LiFe accu, opvolger van Lipo?

Ik heb ze al in Sub-C formaat gezien, dus de afmetingen lijken me geen probleem. Ideaal om voor de fun te rijden.

Echter ben ik het met 2wd eens dat het onzin is om nu weer op iets anders over te stappen voor wedstrijden. Lipo is er nog maar net en veel mensen hebben daar behoorlijk in geinvesteerd. Ik vind dat je niet van die mensen kunt vragen om opnieuw over te stappen.

Allebei de cellen toestaan is een rare optie in mijn ogen. Er zal altijd een type cel zijn dat betere prestaties levert door het grote verschil in spanning.

Accu's kunnen niet zomaar op een bepaald voltage gemaakt worden. Als men dat op de EFRA gezegd heeft, zei men dat volgens mij fout.

De spanning van een accu is regelrecht afhankelijk van het chemische proces.

Nu kan het best zijn dat er meerdere manieren zijn om een Life accu te maken (bv. met een andere legering), maar dan heb je het dus over verschillende accu's. Ook is het dan nog steeds niet zo dat je 'traploos een voltage kunt bepalen' maar dat je vast zit aan de voltages van de beschikbare chemische samenstellingen.

LiFe is zeker geen opvolger van lipo, het is eerder andersom. De voordelen die LiFe had tov. Lipo's worden met de dag kleiner en voor vliegtuigen is het al zo dat LiFe tov. lipo geen enkel voordeel meer heeft, alleen nadelen.

Bij auto's telt het grootste nadeel van life minder zwaar, letterlijk, life is zwaarder dan lipo's, maar pak een hardcase lipo en het voordeel wordt al kleiner en bij auto's is gewicht minder van belang dan bij vliegtuigen.

Ik zie niet in waarom het een voordeel zou zijn dat je ze volledig mag ontladen. Stel jij rijdt met Life en ik met lipo. Goed.. jij mag ze helemaal leegtrekken, ik niet, dus ik neem iets meer capaciteit mee. Dan is mijn auto nog steeds lichter, levert mijn accu een hogere spanning en ga ik dus vanaf de start sneller dan jou. Tegen het eind van de race wordt dat dan alleen maar erger, want ook al mag je ze helemaal leegtrekken, de spanning en stroom die er dan nog uitkomt zal niet zoveel voorstellen.

Is het laden dan een voordeel? Nee, niet meer. Hedendaagse lipo's mag je met 5C laden. Laders die dat kunnen zijn nog zeldzaam en duur. LiFe mag je met nog meer laden, maar dan hou je hetzelfde probleem; er zijn amper laders beschikbaar die dat kunnen en de laders die het wel kunnen, zijn schreeuwend duur.

Stel je wilt een 3s 4000mAh Lipo laden met 5C. Dan heb je een lader nodig die 252 Watt kan laden. Die zijn er nog wel. Stel nu dat je Life met meer wilt laden, op zo'n manier dat je het ook nog merkt, dus bv. 10C, heb je al een lader nodig die 500Watt kan leveren. Ze zijn er wel, maar zo duur dat het niet interessant meer is.

LiFe is zeker geen opvolger van lipo, het is eerder andersom. De voordelen die LiFe had tov. Lipo's worden met de dag kleiner en voor vliegtuigen is het al zo dat LiFe tov. lipo geen enkel voordeel meer heeft, alleen nadelen.

Bij auto's telt het grootste nadeel van life minder zwaar, letterlijk, life is zwaarder dan lipo's, maar pak een hardcase lipo en het voordeel wordt al kleiner en bij auto's is gewicht minder van belang dan bij vliegtuigen.

Ik zie niet in waarom het een voordeel zou zijn dat je ze volledig mag ontladen. Stel jij rijdt met Life en ik met lipo. Goed.. jij mag ze helemaal leegtrekken, ik niet, dus ik neem iets meer capaciteit mee. Dan is mijn auto nog steeds lichter, levert mijn accu een hogere spanning en ga ik dus vanaf de start sneller dan jou. Tegen het eind van de race wordt dat dan alleen maar erger, want ook al mag je ze helemaal leegtrekken, de spanning en stroom die er dan nog uitkomt zal niet zoveel voorstellen.

