LiFe laden

Heb een vraag over het laden van LiFe accu's

Heb 2 3 cell Life 2100mah uur die ik laad en balanceer met een graupner ultramat 18.
Ik laad ze via het normale auto laad programma wat op het laatste stukje overspringt op balanceren om de cellen gelijk te trekken en helemaal vol te krijgen.

Niks mis mee zou je zeggen, alleen als ik dan de accu's er af haal en check aan m'n liPo-checker zitten ze altijd maar voor +/- 80% vol???
Dit gebeurt ook met de LiPo's die ik laad en vervolgens check.
Voltage is wel altijd goed alleen de checker geeft geen 100% vol…..

Iemand een idee of is dit normaal?

Thanks,

Ed

Ed dat is volledig normaal.
Kijk maar eens wat verder rond dan kan je vele reacties vinden waarin duidelijk wordt uitgelegd dat die LiPo-checkers, capaciteits meters of hoe ze ook genoemd worden, NIET kloppen. De spanning van een accu zegt maar heel weinig over de ladingstoestand van die accu. Er zijn twee spanningen die wel iets zeggen en dat zijn de maximale en minimale spanning.
Als de spanning maar ergens tussen die twee waardes is, is het goed, dan zal de accu niet beschadigd raken. Helaas als de spanning precies halverwege de minimale en maximale spanning blijkt te zijn betekend dat niet dan hij dan nog voor 50% vol is. Dat kan best 30% blijken maar bij een andere accu kan het misschien nog wel 80% zijn.
Onbruikbaar dus die dingen!

... Ik laad ze via het normale auto laad programma ...
Welk programma bedoel je met normaal, LiPo of LiFe?

... Niks mis mee zou je zeggen, alleen als ik dan de accu's er af haal en check aan m'n liPo-checker zitten ze altijd maar voor +/- 80% vol???...
Je gebruikt een LiPo checker om LiFe te checken? Aangezien LiPo en LiFe verschillende spanningen hebben, kan dat niet.

... Dit gebeurt ook met de LiPo's die ik laad en vervolgens check. Voltage is wel altijd goed alleen de checker geeft geen 100% vol ...
En zoals Ernst al schreef, ook al je checker gebruiken bij bijhorende accu-type, dan nog blijft het een brandhout methode: spanning is geen goede indicator van ladingstoestand. Schijnveiligheid, dus onveilig.

Sommige van deze "checkers" kan je omstellen van Li-Po naar Li-Fe. Meet je een Li-Fe accu in de Li-Po stand dan gaat het al fout omdat beide accutypen een andere maximale spanning hebben. Staat ook in het bericht van Ron.

Welk programma bedoel je met normaal, LiPo of LiFe?

Je gebruikt een LiPo checker om LiFe te checken? Aangezien LiPo en LiFe verschillende spanningen hebben, kan dat niet.

En zoals Ernst al schreef, ook al je checker gebruiken bij bijhorende accu-type, dan nog blijft het een brandhout methode: spanning is geen goede indicator van ladingstoestand. Schijnveiligheid, dus onveilig.

De checker is in te stellen op LiPo of Life etc.
Het laad programa, wat ik gebruik is uiteraard voor de LiFe-LiFe en LiPo-LiPo
Het programma zegt dan in beide gevallen manuaal. Er is geen andere optie in de lader. (discharge of store zij de 2 andere opties dus….)

Maar goed komt er dus op neer dat die check dingetjes eigenlijk ruk zijn en als de lader het laad programa stopt de accu dus stamp vol zit.
Lader laat ook alle spanningen zien van alle aparte cellen van het pakket en de interne weerstand en dat geeft niks bijzonders na een laad beurt. Alles netjes gelijk

Was alleen ff benieuwd wat de status van de accu dus was na een laad beurt omdat dat check dingetje rare waardes geeft. :confused:

VOL dus en die checker die kan naar het grijze archief ;)

Bij lipo,s gebruik ik een voltage checker.
Ik check hier alleen mee of de cellen 4.2v de cell zijn en dus vol, voordat ik met een lage lipo de lucht in ga.

Met life kan ik de cellen ook checken maar heb je er geen ruk aan.
Want life is vol vrijwel gelijk zijn nominale voltage.

Als ik ze laadt komen ze er af met zon 7 volt voor een 2 cell en meestal zakkenze nog wat terug rond de 6.8 volt, moet wel zeggen dat ik alleen platte pakken heb van HC en geen orginele a123 koker cellen.
Durf daar niet op te vertrouwen bij het checken of ze vol zijn gezien 6.6 volt nominaal is.

Bij lipo is de chech makkelijker omdat 4.2 volt of 3.7 of minder een duidelijker verschil geeft, maar een percentage meter is zoals eerder gezegd totaal onbruikbaar.
Bij lipo kan het nog enigzids een indicatie geven bij life totaal onbruikbaar omdat de cellen pas heel laat instorten.

Back