Lierstart + flapstand optimaliseren

Dit jaar hebben zijn we voor het eerst bezig geweest met lierstarten. Nu we het veilig kunnen, en ik inmiddels alleen durf te starten (geen helper die de zwever vasthoudt) wil ik eens kijken wat er aan een lierstart valt te optimaliseren.

Tot nu toe startte ik zonder extra flapstand. Nou ja, de thermiekstand werd ingezet voor de lierstart. Maar dat kan vast beter.

Als je nu zo'n lierstart doorloopt gaat het zo:

1 -De lijn op spanning trekken, zo strak mogelijk
2 -de zwever knalt weg, lier volgas
3- Volgas volhouden tot topje cirkelboog
4- de zwever acceleert richting horizon
5- van de lijn afspringen

Vraagjes:

punt 2: wat is een goede richtlijn voor flapinstelling en hoe herken ik een optimale stand(voor F3J/B zwevers)

Punt 3: Dat volgas, is vast ook afhankelijk van windsterkte en heeft een bepaald optimum. Ik bedoel, als je te hard trekt win je geen extra hoogte?! Even aangenomen dat je zwever en lijn niet kapotgetrokken worden.

Punt 4: waar probeer je de flaps in de speedstand te krijgen? Voor het topje van de cirkelboog? Of net erover (begrijpen jullie wat ik met crikelboog bedoel?!)

Punt 5: Hoe doe je dat. Ruk je met "up" de zwever van de lijn? Of doe je dat iets zachtzinniger? (ik heb al enge uitvoeringen van punt 5 gezien...)

Ben benieuwd.......
 
In mijn (beperkte) ervaring boek je de meeste winst in het moment van loslaten.
Laat je het model gewoon los, dan zijn de eerste meters overtrokken en verlies je lijnspanning.
Geef je het model een goede zet mee, dan lift de vleugel meteen en behoud je de spanning op de lijn. Van belang hiervoor is de positie waar je het model vasthoudt, namenlijk achter je hoofd, je arm naar achter gedrukt. Zo kun je makkelijker een zetje meegeven.
Daarnaast is de hoek belangrijk. Te vlak en je verliest spanning, te steil en het model overtrekt. Oefening baart kunst.

Van een ervaren f3j vlieger ken ik geleerd na zon 20 meter de flaps weg te nemen.
Plaats van de speedstand varieert afhankeljk van model en omstandigheden.

Vlak voor lossen een beetje down, gevolgd door een behoorlijke hoeveelheid up, het model lost vanzelf en zet in een behoorlijke klim (ik probeer zon 70 graden aan te houden) omhoog. Het is natuurlijk zaak het model op precies het juiste moment af te vlakken.

Let wel, ik heb geen ruime ervaring met het vliegen van dit soort modellen, kan je alleen melden wat voor mij werkte.

Groeten,
Gerben
 
Hoi Berrie.

De flaps staan bij mijn pike superior op ongeveer 8 mm bij de start.(ailerons gaan ook mee)
Het is ook een beetje afhankelijk van de windkracht.
Bij weinig wind iets meer down flap en bij meer wind minder down flap.

Bij de start van een f3j zwever valt de spanning terug. Dit vang je op met de flaps.
Na ongeveer 2 a 3 sec is de spanning weer optimaal en zet je de flaps weer terug in de neutraalstand. De zwever gaat versnellen en als de lijn op ongeveer 70 graden staat is de snelheid het hoogst. Dat is het moment om af te haken.



Hier nog een paar filmpjes van een F3J start. Dit zijn F3J starts op wedstrijden.
Probeer dit niet direct met je nieuwe zwever maar begin rustig aan.



[media=youtube]IjvvbNED3cU[/media]

[media=youtube]RRlXgN4KEQM[/media]

[media=youtube]uCxxUNjMvVU[/media]


Groet: Adrie
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo zeg dat heb ik nog nooit gezien wat een geweld.
Daar komt naast een sterke zwever ook heel wat stuurmanskunst voor kijken.
Ik ben er werkelijk stil van
 
Ja, dat weet ik wel Max !

Maar het gaat mij om die laatste 80 meter extra; 250 mtr is natuurlijk nog niets.... ;-)
 
Berry schreef :

punt 2: wat is een goede richtlijn voor flapinstelling en hoe herken ik een optimale stand(voor F3J/B zwevers)

De startstand is afhankelijk van het profiel. Dit kan dus steeds anders zijn.
Dit kun je testen met een hoogtmeter en heel vroeg je bed uit (in still air uitesten)


Punt 3: Dat volgas, is vast ook afhankelijk van windsterkte en heeft een bepaald optimum. Ik bedoel, als je te hard trekt win je geen extra hoogte?! Even aangenomen dat je zwever en lijn niet kapotgetrokken worden.

In principe blijf je doorlieren, behalve als de lier stil staat. Dit kost (veel) energie. Er loopt dan rond de 500 A door de kabeltjes. Dit brengt ook niets daar de trommel niet meer draait.


