Dit jaar hebben zijn we voor het eerst bezig geweest met lierstarten. Nu we het veilig kunnen, en ik inmiddels alleen durf te starten (geen helper die de zwever vasthoudt) wil ik eens kijken wat er aan een lierstart valt te optimaliseren.
Tot nu toe startte ik zonder extra flapstand. Nou ja, de thermiekstand werd ingezet voor de lierstart. Maar dat kan vast beter.
Als je nu zo'n lierstart doorloopt gaat het zo:
1 -De lijn op spanning trekken, zo strak mogelijk
2 -de zwever knalt weg, lier volgas
3- Volgas volhouden tot topje cirkelboog
4- de zwever acceleert richting horizon
5- van de lijn afspringen
Vraagjes:
punt 2: wat is een goede richtlijn voor flapinstelling en hoe herken ik een optimale stand(voor F3J/B zwevers)
Punt 3: Dat volgas, is vast ook afhankelijk van windsterkte en heeft een bepaald optimum. Ik bedoel, als je te hard trekt win je geen extra hoogte?! Even aangenomen dat je zwever en lijn niet kapotgetrokken worden.
Punt 4: waar probeer je de flaps in de speedstand te krijgen? Voor het topje van de cirkelboog? Of net erover (begrijpen jullie wat ik met crikelboog bedoel?!)
Punt 5: Hoe doe je dat. Ruk je met "up" de zwever van de lijn? Of doe je dat iets zachtzinniger? (ik heb al enge uitvoeringen van punt 5 gezien...)
Ben benieuwd.......
Tot nu toe startte ik zonder extra flapstand. Nou ja, de thermiekstand werd ingezet voor de lierstart. Maar dat kan vast beter.
Als je nu zo'n lierstart doorloopt gaat het zo:
1 -De lijn op spanning trekken, zo strak mogelijk
2 -de zwever knalt weg, lier volgas
3- Volgas volhouden tot topje cirkelboog
4- de zwever acceleert richting horizon
5- van de lijn afspringen
Vraagjes:
punt 2: wat is een goede richtlijn voor flapinstelling en hoe herken ik een optimale stand(voor F3J/B zwevers)
Punt 3: Dat volgas, is vast ook afhankelijk van windsterkte en heeft een bepaald optimum. Ik bedoel, als je te hard trekt win je geen extra hoogte?! Even aangenomen dat je zwever en lijn niet kapotgetrokken worden.
Punt 4: waar probeer je de flaps in de speedstand te krijgen? Voor het topje van de cirkelboog? Of net erover (begrijpen jullie wat ik met crikelboog bedoel?!)
Punt 5: Hoe doe je dat. Ruk je met "up" de zwever van de lijn? Of doe je dat iets zachtzinniger? (ik heb al enge uitvoeringen van punt 5 gezien...)
Ben benieuwd.......