op de helling bedoeld, ga er zelf geen sleepkoppeling o.i.d. in maken.

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
.
Na de testworpen de LiDL Glider wit gespoten met goedkope spuitbuslak.
De tippen geeft ik een fluor oranje (Humbrol) kleur:

full


full


Met photoshop zelf wat decals gemaakt en naar m`n werk gemailt om te laserprinten:

full


Uitsnijden en aanbrengen van de decals:

full


Door middel van Microsol gaat de decal in de ondergrond op:

full


Het balanspunt na het werpen lag op 37,5% van de koorde:

full


Groeten, Ramses
.
 
.
De originele LiDL Glider zo uit de doos en mijn rc hellingzweef bewerking daarnaast:

full


full


Groeten, Ramses
.
 
Wat een leuk ding zeg!

wat strak gebouwd.

Ging de primer niet reageren op het schuim? of sluit de tissue het foam helemaal af?
 
.
Dank je :)

De tissue en verdunde houtlijm sluiten het schuim inderdaad helemaal af.
Maar de primer welke ik gebruikt heb (Motip) tastte ook het kale schuim niet aan merkte ik bij een onbehandeld stukje.
De tissue laag i.c.m. verdunde houtlijm maakt vooral de huid taaier en blijft lang(er) mooi, is niet zo kwetsbaar als kaal schuim.
En het geeft een veel gladder uiterlijk dan kaal schuim.

Groeten, Ramses
.
 
Wauw wat mooi. En wat heb je er en werk aan gehad. Werkelijk prachtig. Is het ook een idee er een te bouwen met een motortje erop? Vliegt ook lekker hoor.

Groeten Helixer
 
Complimenten Ramses.
Heel mooi en handig dat verslag.

Voordat ik de TFA leerde kennen was ik een beetje in de weer met foamies. En ooit een paar LIDL gliders gekocht om dat te doen wat jij nu gedaan hebt. Inmiddels zit ik tot over mijn oren in de Vintage projecten maar ooit komt het ervan en stop ik in de Lidl gliders ook wat servo’s.
Groet Gerard
 
Back
Top