"die vlieger gaat helaas niet zo gemakkelijk op " ;)

Bij rc race auto's is het gewicht vastgesteld en tevens de maximale accu capaciteit. Het probleem is op een race dat je niet de laatste ronde stil wilt vallen omdat de lipo cut off werkt dus wordt die uitgezet met als gevolg dat tevaak de Lipo accu kapot gaat. Ook bij normaal gebruik gaan de lipo accu's met een werkende lipo cut off bij modified rijden kapot. Daarom is besloten op de EFRA vergadering ook Life cellen toe te staan. Die kunnen volgens opgaaf van de zg experts beter tegen het diep ontladen zonder direct blijvende schade.

Uit eerdere discussies is al gebleken is dat het gebruik en de belasting behoorlijk verschillen bij vliegtuig en auto rc sport. Vergelijken is daardoor zeer moeilijk.

zou best kunnen frans maar in plaats van weer een nieuwe accu type te introduceren (die alleen voor modified noodzakelijk is) is het niet eenvoudiger om de capaciteit te verhogen in het regelement? Ben je meteen klaar zonder alle andere zaken te veranderen voor de rest van de klassen. Ik neem aan dat stabiliteit in de regelgeving meer doet voor de electrosectie dan elk jaar de regels te veranderen. Lipo is nu net een jaar (en in sommige klassen wat langer) ingezet met goede resultaten (behalve in modified door de restricties in capaciteit). Schroef het naar een hoger capaciteit voor de modified en het is klaar.

zou best kunnen frans maar in plaats van weer een nieuwe accu type te introduceren (die alleen voor modified noodzakelijk is) is het niet eenvoudiger om de capaciteit te verhogen in het regelement? Ben je meteen klaar zonder alle andere zaken te veranderen voor de rest van de klassen. Ik neem aan dat stabiliteit in de regelgeving meer doet voor de electrosectie dan elk jaar de regels te veranderen. Lipo is nu net een jaar (en in sommige klassen wat langer) ingezet met goede resultaten (behalve in modified door de restricties in capaciteit). Schroef het naar een hoger capaciteit voor de modified en het is klaar.

Denk niet dat dit de oplossing is, meer capaciteit dus zwaarder verplaatsen of een snellere motor steken iedereen wil toch zo hard mogelijk, dan blijft het probleem dus bestaan.

Arnold

Als je meer rijtijd gaat creeren dan gaan mensen sneller motors gebruiken, omdat daar ook 5 minuten mee gehaal wordt.

Zou het niet helpen als je een cut-off verplicht op een voltage iets boven de 3 Volt per cel?
Ik rijd verder geen toerwagen noch modified, dus dit is geen voorstel voor een regel. Het is slechts een idee. :-P

Nadeel is dat ze groot en zwaar zijn.
Verder alleen maar voordelen, idiootveilig.
Ik heb een jaartje geleden met mijn 1/8 Truggy op 6S LiFe gereden.
Helaas was dat maar 2200 mAh,
vergelijkbaar LiPo 5000mAh 5S (spanning is ietsjes hoger per cel) en helft zo zwaar. Hiermee een rijtijd van 22min tov 7 min met de LiFePo.....

Hyperion 3g 35C 4s 5000mAh = 650 gram. 5Ah x 14,7 volt = 74 Watt
74/0,65 = 114 Watt per kilo

A123 30C 5s2p 4600mAh = 750 gram . 4.6Ah x 16,5 = 76 Watt
76/0,75 = 101 Watt per kilo

Gewicht is dus ongeveer 10% meer. Je hebt dan wel een stalen omhulsel en niet een lullig dun stukkie folie. Daarbij mag je lipo's maar tot 80% leeg rijden, dus of a123 echt 'zwaarder' is?

De vlieger gaat helemaal op. Wat mensen vergeten is dat Life ook helemaal niet tegen diep ontladen kan, daar krijgen ze ook direct blijvende schade van.

Het verschil is alleen dat LiFe niet gaat opbollen of in de fik vliegt.

