Liebherr LTM1160

Status
Niet open voor verdere reacties.
Goedendag allemaal,

EDIT: Door omstandigheden zal dit model nooit meer worden afgebouwd.

Ik heb het plan om een Liebherr LTM 1160 te gaan bouwen in schaal 1:14,5.
Deze word grotendeels uit staal vervaardigd en moet volledig functionerend worden.

Dit is het voorbeeld:

Liebherr-LTM1160Zimmerman.jpg

Het is een 160 tons kraan uit 1985, en deze werd geleverd met 45- of 55 meter mast. Ik ga de versie met 45 meter bouwen, deze heeft 3 uitschuifsecties.

Laatst bewerkt:
Hallo Trilliwilli

Zo te zien een Maho met op de tafel een sagop klem.Mooi spul de machine en je freeswerk.Ik(als gereedschapmaker) zal dit topic zeker blijven volgen.Succes

Mvg Wil

Laatst bewerkt:
ziet er allemaal erg professioneel uit ;) ga dit zeker volgen :P

ik heb eventueel nog gedetailleerde tekeningen van de ltm1090. heb in totaal 4x A0. Deze kranen zullen in basis niet heel veel verschillen.

@arm1948

Ik heb je verslag met veel plezier gelezen Wil en bedankt.
De machine is een Mikron WF21D, een oudje kan ik wel zeggen.

@cheeta

Wellicht een keer afspreken en de tekeningen naast elkaar leggen.

Hallo Wiliam,

Welkom op dit Modelbouwforum.

Nou je pakt het als modelbouwer gelijk goed aan zeg, om maar direct een telesccoopkraan te gaan bouwen, Super hoor !!!

Maar als gereedschapsmaker is dit voor jou natuurlijk veel makkelijker om mooie gedetailleerde modellen te bouwen, zeker als je de CNC machines op het werk kan/mag gebruiken.

Ik ben maar een amateurtje die nog met een ouderwetse draaibank en een ouderwetse freesbank.
Ik zal jou topic met belangstelling volgen, misschien kan ik er nog wat van leren, wie weet !!

hallo
welkom op t forum,
en dat gaat zo te zien wel goed komen de liebherr,
en cheeta is ook bezig met en liebherr dus misschien samenwerking tussen de kraanbouwers??!!!
succes en ik zal het bouwverslag zeker blijven volgen,
groeten markioo

hallo,
Dit wordt een interessant topic die ik maar eens ga volgen.
Meteen maar een hint, ik zou tussen de lager naalden en het tandwiel een geharde taatsring (1mm dik) leggen. De naalden gaan bij een flinke kracht het staal van het tandwiel uitwalsen. Dit geeft op ten duur schilfers waardoor het lager vast loopt. Dit geld natuurlijk ook voor de andere staaldelen waar uit het lager is gemaakt.

Potverdorie...

Hallo Trilliwilli,

Wat een mooi spul flans jij daar in elkaar zeg. Je kunt wel een winkeltje beginnen. Het word zeker een zeer mooie topic. En die blijf ik ook wel volgen. Maar als ik zo naar het huidige resultaat kijk dan komt dat wel goed. Ik hoop hem nog eens ergens tegen te komen als hij klaar is.

Groetjes, Ton...

@iedereen

Bedankt voor alle positieve reacties.

@Volvo FH 16 660

Nou Piet, ik heb jouw bouwverslagen gelezen en ik denk dat je jezelf onderschat, want je maakt mooie modellen.
Voor mij is het makkelijker omdat het mijn vak is, maar ik moet het wel doen als de machines vrij zijn en dat is helaas niet altijd het geval.

@stefanF

Over de lagerconstructie heb ik lang nagedacht en ik wilde in eerste instantie ook geharde loopvlakken.
De bouwhoogte is beperkt en dus heb ik besloten het eerst zo te proberen.
Na de eerste belasting-testen zag je geeneens loopsporen en het lager draait ook maar 1,8 omwentelingen per minuut.
Geharde lagers kunnen vaak enkele duizenden toeren draaien en hier worden warmteontwikkeling en smering veel belangrijker.
Zwenkwielen onder een verrijdbare kast zijn vaak gewoon gevormd en deze kunnen ook enkele honderden kilo's dragen zonder echt in te vreten.
Ik doe nog wat testen met belasting en als het meevalt durf ik het wel aan om hem zo te monteren.

De reden dat ik voor deze kraan heb gekozen?

Dat zijn er meerdere:

Allereerst omdat ik dit een mooie kraan vind.

Ten tweede; moderne kranen zijn uitgevoerd met masten die een soort van halfrond profiel hebben en dat is moeilijk om te maken. En aangezien het totale model al lastig genoeg is komt dit heel mooi uit.

Ten derde is het bij moderne kranen zo dat er 4, 5 of zelfs 6 uitschuifsecties zijn en dat is in model erg moeilijk om te maken.
Ik wil het model natuurgetrouw maken maar het moet ook nog functioneel sterk zijn.
Met 3 secties kan ik dit maken en zal de mast zelfs onder last kunnen uitschuiven.

Overigens staat de kraan op de foto model, maar ga ik deze kleuren niet gebruiken.
De kraan word RAL 1007 (geel) en de onderwagen (dek en wielen ) worden zwart.

Je hebt gelijk, de nieuwe kleuren zijn geel met grijs.
Alleen de oude kleuren zijn anders. Het geel is veel bruiner van tint en die vind ik niet mooi.( lijkt op geel van Caterpillar )
Echter Liebherr heeft eigen kleuren die moeilijk te achterhalen zijn.

Ik heb besloten om mijn eigen kleuren te kiezen.

Deze kleurstelling lijkt erg op die van kraanbedrijf Boekestijn uit Maasland, die hetzelfde geel gebruikt.

Als je even bij de dealer langs gaat, dan valt er wel wat verf te regelen denk ik. Bij mij deden ze ook helemaal niet moeilijk en kreeg alles voor niks mee.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back