Lief en leed met E regelaars

Discussie in 'F3A' gestart door Ed Heemskerk, 24 dec 2014.

  1. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Het is de laatste tijd wel erg stil op het forum F3A.
    Zo op de eerste dag van mijn vakantie een nieuw draadje opgezet .
    Aan het begin van het jaar begon ik mijzelf vragen te stellen over het oude werkpaard de Jeti Spin 99 regelaar.
    Kan dit niet beter? Als je gas geeft met deze regelaar heb al half gas voordat de motor reageert.
    De regelaar is zwaar en 10 jaar geleden ontworpen.
    Wel knap dat het nog steeds de standaard is in F3A land.
    Inmiddels heb ik een paar andere regelaars getest en de resultaten zijn zeer goed te noemen.
    YGE ,OS max en De lite serie van Castle Creations zijn goede alternatieven.
    De eerste twee beschikken over een F3A rem instelling .
    De CC ook maar dan anders.
    Vanmiddag de OS max regelaar OCA 1100 HV getest,dit is een nieuwe generatie regelaar.
    Werkt standaard op 32 KHZ en geeft de responce van een brandstof motor.
    Reeds eerder ben ik bezig geweest met de YGE 90 HV en de YGE 60.
    Beide fantastische regelaars van de nieuwe generatie.
    eerst maar even bezien of er belangstelling bestaat voor dit draadje .
     
    Laatst bewerkt: 30 jul 2015
  2. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoi Ed,

    Interessant draadje. Ik begrijp dat de respons in F3A vliegen van primair belang is, maar heb je ook verschillen in rendement gemerkt tussen de regelaars?

    Groetjes,
    Gerben
     
  3. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Ja is is een behoorlijk verschil in vermogen tot wel 500 RPM met een 21 Inch propeller.
    Voor f3A vliegen ben ik al lang niet meer op zoek naar vermogen, meer handeling en rem.
    Als je de Jeti Spin als basis neemt dan geeft de OS max regelaar het meeste vermogen.
    Direct gevolgd door de YGE 90 HV
     
  4. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoi Ed,

    Vermogen bedoelde ik niet zozeer, hoewel dat zeker frappant is.
    Ik bedoel vooral of je met bepaalde regelaars minder mAh verbuikt voor een complete wedstrijdvlucht?

    Groetjes,
    Gerben
     
  5. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Dit rendement is lastig meetbaar,het verbruik hangt sterk af van de vliegcondities.
    Ik heb veel in Wieringen gevlogen,altijd onder winderige condities.
    In het begin van het seizoen vloog ik met de bekende Hacker Q 80 28 pool motor en de Jeti Spin 99.
    Deze motor is niet te gebruiken met de CC YGE en OS max regelaars.
    Ik heb dit 1 keer gedaan en hierbij is de regelaar na 3 minuten overleden.
    Het werkt niet met de 28 polige motoren van Hacker.
    Later in het seizoen ben ik de Plettenberg advance 30 -10 gaan gebruiken in combinatie met de CC YGE en OS regelaar.
    Met deze combinatie ben ik wel terug gegaan van een 5000 ma naar een 4400 ma pakket.
    Een wedstrijdvlucht met het P programma verbruikt ongeveer 3300 Ma.
    Het F programma 3900 Ma.
     
    Laatst bewerkt: 25 dec 2014
  6. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Terug naar de basis , de jeti spin 99 Opto Pro.
    Een prima regelaar met vele instelmogelijkheden, de keuze hiervoor door de F3 vliegers wordt voornamelijk bepaald door de mogelijkheden de remwerking per procent in te stellen.
    Het zijn wel vast waarden welke worden ingesteld.
    Veel gebruikte in stelwaarden zijn startwaarde 40% eindwaarde tot wel 85%.
    Ook de reactietijd dead time genoemd in het programmeerkastje en de rem snelheid zijn in te stellen.
    Zoals ik al eerder aangaf heeft deze regelaar het nadeel dat het opstarten van de motor met een klap gebeurt. Een zogenaamde soft start ontbreekt.
    Ook het snel even gas geven boven in een stallturn gaat met deze regelaar niet.
    Tijdens mijn bezoek aan het EK F3A heb ik van enkele finalisten de instellingen gekregen van hun Jeti Spin, opvallend is dat de reactietijden vrij traag zijn ingesteld.
     
