Liebherr 922 Litronic Leimbach

We naderen het einde van de revisie. De test was goed dus we gaan afmonteren na het laatste spuitwerk.

Eerst ook maar eens de plotter aangeslingerd.

360.jpg


360.jpg


Bij gebrek aan kleinkinderen en mijn eigen naam die niet een relevantie heeft met graven....
Dus....

360.jpg


360.jpg


De verlichting doet het ook.

360.jpg


360.jpg


360.jpg


Maar je ziet, nog steeds de oude cabine. Hij staat er weer op voor komend weekend. Dan gaat ie weer aan de slag in Gorinchem.
Vandaag wel weer de eerste foto's gezien van de geprinte kabinedelen maar als ie er voor het weekend is dan krijg ik hem natuurlijk niet meer klaar.
Er volgt dus nog een laatste update voor de cabine.

Er is nog wel een ander technisch probleempje. Dat is het scharnierpunt van de voorste arm op de hoofdarm. Dit blijft een beetje torderen lijkt het.
Hier wringt het zo dat de delen ondanks de shims elkaar kunnen raken. Hier moet nog een keer een oplossing voorkomen. Wil eens kijken hoe anderen dit opgelost hebben cq hoe andere kranen in elkaar zitten op dat punt. Denk dat een constructieve oplossing op den duur noodzakelijk is.
 
Leve de "lichten" bij DHL. De cabine is binnen gekomen. Het is de zending die niet was aangekomen. De verzender was de letters bij de postcode vergeten. Dat veroorzaakt dus 3 weken vertraging. De rest van het adres was gewoon duidelijk leesbaar en goed.....
Hier dus het bouwpakket. 3D print dus moet nog het een en ander aan bewerking volgen maar de basis lijkt goed.

360.jpg


We kunnen verder.....
 
Mis je nu nog niet iets aan de voorkant? ik zie wel 2 onderdelen liggen die lijken bij de voorkant te horen maar dit hadden er mijninziens 4 moeten zijn want deze 2 zijn te kort lijkt mij...

ben benieuwd, blijf dit volgen. Succes!
 
En zijn verder gegaan hier in de revisieafdeling dus Charlotte kijk maar eens hieronder :)

Zoals je ziet Marco mis ik geen onderdelen. Op zich heeft de maker de deling van de cabine best wel doordacht gedaan. Het helpt ook bij het verlijmen van het geheel omdat je het redelijk goed op lijn kunt houden. De voorzijde valt in het dak.
Ik heb gel secondenlijm gebruikt. Eerst de achterkant en het dak aan elkaar. Toe de voorzijde helften op de zijkanten geplakt. Het dak aan een zijkant en daarna de achterzijde erop. Toen de andere zijkant erop en tot slot de voorzijde gesloten.

Ramen alvast op maat gesneden. Moet nog even kijken hoe ik deze na het spuiten een beetje netjes kan verlijmen. Heb al 3 proeflijmingen liggen om te kijken welke lijm ik kan gebruiken.

Ook de 3D geprinte scharnieren verwijderd. Deze waren niet stabiel genoeg. Door het printproces was vooral het gedeelte op de deur veel te fragiel en te open van structuur. Dus nu een kleine kunstgreep in het raam naast de deur en scharniertjes bewerkt. Denk dat na het spuiten dit voldoende acceptabel zal zijn. Hier eerst maar wat "sfeerbeelden"

360.jpg


360.jpg


360.jpg


360.jpg


Ik vind het vele malen beter dan de originele hut!!! Juist ook omdat ie iets lager is vind ik de proporties van het geheel beter. Schieten jullie er maar op :koud:

Nu eerst wachten op mijn bestelling. Een goedje waarmee je 3D printen kint sealen en je eeen hoop werk aan plamuren en schuren kunt besparen.
Dat beloven ze tenminste dus ik ga het zien.
 
Hallo Rolf,

Dat ziet er een stuk beter uit, echt veel mooier uiterlijk gekregen.

"Smoelt" veel beter zoals ze zeggen in Twente.

SMILEY OK.png

Opmerking/Tip :
Je hoeft hier niets mee te doen, het is maar een aanbeveling.
Ik zou het achterraam aan de onderkant iets verder dicht verder dichtmaken op de zelfde hoogte als de groene beplating van de machinekamer en de achteruit aan de bovenkant iets verder openmaken.
Ik denk dat dit beter staat, even uittesten door er een stukje wit papier erop te plakken om te kijken hoe het staat.

Succes met de afbouw van de rupskraan.
 
Hier ook weer wat ontwikkelingen. Het goedje is binnen....

360.jpg


Het is een 2 componenten epoxy die 3D geprinte delen als het ware van een harde coating voorziet maar vooral de oneffenheden glad maakt.
Het spul zit er nu op. Op zich wel goed te verwerken. Alleen niet te dik erop smeren en een tijdje blijven smeren en draaien en strijken tot het "aanzet". Dan is het na 2 a 3 uur op kamertemperatuur droog.

Je ziet het niet zo goed op de foto's maar toch voor de goede orde;

360.jpg


360.jpg


360.jpg


Ik heb besloten aan het achterraam niets te doen. Als ik het raam klein maak lijkt het helemaal nergens op en uitzagen/snijden zie ik niet zitten.
3D print is niet altijd massief van binnen. Het risico is dat dan de zaag/snijlijn uitbreekt of brokkelt. Zo kom je dan van de regen in de drup.
Dat is de concessie die ik dan maar doe maar eerlijk stoort het mij nu nog niet.
Morgen schuren......
 
