LiDL Glider (Playtive XL) => Hellingzwevertje

.
Dank voor de leuke reacties heren :)

Is het ook een idee er een te bouwen met een motortje erop?

Zou zeker ook kunnen, maar ik vlieg motorkisten op de club.
Hellingzweven is juist zo leuk omdat het zonder motor is :thumbsup:

maar ooit komt het ervan en stop ik in de Lidl gliders ook wat servo’s.

Zeker doen, echt veel lol voor 8 euro! :thumbsup:

misschien ook leuk als clubproject, met z'n allen naar een helling..

LiDL Glider conversie is een leuk club projectje, maar ik weet niet wanneer ze weer te koop komen?
Er zijn vele leuke conversies te zien op youtube, zowel met motor als zwevertje.

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Nou wachten op een geschikte dag met flink wat wind.
Zal daarna een filmpje van de ervaring hier posten

Gisterenmiddag begon het wat te waaien :yes:
De LiDL Glider gepakt en naar de Gulbergen gereden.
Heb een filmpje gemaakt van de maiden flight(s):


Veel lol van zo`n schuimen LiDL werpzwever, zowel de ombouw naar rc hellingzwever als het vliegen ermee :yes:

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Wat weegt ie nu? Het vlieggedrag lijkt nogal anders dan de mijne (ik had verwacht dat je al redelijk makkelijk boven kon blijven).
Ik ben benieuwd of er een groot massaverschil in zit of iets anders.
 
.
Inderdaad veeeel zwaarder dan jouw versie, ik dacht dat mijn AUW 425 gram is.
Op zich ook wel logisch gezien de gekozen aanpassingen en vooral de afwerking.
Maar ik vind een beetje massa wel fijn en vlieg bij wat hardere wind :yes:

Windkracht 3 heb ik wel nodig om boven te blijven, bij meer gaat het ook prima en wordt het alleen maar leuker ;)
Op het filmpje kan je zien dat ie beter steekt en sneller gaat nadat ik nog eens een flinke kiezelsteen in de romp erbij stop!!
Onderaan de Gulbergen staan veel bomen en de helling is niet zo stijl, veel turbulentie waardoor het kistje wat zenuwachtig oogt.
Maar op een eerder geplaatst filmpje van de testworpen in een vlak weiland kan je zien dat ie ook rustig kan ;)

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: Cnn
Ik ga de mijne even wegen en dan voor de tweede eens overwegen of ik jouw bouwverslag ga kopieren. Vind 'm mooi.
Mogelijk zelfs afwerken met 25 g glas.
 
.
Dank je :)

Verslavend ding he! :D
Ik heb nog een oude versie ongebouwd liggen, daar ga ik denk ik een staartloze van maken.

Ik ga ook nog een nieuwe versie halen, ik wil juist de besturing welke jij hebt gemaakt ook proberen.
Vaste staartvlakken en "swivel wings" :thumbsup:

Groeten, Ramses
.
 
De "swing wing" besturing werkt prima, maar laat op hoogte wat te wensen over. Wel lekker simpel met maar 2 servos.
Monteren en demonteren is wel een dingetje (lees: gepiel). Omdat ik 'm mee wil nemen als boot zwevertje voor op vakantie
is pakmaat een belangrijk aspect. Ik moet dus nog wat beters verzinnen op de roeraansluiting.
 
Ah ja. Gewicht verklaart wel 't een of ander, de mijne zit rond de 215 gram. Dan weet ik wat me te wachten staat als ik de jouwe ga nabouwen :-)
 
hoe heb jij het voor elkaar gekregen dat de houtlijm aan het schuim blijft plakken, en wat soor tissue soort gebruik je
 
.
Hoi Jan,

Ik heb eerst het schuim licht opgeschuurd met fijn schuurpapier.
Op sommige plaatsen het schuim strak(ker) gemaakt met lightweight filler.
Daarna de tissue er opgestreken met verdunde witte houtlijm d.m.v. een penseel:

full


full


Het tissue droog op het schuim en dan door het tissue heen lakken.
Tissue is gewone tissue voor bekleding van 12 gram.
Succes!

Groeten, Ramses
.
 
Mochten er mensen zijn die de Lidl zwever willen hebben.
Ze zijn hier in Duitsland weer leverbaar.
Nog steeds 7,99
Ik ben eind van de maand in Nederland, dan kan ik ze rond regio Den Bosch afgooien.
Dus als iemand er 1 wil, laat maar weten.
Ze zijn er in rood/blauw en blauw/wit
Ik heb nu 2 van elk liggen.

GJ
 
Mochten er mensen zijn die de Lidl zwever willen hebben.
Ze zijn hier in Duitsland weer leverbaar.
Nog steeds 7,99
Ik ben eind van de maand in Nederland, dan kan ik ze rond regio Den Bosch afgooien.
Dus als iemand er 1 wil, laat maar weten.
Ze zijn er in rood/blauw en blauw/wit
Ik heb nu 2 van elk liggen.