  7. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Jeti Spin vervolg.
    Vorige week kreeg ik bericht van Peter Haasse dat de optimalisatie set voor de jeti Spin weer leverbaar is.
    Peter heeft het koelelement 23 gram lichter gemaakt.
    Ik heb er 2 besteld om toch wat aan het gewicht te doen in de modellen waar de Jeti nog in zit .
    Bij Hacker motoren zit je aan deze regelaar vast.
     
  8. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Out of timing,het leed.
    Een door F3A vliegers ontkend probleem is het out of timing geraken van de combinatie Jeti Spin hacker Q 80 Xl.
    De eerste keer dat ik deze combinatie gebruikte trad deze situatie op .
    In de Jupiter had ik aan het begin van het seizoen de Q80 11 S de 3000watt uitvoering geruild met de Q80 XL de 2800 watt uitvoering , de veel gebruikte motor door F 3 a vliegers.
    Start,gas en veel gekrijs en gegil uit de combinatie en geen vermogen.
    Direct het gas dicht en langzaam gas geven, deze situatie treedt alleen op met een zware propeller en een hele volle accu in de start.
    Op dat moment was de motor uitgerust met een 21X13 EL Mezjlik propeller.
     
  9. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Out of timing vervolg,

    Ook met de 20X10 3 blad trad dit fenomeen regelmatig op. Ik zag het ook bij het begin van een unknown vlucht tijdens de EK F3A finale bij de latere Europees kampioen Stefan Kaiser.
    Hij gebruikte de Hacker Q 80 XS in combinatie met de Jeti Spin 99 opto Pro Hacker en de Mejzlik 3 blad 20X10.
    Bij het out of timing geraken ziet de regelaar het veld van de e motor niet meer en geeft een puls waar de motor op dat moment nog niet aan toe is.Lees te snel gas geven waardoor de regelaar al verder is dan het motortoerental.
    Het probleem is opgelost door een iets lichtere propeller te gebruiken, de 20.5 x 12 W van mejzlik en de 21X13 van PT.
     
  10. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    YGE regelaars

    [​IMG]

    Een projectje met 1250 watt motoren en bijbehorende regelaars.

    Voor de zoele zomeravonden is er tegenwoordig een breed scala aan prima vliegende modellen te verkrijgen.
    Ook hier zijn verschillende regelaars voor verkrijgbaar. In dit segment zijn de castle craetions en natuurlijk de Turnegy regelaars populair.
    Ik ben nu bezig een model te bouwen waarmee ik heel snel nog wat vliegplezier kan beleven.
    gemakkelijk mee in de auto , snel te monteren en goed vliegend in redelijke weercondities
     
  11. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    977
    dat is geen YGE regelaar, maar een YEP.
    Lijkt op elkaar, maar is het niet exact.
     
  12. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Klopt, ik heb beide regelaars maar heb het verschil nog niet ontdekt.
    Misschien kan je dit verschil uitleggen.
     
  13. 1crash2often

    1crash2often

    Lid geworden:
    20 nov 2005
    Berichten:
    1.020
    Locatie:
    Epe
    Ik heb ook de YGE-90 HV gebruikt icm de Pletty Advance. Daarnaast YGE en Jeti-99 gebruikt met een Pletty 30-10. Met de YGE verbruik je inderdaad minder energie, 5-8% schat ik zo.

    Volgens mij heeft YGE inderdaad zijn design verkocht aan Hobby King; regelaars lijken identiek. Is er ook een YEP equivalent voor F3A?

    Volkert
     
  14. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Ja voor F3A is er de YEP 80A HV
    Identiek aan de YGE 90 HV.