Het andere probleem snap ik dan weer wel, men zal altijd het maximale willen halen uit de spullen die ze hebben, dus als je een grotere accu gaat toestaan, zal men alleen maar meer stroom gaan verbruiken zodat ze alsnog leeg rijden.

Dat is toch voor een deel ook de sport? Je spullen zo maximaal mogelijk gebruiken, zodanig dat je net goed uitkomt?

Een hardcase 30c 2s 5000 mAh zippy is 137x45x23mm
2s2p A123 zou 130x52x26 zijn.. niet zo heel veel groter .

Gewicht is 278 gram lipo vs 280 gram a123 (zonder kabels).

@Hezik

Had een grafieken gezien van iemand die een a123 constant tot 0 volt ontlaadde en vervolgens weer vol laadde... Volgens de grafiek bleek dat de levensduur ongeveer halveerde...

Nog steeds zo'n 500 cycles.

Laatst bewerkt:
Ik heb geruime tijd gereden met 6S A123 (LiFe) op 1:8 Offroad en heb helaas vanwege de capaciteit dit verlaten (2300Mah) maar neemt niet weg dat het super accu's zijn presteren goed laten zich graag laden als ze warm zijn en kunnen goed leeg getrokken worden (2v per cel) rijdtijd was +- 8 minuten met een pack rij nu Lipo 4S 5500MAh en haal 16 minuten.

Maar goed ook de LiFe staat niet stil er komen meer en meer flatpacks aan waardoor het weer heel interesant aan het worden is.

Had een grafieken gezien van iemand die een a123 constant tot 0 volt ontlaadde en vervolgens weer vol laadde... Volgens de grafiek bleek dat de levensduur ongeveer halveerde...

Met andere woorden; ze gaan er dus inderdaad ook aan kapot. De levensduur is nog niet het probleem, maar het verlies in capaciteit en de opbouw van inwendige weerstand wel.

Waar is die grafiek? Mensen hebben altijd van allerlei grafieken gezien, totdat iemand anders diezelfde grafiek wil zien..

a1350685-76-a123%20after%20400cyc%20down%20to%20zero.jpg

Bron: A123 long term: 1st 1,000 CYCLES done, 2nd +800cycles highC done, 3rd to 0V going on - RC Groups

Met de levensduur bedoelde ik verlies in capaciteit ;)

Dus.. lost het het probleem niet op. We begonnen immers met het verhaal dat de capaciteit niet voldoende was, waardoor men met lipo-cutoffs zou moeten gaan werken. Dat zou bij een Life niet nodig zijn. Nu blijkt vrij duidelijk dat de capaciteit terugloopt als je ze te ver ontlaadt, dus elke keer dat jij een wedstrijd uitrijdt met een te lege lifepo, zal dat punt waarop je lifepo te leeg is, vroeger komen, en je dus alsnog je accu moeten vervangen.

Onjuist. Modified is een klasse die veel rijders nog steeds in hun hart dragen. Echter met de huidige technologie niet meer te doen is. Te hoge spanning om het basisprincipe van de modifiedklasse: motor vrij nog behapbaar te maken (te snel, te grote slijtage, kapotte akku's e.d.).

En weer wordt de spanning (deels) de schuld gegeven. Kijk eens om je heen, om grotere vermogens te kunnen leveren worden juist hogere spanningen gebruikt om zo de stromen laag te houden. Het probleem zit in de feit dat fabrikanten motoren leveren die eigenlijk voor het gebruik op 4 of 5 cellen bedoeld is en rijders die maar al te graag gebruiken om snel te gaan. Stel een turns limiet voor het gebruik op LiPo met de huidige capaciteiten en Modified kan weer leven.

Seg ga eens in je touring topics leuteren over accu reglementen en voltages en jullie vanhorenzeggenwetenschap.

Hou het hier ontopic over LiFe.

rc-4Life,

Bij een belasting van 40A, kun je ongeveer 2.85V a 2.95V/cel verwachten.
Exacte spanning hangt af van de temperatuur van de cellen, warmere cellen geven een hogere spanning.

Groet,
Gerben

Back