Tjeemig, daar heb je hem ook weer met zijn bagger.....Ja, deze is namelijk nog niet helemaal klaar. De cabine moet nog verder worden afgemaakt. Ik ben nu wel een beetje aan de klassieke cabine gewend maar ik ga deze toch proberen af te maken. We waren het er met zijn allen immers over eens dat deze mooier was toch ;)

Ik heb eerder aangegeven dat ik met het achterraampje niets ging doen. Das niet meer waar. Ik ga het toch aanpassen. De cabine heb ik in de grondverf gezet en er moet toch het een en ander aan plamuur verwerkt worden. Dus dan het achterraam ook maar. Zootje gaat het toch al worden.

360.jpg


De cabine dus in de grondverf om de oneffenheden beter te kunnen zien.

360.jpg


Met tape markeren wat er uit moet.

360.jpg


Aan de slag!

360.jpg


Een nog groter gat dus.

360.jpg


En zoveel mogelijk weer met styreen opvullen zodat er niet een hele brok plamuur in moet. De achterwand van de cabine is namelijk 5 a 6 mm dik.
Ook deze build is dus weer aan de gang. Eind april weer een leuk evenement dus we gaan dat als deadline aanhouden.
 
Hallo Rolf,

Leuk om te zien dat je nu mijn advies toch gaat opvolgen om het achterraam in de cabine te veranderen/te wijzigen.
SUPER !!SMILEY DUIM OMHOOG - kopie.jpg SMILEY DUIM OMHOOG - kopie.jpg SMILEY DUIM OMHOOG - kopie.jpg
 
Dat duurt nog wel even Marc. Geen prioriteit op dit moment. Laatste plamuurwerk is nu gedaan. Dan glas nog en de deur pas maken en spuiten. Vervolgens afmonteren. Eventueel nog wat accessoires maken.
 
Even een korte update hier.

Eindelijk klaar met schuur/plamuurwerk. Ik ben nu tevreden. Nu nog iets bedenken voor het glas. Bij het print ontwerp is hier eigenlijk niet goed rekening mee gehouden. Loop een beetje vast momenteel. Wacht op een helder moment ;-)

360.jpg


360.jpg


360.jpg


360.jpg


Komt tijd komt raad zeggen ze toch? Wordt zeker vervolgd!
 
Ik was bezig met een artikel te schrijven toe ik tot mijn schrik zag dat ik jullie helemaal niet up to date heb gehouden wat betreft mijn Liebherr kraan!
Mijn excuses, jullie zullen nu wel een beetje in de war zijn........

Valt mee toch?! :D

Eerst de cabine. De 3D print cabine hierboven is niet meer. Ik heb er erg veel werk ingestoken. Er zaten al heel wat uren in maar ik kreeg het niet zoals ik het wilde. Ook was de cabine zo gemaakt dat de ramen erin zetten eigenlijk niet goed mogelijk was. In een onbewaakt ogenblik lag hij in stukken in de prullenbak......Raar toch?! Hebben jullie dat ook wel eens.......BAAAM en weg.

Voorlopig zit de oude er dus weer op. Wel ben ik nog van plan een keer zelf wat te maken. Op de lijst voor de 3D printer zeg maar.

Ook heb ik er inmiddels een mechanische snelwisselaar op zitten. Deze is ook van Magom. Je kunt het met de kraan bedienen maar dat is wel een geduld verhaal. Nu kun je met een handgreep wisselen en zit de bak of ander gereedschap wel stevig vast.

360.jpg


Zo was de oude wisselaar/bevestiging/ Met 2 M3 boutjes

360.jpg


De wisselaar van Magom met een bevestigingsplaat.

360.jpg


Hier gemonteerd. Beetje passen en meten want natuurlijk niet voor de Leimbach arm gemaakt.

360.jpg


360.jpg


360.jpg


Zo kan ik een haak maken, verschillende bakken en ik ben ook aan het experimenteren met een electromagneet. De 3D printer maakt ook weer andere ideeën mogelijk.

Zo, zijn jullie ook weer bij!
 
Om maar een beetje in het verhaal van de dag te blijven. De Graaf is gestopt met graven door de crisis. SBV heeft de kraan overgenomen.

360.jpg


Had weer een plotter en sticker dagje ingelast en wat voorraad gemaakt voor Stevens Bouw & Verhuur.

360.jpg


Eerst de oude bestickering verwijderen. Ik denk ik begin maar op het contragewicht. Die kan ik los spuiten want je weet maar nooit. Voor hetzelfde geld komt de lak met de stickers mee. Vooral deze witte folie is lastig. Deze zal ik ook niet meer gebruiken.

360.jpg


Uiteindelijk ook met remmenreiniger en mijn alcohol voor de 3D printer de boel schoon. Er zat wel wat groene zweem in de doekjes maar de lak zit er nog op.

360.jpg


gesneden

360.jpg


geknipt.

360.jpg


En samengevoegd een sticker!

360.jpg


360.jpg


360.jpg


360.jpg


360.jpg


En een blik rondom. Deze kan nu voor SBV gaan graven! De rest volgt.....
 
Back
Top