Lier om modelzwevers op te trekken

• Topicstarter Topicstarter ch. Buckens
  • Startdatum Startdatum
C

ch. Buckens

Guest
Hallo,

Ik ben opzoek naar informatie om zelf een lier te bouwen om mijn zwevers op te trekken. Spannwijdte 2.5 meter en kleiner

Wat ik graag wil weten is :
Wat is de diameter van de kabeltrommel
Hoe snel moet deze trommel maximaal kunnen draaien.
Welk type touw zit erop
Welk motor vermogen heb ik nodig of de motor spanning. motorstroom en het toerental motor

Alvast bedankt voor de moeite.

http://www.injoy-1.com/catal_sail.htm
Hier staat er eentje.
Ik wil er ook een gaan maken. Ik heb al een motor waar een radiatorventilator op zat. Die moet wel sterk genoeg zijn. verder is het denk ik gewoon ff proberen. voor een 2.5 meter zwever hoeft ie niet zo sterk te zijn

Hoe snel moet deze trommel maximaal kunnen draaien.
Zo, zodat je zwever hard genoeg gaat om te kunnen stijgen :lol:

Er staan verschillende dingen op die website. Ook kan je via google wel wat vinden. Ze gebruiken voornamelijk startermotoren (van echte autoos) en startmotors om modelbenzinemotors op te starten. Gewoon op een flinke loodaccu aangesloten (heb je meteen wat gewicht zodat ie blijft staan).

Ik ben wel benieuwd naar wat anderen hier voor ideeen over hebben. Heeft er misschien iemand wat fotoos? (van zelfbouw!)

Sietse,
Die motor van een radiatorventilator kan je wel vergeten, die is absoluut niet sterk genoeg. Wij hebben in het verleden ook wel eens een elektrolier gemaakt, daar hebben we een startmotor van een auto voor gebruikt. Het nadeel was dat de stuurelektronica regelmatig uitfikte en dat kostte iedere keer een heel stel nieuwe transistors.
Nu hebben wij op de club een hele mooie lier. Deze is gemaakt van een motorblok van een bromscooter. Het achterwiel is omgebouwd tot een trommel waar ongeveer 1000m kabel op zit. Het motor blok is wat opgevoerd en er staat een 22mm carburateur op. We kunnen de trekkracht en de snelheid regelen door simpel meer of minder gas te geven. Zo kunnen we kleine zwevers van 1,5m optrekken maar ook zwevers van 4m.
We hebben de lier niet zelf gebouwd dat heeft iemand anders jaren geleden voor ons gedaan maar als je interesse hebt mag je wel eens komen kijken.

bij ons op de club hebben we een F3B liet van fuchs, welke perfect werkt.

daardoor hebben we een eigenbouw lier over, die we event willen verkopen. staat een startmotor op van een eend (2cv), en die is sterk genoeg om zwevers tot een meter of 3.5 op te trekken.

mmmh, ok,
Het is wel een grote motor hoor, die radiatorventilator (van een auto). Dus ik denk dat ik daar wel ff wat van ga bouwen. Ik bedacht net ook weer wat voor een lier: Elektro step? of zo'n elektrische rolstoel. Als je mensen kan voortslepen moeten een paar zwevertjes ook wel kunnen toch? Moet ik alleen nog aan zien te komen :lol:
Een scooterblok werkt wel, dat snap ik wel ja. Het probleem vind ik alleen het geluid. takkeherrie! maarja, misschien kom ik ooit nog op zoiets uit :)
mzzl, sietse

Ik ben er ook een aan het bouwen.
Een brandstof motor kan (met vertraging).
Een startmotor van een auto kan ook, hoe sterker de motor deste groter de spanweite van de zwever kan zijn (een eend versus bmw 12v.vrachtwagen startmotor 24v).
Gebuik een lange draad minimaal 300m omdat de lijn eerst naar een keerrol gaat (150m) en dan weer terug.
Gebruik minstens 1,5mm snoer (soortemet vis snoer).

Startmotor van een auto, beste het merk Bosch, startrelais en aandrijftandwiel verwijderen, trommel rechtstreeks op de aandrijfas voorzien van kogellager en teruglooplager voor de rem monteren.

een ventilatormotor is niet geschikt
deze werkt met permanente magneten, en naarmate je die meer belast, neemt het koppel af, dus toerental zakt in
een startmotor heeft veld en ankerwikkelingen die in serie staan.
als toerental laag is, is het koppel maximaal bij een startmotor, en dat is wat je wil, hoe langzamer die draait, des te hoger is het koppel.

Arnout,

Klinkt lekker makkelijk zoals jij het opschrijft, kom regelmatig bij Jan over de vloer. En zijn liertjes zien er eenvoudig uit maar daar zit wel tig-jaren ontwikkeling/evolutie in en handigheidjes die je er niet vanaf ziet.
Trouwens welk schakelaartje gebruiken jullie om de startmotor dan in te schakelen als je het startrelais eraf haalt, of heb je het over een 'geregelde' lier ipv een standaard F3B.

Rick

Rick, bedoel je Jan van Es, dan is dit precies de lier die ik bedoel. Zelf heb zo'n lier gebouwd in 1984 en werkt nog steeds optimaal. Het relais kan gebruikt worden voor inschakelen van de lier, maar beter is een relais te gebuiken met condensator, dit voorkomt het inbranden van de kontaktpunten indien je tijdens de start meerdere keren achter elkaar kort aan/uit schakelt. Naruurlijk is het ook mogelijk een vermogens-regeling aan te brengen. Wij hebben een clublier, gebouwd in 1980 met regeling van 0-max, die tot op de dag van vandaag nog steeds prima werkt.

Arnout, het is Jan van EsCH. Ben zelf niet zo into zweef, maar doe toch wel 1-2 keer per jaar dienst als 'grondanker' tijdens F3J wedstrijden.

Rick

Augustus uitgave FMT 2002. Hierin staat een lier die gemaakt is van een fiets. Middels keerrol zit je zelf op de fiets en kun je al trappend je kist lieren :lol:

Ik weet niet of het wat is, maar Robbe heeft ook een lier in het assortiment. (tot 2.5m geloof ik)

Robbe weet ik niet zeker, maar Graupner in ieder geval wel. Voor algemeen gebruik redelijk goed, voor wedstrijden totaal onbruikbaar.
Top of the bill: Fluhs winden.

Back