Punt 4: waar probeer je de flaps in de speedstand te krijgen? Voor het topje van de cirkelboog? Of net erover (begrijpen jullie wat ik met crikelboog bedoel?!)

Je schakelt in slowfunctie van start naar speedstand. Als dit te snel gaat heb je kans dat je veel energie in de lijn verliest. dit gebeurt vlak voor de afduik.


Punt 5: Hoe doe je dat. Ruk je met "up" de zwever van de lijn? Of doe je dat iets zachtzinniger? (ik heb al enge uitvoeringen van punt 5 gezien...)

Dit is een leuk punt. er zijn 2 "kampen" De ene zegt rustig afduiken (kost dus hoogte) en dan omhoog ( in de hoop dat je de aangedoken hoogte weer terug verdient) . De andere doet het juiste heel abrupt. Weinig aanduiken en dan omhoog.

kun je hier iets mee???
 
Nou, nou, wat een antwoorden! Ik bloos ervan!

Waar zal ik eens beginnen met reageren.

Wat me opvalt in de filmpjes is dat de zwevers met extra flaps veel stijler vertrekken dan bij ons zonder flaps het geval is. Als we starten dan trokken we de lijn wel erg strak maar hielden de zwever meer horizontaal. In deze fase kunnen we vast wel winst boeken.

Maar effe eerlijk. Driehondert meter starthoogte?! Wij zijn al blij met 140-160mtr!!!!
(kunnen we niet een cursusje volgen ergens :) )

Als ik de berichten zo lees, dan zie ik een contradictie. Jeroen geeft aan van start naar speedstand langzaam over te gaan en in speedstand te eindigen op het "bovenste dode punt" om vervolgens al naar gelang je karaktereigenschappen een manier te kiezen om van de lijn te geraken. Andere berichten geven aan al relatief snel naar de speedstand te gaan. Ik voel eerlijk gezegd meer voor jeroens manier. Omdat ik denk dat je van de maximaal mogelijke liftopbouw gebruik moet maken in de eerste fase om zo snel mogelijk hoogte op te bouwen. In de laatse fase speelt acceleratie de grootste rol. Dan dus de speedstand.

Vroeg mijn bed uit..... Tssss. Ik doe niet voor niets aan thermiekvliegen. De pret begint pas aan het einde van de ochtend, tegen de middag. Tenminste boven ons moeras.

Goed met de aangave van Superior voor een mm of 8 uitslag ga ik maar eens starten. Ik kan natuurlijk ook even op de site van Sambamodels koekeloeren om wat start instellingen te bekijken. He, het woord Superior doet me weer aan die fijne site herinneren.

Nog wat: Dat langzaam van start naar speed. Da's lastig middels een schakelaar en een MPX 3010. Ik denk dat ik op de gasknuppel maar de flaps programmeer die dan van start naar speed verloopt. Eenmaal los van de lijn schakel ik naar een ander geheugen en de flaps gaan dan neutraal.

De kerstvakantie komt eraan. Dan eens kijken of m'n vliegmaat te porren is voor een middagje liermishandeling. De theorie proberen in praktijk te brengen.
 
Berry,

ik ken de 3010 niet zo goed, maar ik neem aan dat je een schakelaar kunt gebruiken om naar nadere geheugens kunt schakelen. ( dit kan zeker met de 3030 en 4000)


Wat je dan kunt doen is geheugen nr 1 gebruiken voor de speed, neutraal en thermiek stand dmv een 3 standenschakelaar aan bv de linkerzijde vd zender ( geen schuif gebruiken want dit is veel te onnauwkeurig)

Als bovenstaande goed staat,dan dit geheugen 2* kopieren.
Vervolgens in die 2 geheugen de startstand programmeren.
In geheugen nr 3 bv 12 mm startstand
In geheugen nr 2 bv 6 mm startstand.

het schakelen dus geheugen doe via een 3 standenschakelaar aan de rechterzijde vd zender.

je start gaat als volgt :

je begint met geheugen 3 aan het begin
op een hoogte van bv 100 mtr schakel je naar geheugen 2 ( komt niet zo nauw)
vlak voor het afduiken schakel je naar geheugen 1 (neutraalstelling)
voor het afduiken schakel je naar speedstand.

en... hopa naar 300 mtr ;-)

Dit haal je alleen bij een redelijke wind ( en afhankelijk van je model)

het bovenstaande lijkt moeilijk maar het is een kwestie van oefenen. Na 30 jaar doe ik zo en je weet op een gegeven moment niet meer beter.....
 
ik ken de 3010 niet zo goed, maar ik neem aan dat je een schakelaar kunt gebruiken om naar nadere geheugens kunt schakelen. ( dit kan zeker met de 3030 en 4000)

De 3010 heeft dezelfde schakelmogelijkheden als de 3030, volgens mij alleen jammer genoeg geen slowfunctie.(alleen bij de 3030 masteredition)
Bij de 4000 maak ik gebruik van 2 drie standen schakelaars, deze programering is duidelijk anders als bij de 3010/30. Blindelings de schakelstanden weten is belangrijk en dan inderdaad..........hopa naar de 300 meter :D

Ook niet onbelangrijk: de afduik niet te stijl maken, doorlieren en een kleine F3B chute gebruiken, anders hangt die zo in de V of kruisstaart.
 