GJ
In Tsjechië was de kleine versie met ledlampjes en batterijen 3 euro.
Bier kost daar ook niets. Een pul van een halve liter kost 1.87 euro in een restaurant.....wat een heerlijk land![emoji847][emoji1787]
 
Tja.. als je Nederland gewend bent is alles goedkoop.
Ik schrik me altijd het lazerus als ik een supermarkt in Nederland inloop.
Alles is zo duur.
En restaurants helemaal.
Hier kan je nog gewoon met 2 man goed eten voor 30 Euro, incl drinken.
Ik was laatst in Nederland in een restaurant, niet eens een duur restaurant, 2 personen 75 Euro.
Steeds meer mensen van rond mijn leeftijd verlaten Nederland.
Ik heb nu al 3 mensen die ik van school van vroeger ken die vertrekken.
1 naar Frankrijk, 1 naar Spanje en de ander naar Duitsland.
Ze zijn Nederland zat, te duur en de mensen zijn te agressief.

GJ
 
Ik ben net begonnen met de cockpit los te snijden, dat is echt een makkie.
Er zit een M10 bout in als ballast, hij is er nu uit en dat scheelt echt enorm veel gewicht.
Vraagje aan @ramses , waarom heb je er een tipverdraaiing in gemaakt?
Lijkt mij niet echt nodig toch?
En heb je rudder echt nodig?
Kan ie niet alleen op aileron en hoogte vliegen?
En ik zie in mijn vleugel geen dubbele V stelling.
Het middendeel is recht en de 2 oren staan iets omhoog.
Een dubbele V stelling zou betekenen dat ie in het midden een V stelling heeft en aan de oren nog een keer, maar deze hebben dat niet.

GJ
 
Klopt, recht middenstuk en 2 geknikte oren, zo zijn ze allemaal. Ze vliegen ook prima met alleen rolroeren, mijn versie met vleugelverdraaiing werkt ook.
 
Vraagje aan @ramses , waarom heb je er een tipverdraaiing in gemaakt?
Lijkt mij niet echt nodig toch?
En heb je rudder echt nodig?
Kan ie niet alleen op aileron en hoogte vliegen?

Hoi GJ,

(Iets) tipverdraaiing bouw ik persoonlijk (bijna) altijd in, maakt de kist minder tipstall gevoelig.
Bij deze LiDL Glider is het niet nodig, de meeste conversies hebben dat ook niet en vliegen prima.
Moet er wel bij vermelden dat mijn LiDL Glider veel zwaarder is dan de meeste conversies en dus de vleugelbelasting bij mijn LiDL Glider een stuk hoger is.
Toch kiepert ze niet om in een stall en blijft bestuurbaar over ailerons.

Rudder is inderdaad niet nodig, aileron en hoogte, dus bank&yank gaat zeker ook prima!
Ik vond het een leuke toevoeging voor aan de helling, geeft de kist wat meer mogelijkheden.

En ik zie in mijn vleugel geen dubbele V stelling.
Het middendeel is recht en de 2 oren staan iets omhoog.
Een dubbele V stelling zou betekenen dat ie in het midden een V stelling heeft en aan de oren nog een keer, maar deze hebben dat niet.

Mijn vleugel had ook die omhoog staande oren, maar die heb ik eruit gehaald.
Ik heb uberhaupt geen V-stelling, een rechte vleugel en full lenght strip ailerons:

full


Ik heb wel de vleugel behoorlijk vergroot qua oppervlakte, vooral bij de vleugeltips en de grotere koorde, hier ook goed te zien:

full


full


De helling waar ik aan vlieg is een erg turbulente helling vanwege de bomen aan de voet van de heuvel.
Ik vlieg met m`n LiDL Glider het best als het stevig waait, en wat extra gewicht was wel welkom.
M`n LiDL Glider weegt van zichzelf al zwaar, AUW is 425 gram.
Toch vliegt ie (te zien in vliegfilmpje Gulbergen) nog beter met een flinke kiezelsteen erbij.

Als je een mooie helling hebt met constante wind zou ik `m licht houden.
Wat ik ook nog een keer wil proberen is de vleugelverdraaiing zoals @Hein.z die heeft gemaakt.
De beide vleugelhelften met een servo verdraaien ipv ailerons.

Leuk dat je er ook een gaat maken :thumbsup:
Jij kan hem zo om de hoek vliegen in de Eifel, helemaal ideaal!
Ben heel benieuwd wat je ervan gaat maken!

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
Wat ik dan weer geweldig vind en mij een tikkeltje jaloers maakt is dat je er dan ook meteen iets moois van maakt! Geweldig om te zien!
 
Back
Top