LiFe/LiFe PO4

Hoi.
Binnenkort ga ik een LiFe PO4 12volt 100amp bestellen.
Elke moderne lader kan een LiFe accu of cellen opladen, maar is dit hetzelfde als een LiFe PO4??

Nu kan ik wel een lader mee bestellen, maar als mijn lader dit ook kan. Eindvoltage is hetzelfde van 14,6 volt

Gr Adrie

Geen enkel probleem.
Gebruik naar volle tevredenheid nu al een paar jaren (losse) headway cellen als veldakku. Laden via het life programma (junsi en isdt).

Ik weet niet wat je gaat kopen maar veel packs worden verkocht met een bms en dus zonder ballancer kabel. Niet alle laders willen laden zonder aangesloten ballancer kabel.

(mijn ervaring met bms is dan weer een ander verhaal)

Groet

Johnny

Ik heb nu een Hota S6. Die vraagt voor deze begint met laden of dat zonder balanceren moet. Geen probleem dus. Binnenkort heb ik er ook een Isdt K4 bij. Accu wordt een Eco Worthy.

Misschien een overbodige opmerking maar toch: Met een hobbylader gaat het behoorlijk lang duren om een 100Ah accu vol te krijgen namelijk 20x zo lang als een 5000mAh pack met diezelfde lader. Nou ken ik die HOTA niet maar ik zou op zoek gaan naar een lader die met tenminste 20A laadstrom kan laden en meer is beter. 1C van een 100Ah accu is 100A dus om die veldaccu in een uur vol te krijgen heb je 100A laadstroom nodig, bij 12V praat je dan over 1500 Watt .

Ik denk dat je moet kijken naar een lader voor toepassingen als een speed-pedelec, scootmobiel, golfkarretje, de boordaccu van een boot of de startaccu van een serieuze middenklasse auto. Dat soort laders. O.h.a. laden die dan weer zonder externe balanceeraansluiting, want dat regelt het ingebouwde BMS van het accupack. Maar dan wel geschikt voor LiFe en niet alleen voor Pb. Zoiets als dit: https://www.obelink.nl/victron-ip22...zBmsIoEw_A4CwNQTXiLPqMZwQq-HmPtRoCpkAQAvD_BwE

De Hota kan laden met 15 amp en de K4 met 20 amp. Deze accu gaat gebruikt worden om accu’s op het veld op te laden. Dus het mag best een uurtje of 5/6 duren voordat deze weer opgeladen is.

Let even op dat dit soort accu's te krijgen zijn in de prijscategorie €200,- tot €800,-.
Meestal is daar een reden voor.
Zo lees ik reviews dat de Eco Worthy slechts 50Ah capaciteit heeft.

Als het een clubinvestering betreft, zou ik zeker niet voor de allergoedkoopste Chinese optie gaan.
Geef iets meer uit, en zorg dat je garantie hebt. Dat voorkomt straks gezeur.

Dit is weer zo'n geval van verkeerd gebruik van namen en begrippen.
Een Ferrari is een auto maar niet alle auto's zijn Ferraries.
Een LiPo cel is een Li-Ion cel maar niet alle Li-Ion cellen zijn LiPo's!
Er zijn nog veel meer soorten Li-Ion cellen zoals bijvoorbeeld de Lithium IJzer Fosfaat (LiFePO4) cellen.
Wat ze volgens mij in deze advertentie wilden zeggen dat dit een Li-Ion accu is en wel van het type Lithium IJzer Fosfaat. De spanning van 6,6V komt overeen met de nominale spanning van twee van deze cellen in serie.
De "fabrikant" had blijkbaar nog een hele voorraad LiPo verpakkingen dus heeft hij die maar gebruikt. Een simpel stickertje dat het een 2200mAh, 6,6V, 8C accu is hebben ze waarschijnlijk over het woordje LiPo geplakt omdat het geen LiPo is!

Ja de stikker was dan niet goed gedaan maar ik heb wel een life programma in de lader.
Die gaat tot 3,65v per cel.

Verwarrende advertentie en ook totaal niet gebalanceerd geleverd maar het zal zo wel lukken.

Zit er geen balanceer aansluiting op? Ik zou dit soort cellen altijd gebalanceerd laden, zeker monitoren....

@hastalafisher.
LiFePo cellen hebben een nominale spanning van 3,3V per cel. De maximale spanning als een cel helemaal geladen is is 3,65V per cel. Dat klopt dus met wat je lader zal doen. Je kan hem daarmee dus laden.
@Tadango.
Er zit wel een balanceer aansluiting op, die drie polige JST plug. Het is inderdaad aan te raden om altijd te laden met de balanceer aansluiting aangesloten.

Als je gaat laden met een modelbouwlader kun je in principe volstaan met 4 cellen
en zelf een balance kabel eraan maken. BMS zit je dan alleen maar in de weg. Als je een kant-en-klare
oplossing koopt ben je waarschijnlijk flink duurder uit maar kan je mogelijk wel laden met een simpele
voedingsbron (het BMS verzorgt dan vaak het laden).

Let op bij Lifepo4:
  • niet laden boven 3.65v / cel (gaat automatisch goed bij een balancer lader)
  • niet ontladen onder ... (check specs! , 2.8V per cel? afhankelijk van het type)
  • Niet laden onder 5 graden
  • Niet vol opslaan net als Lipo's. Ze worden dan heel snel een beetje bol.
  • Aan te raden om ze te klemmen tegen opbollen. Meestal worden ze in een frame of nauwsluitende doos klemgezet.
  • Pas op: dit zijn bij kortsluiting echt enge dingen. Ze leveren zo een paar 100 A.
    Let op met ongeisoleerde steeksleutels bij het hanteren van de inserts.
  • Aluminium inserts zijn zwak, 1 keer monteren en zo laten
Ik wou aanraden om bij GWL te kijken voor losse cellen maar die zijn blijkbaar failliet gegaan. Dus niet meer ;-)

Dit is weer zo'n geval van verkeerd gebruik van namen en begrippen.
Een Ferrari is een auto maar niet alle auto's zijn Ferraries.
Een LiPo cel is een Li-Ion cel maar niet alle Li-Ion cellen zijn LiPo's!
Er zijn nog veel meer soorten Li-Ion cellen zoals bijvoorbeeld de Lithium IJzer Fosfaat (LiFePO4) cellen.
Wat ze volgens mij in deze advertentie wilden zeggen dat dit een Li-Ion accu is en wel van het type Lithium IJzer Fosfaat. De spanning van 6,6V komt overeen met de nominale spanning van twee van deze cellen in serie.
De "fabrikant" had blijkbaar nog een hele voorraad LiPo verpakkingen dus heeft hij die maar gebruikt. Een simpel stickertje dat het een 2200mAh, 6,6V, 8C accu is hebben ze waarschijnlijk over het woordje LiPo geplakt omdat het geen LiPo is!

Ik kom even terug op dit oude bericht:

Ik heb hier een accu met als vermeldingen "ICR 18650 2500mAh 7.4V 15C 150425"
Volgens bovenstaande uitleg is dit dus een Li-Ion maar niet noodzakelijk een LiPo. In één van de battery-widgets in de TX16S kan een kiezen om "Lithim_Ion" en "Lithium_HV" aan te zetten. Wat doet dat precies ? Of moet ik het me niet aantrekken :-) ?

Bedankt,
Stefan.

Back