Als ik de berichten zo lees, dan zie ik een contradictie. Jeroen geeft aan van start naar speedstand langzaam over te gaan en in speedstand te eindigen op het "bovenste dode punt" om vervolgens al naar gelang je karaktereigenschappen een manier te kiezen om van de lijn te geraken. Andere berichten geven aan al relatief snel naar de speedstand te gaan. Ik voel eerlijk gezegd meer voor jeroens manier. Omdat ik denk dat je van de maximaal mogelijke liftopbouw gebruik moet maken in de eerste fase om zo snel mogelijk hoogte op te bouwen. In de laatse fase speelt acceleratie de grootste rol. Dan dus de speedstand.

Dat komt doordat F3B en F3J vliegers door elkaar reageren.
Bij F3J wil je zo snel mogelijk van de lijn af omdat je dat anders potentiele vliegtijd kost.
Bij F3B kun je je helemaal concentreren op de start omdat deze niet bij de vliegtijd gerekend wordt.

vlak voor het afduiken schakel je naar geheugen 1 (neutraalstelling)
voor het afduiken schakel je naar speedstand.

Hoe lang gebruik je de neutraalstelling? Van +-80 tot 90 graden?
Of is het maar voor de vorm?
 
nu vlieg ik wel geen f3j, maar volgens mij maakt de start niets uit.
Je doorloopt alleen de 3 instellingen VEEL sneller bij f3j omdat het daar vaak, zoals Pascal al schreef, de starttijd van wezenlijk belang is..

De neutraal stelling bovenin is bijna een formaliteit. Je schakelt dan heel snel naar de speedstelling.

(opm de 2 startstellingen zijn ervoor om de slowfunctie te simuleren omdat schakelen van startstand ( 12 mm) naar speedstelling het uitbreken van het model kan betekenen)

Berry : om te startstand te bepalen begin je gewoon voorzichtig. Zorg dat de ailerons minder ver naar beneden staan dan de flaps. Hierdoor heb je minder kans op uitbreken. Als je het kritisch punt bereikt, en dat merk je snel genoeg ;-) , dan kun de uitslag iets terug zetten en de het verschil tussen ailerons en flaps minder maken.....
 
Helemaal juist Jeroen, er zit in princiepe geen enkel verschil tussen F3B en F3J starts, behalve het uitbreken aan de lijn in de beginfase van de start om spanning op te bouwen en dit nog alleen om de eenvoudige reden dat er tijdens een F3j wedstrijd gelijktijdig gestart wordt en er doodeenvoudig geen ruimte genoeg is om dit in de praktijk te brengen. Je zit elkaar dan gewoon in de weg. De start zelf gaat ten koste van je maximale 10 minuten werktijd. Bij F3B wordt er netjes op elkaar gewacht en heeft men "ruimschoots" de tijd om je start goed in te delen. Eigenlijk veel relaxter. ;)
 
Ik vind dat 't tijd wordt dat we weer eens gaan oefenen, kunnen we de kunst bij elkaar afkijken....
 
je start gaat als volgt :

je begint met geheugen 3 aan het begin
op een hoogte van bv 100 mtr schakel je naar geheugen 2 ( komt niet zo nauw)
vlak voor het afduiken schakel je naar geheugen 1 (neutraalstelling)
voor het afduiken schakel je naar speedstand.

en... hopa naar 300 mtr ;-)

Jeroen,
Met "vlak voor afduiken" bedoel je dan dat kist horizontaal gaat om snelheid te maken ?
En daarna "voor het afduiken" wordt dan de daadwerkelijke duik bedoeld om van de lijn te geraken ?

En gaan in de speedstand de rem en/of ailerons mee met het hoogteroer ?

In mijn settings tot nu toe heb ik alleen maar 3 fases staan : start / normaal / Taak
Waarschijnlijk is daar nog een stukje hoogte te winnen.

Grtz
Nick
 
antwoorden op Nick zijn vragen :

nog een stukje voor het afduiken gaat ie naar 0 graden.
vlak voor de afduik naar speedstelling.

Je andere vraag. Mijn ailerons en flaps gaan ookmee met het hoogteroer.

Ik zou als ik jou was gaan vliegen zoals ik een in het draadje schreef :

1* een 3-standen schakelaar voor de startstanden te gebruiken en
een andere 3 standen schakelaar voor de taken ( thermiekstand, neutraal en speedstand) en dit in 1 geheugen.
 
Laatse vraag zo voor de Kerst....

Dus na het horizontaal komen van de kist wordt de acceleratie ingezet met de speed-stand.
Houd je die vast tot na de jump, of schakel je voor de afsprong terug naar neutraal ? (dan word je volgens mij wel druk !)

Met m'n schakelaars, ik kan 4 fases programmeren, bedien ik er eigenlijk maar 3 op 't moment. Dat starten moet eerst maar eens onder de loep genomen worden.

Grtz
Nick
 
Back
Top