    Met het programmeerkaartje van YGE kan je ook de YEP regelaars programmeren.
     
    Laatst bewerkt: 26 dec 2014
  15. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Omdat de combinatie Plettenberg Advance 30 10 in combinatie met de Jeti Spin gepaard gaat met veel bijgeluiden vanuit de regelaar begon ik mij er aan te storen.
    In combinatie met het harde aanlopen ben ik op zoek gegaan naar een betere regelaar.
    In Liechtenstein kwam ik in contact met Mr Plettenberg himself en deelde mijn bedenkingen met hem.
    Hij adviseerde YGE te proberen,een voor mij toen nog onbekende regelaar.
    Een half uur later zag ik een demo van een Advance 30 10 met een OS Max regelaar.
    Dit zag er veelbelovend uit.

    Een paar weken de regelaar ingesteld, de gebruiksaanwijzing zoals zo vaak onbegrijpelijk.
    Met hulp en geduld begrijp ik nu deze regelaar.
    Het resultaat is verbluffend ,een soft aanlopende motor met een goede response en een prachtige rem functie.
    Geen bijgeluiden meer en een regelaar die koel blijft,ondanks de 22X12 Gerhard Mayr propeller.
    Kan dit nog beter ?
     
  16. Eolis09

    Eolis09

    Lid geworden:
    6 jun 2009
    Berichten:
    103
    Locatie:
    Oudheusden
    Ha Ed !
    Leuk om dit draadje te volgen en goed te lezen dat je tot dezelfde conclusie komt als ik.
    Heb heel veel setups gezien en gehoord maar die van de Advance icm de OS regelaar is toch verre uit het meest verfijnd dit komt met name door de 32Khz schakel frequentie die de andere regelaars (nog) niet hebben.
    Helaas is die frequentie niet compatible met de Hacker Q80 motoren aangezien deze een frequentie van 8Khz gebruiken.

    Kan het nog beter ?
    Het antwoord is ja het kan nog veel beter..
    Als ik kijk hoe nieuwe pompen en electro motoren in de industrie worden aangestuurd.

    Helaas is het Senstrol verhaal van Hacker niet meer in de picture ben benieuwd of ze daar nog mee doorgaan.

    Ik ga zelf een Plettenberg Terminator 30-8 Evo motor gebruiken icm een Kontronik Kosmik 200A regelaar testen voor in mijn Sukhoi.
    Ben benieuwd hoe dat loopt..
     
  17. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Hi Roy,

    Ja het blijft behelpen als je de spullen vergelijkt met de industrie.
    Met de Plettenberg en de OS max regelaar zijn we op de goede weg,ik ben benieuwd naar je ervaringen met de Kontronik regelaar.
     
  18. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    Hoe simpeler het er uit ziet en te bedienen is hoe geavanceerder de techniek.
    Het eerste wat opvalt is de eenvoud van programmeren en het strakke ontwerp van de regelaar.
    Geen krimpkousjes en uitstekende delen.
    Daar waar ik nog hulp nodig had bij het programmeren van de YGE regelaar is hier alles zo duidelijk.
    Eenmaal op de plek achter de motor openbaart zich een regelaar welke duidelijk van de volgende generatie is.
    Een softe aanloop, geen bijgeluiden zoals bij de Spin en een hele mooie rem functie.
    De response op het gas is verbluffend.Heel direct zoals bij een brandstofmotor.
    Ook een prachtig verloop en communicatie met in de zender ingestelde gas curves.
    Helaas zoals Roy als aangaf niet geschikt voor de Hacker motoren.
     
  19. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]

    Alle regelaars hebben een andere wijze van programmeren,tijd voor een standaard.
     
  20. Ed Heemskerk

    Ed Heemskerk

    Lid geworden:
    5 sep 2007
    Berichten:
    1.605
    Locatie:
    Lisse
    [​IMG]

    Hier de OS max regelaar.
    Volgend jaar meer.
     

Deel Deze Pagina