Lifeliner 3 PH-ELP 500 size traumahelicopter

Hoi Nick,

Dank voor je compilmenten!

Jammer genoeg heeft de heli afgelopen weekend zelf een trauma opgelopen...
Tandwielen van de Torquetube geript tijdens hoovervlucht. Een raadsel hoe dat dan weer komt maar gelukkig viel de schade erg mee.

Grootste probleem is dat de cocpitkap versnippert is door de rotor.
John, Neoman, gaat me gelukkig proberen te helpen om via een mal van zijn model een nieuwe kap te maken en dan gaan we weer verder met mooie filmpjes maken!!
 
Ai ai ai, altijd spijtig om te horen dat een mooi model waar veel bouwtijd en dito liefde is ingekropen in de prak gedraaid is... Maar zo te lezen heb je de goesting niet verloren en ga je er weer tegenaan. Veel moed toegewenst bij de heropbouw.

Vandaag tijdens een oefenvlucht was het bij mij ook prijs. 'k Heb boven een asfaltweg een beetje te fanatiek afgerond bij het landen. Bijgevolg schraapte te staartrotor enkele toeren over het tarmak... Beide palletjes zijn een kleine cm afgedraaid. Verder gelukkig geen schade. Dus 'k heb ook weer werk... nieuwe hekrotorbladen spuiten tegen zondag, want dan is het in België de eerste manche van het Belgisch kampioenschap F3C + scale.

Zo blijven we bezig hé.

Heligroeten,

Nick
 
Hm dat klinkt ook niet fijn.
Zonde hoor!

Ik ben vandaag bezig geweest met de heli zelf.
De nieuwe bladen nog balanceren en we kunnen weer de lucht in..
 
oeps richart das weer n fikse tegenvaller:sad: maar {ik spreek uit ervaring} het hoort bij de hobby :mrgreen: kop op en gewoon doorgaan :wink:

mvgr johan snijders
 
Jammer heel jammer

De goed vliegende en gebouwde EC 135 van Richard had zoals Richard het zelf al noemde een trauma(tje) opgelopen..Zonde want de gemaakte Filmpjes spreken voorzich. Onderdelen van deze heli zijn helaas niet los verkrijgbaar! :confused:
Dit zou betekenen dat het einde mooie Trauma heli zou zijn, Ik had eerder, deze zelfde Heliromp gekocht dus misschien konden we de heli nog redden.:mrgreen:

Ik heb van mijn cockpit een mal gemaakt, en geprobeerd een nieuwe cockpit te maken voor de Heli van Richard. Ik zal straks wat foto's plaatsen van de reddings operatie van de Trauma heli :p
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Cockpit MAL

Allereerst een bakje opgezocht waar de cockpit romp inpaste.
full

Vervolgens mijn kap veilig in getaped :mrgreen: anders hebben we 2 Heli's met het zelfde trauma :rolleyes: in de bak geplaatst om te zien hoeveel gips we nodig hebben.
full

Hierna modelgips aangemaakt in de bak gedaan en vervolgens de orginele romp in het gips geduwd...tijdens het uitharden kan het gips behoorlijk warm worden door de chemische reactie :evil: snel mijn kap er uitgehaald en vervolgens de gipsmal 3 dagen laten drogen.
full

Daarna uit de plastic bak gedrukt en dit was het resultaat.
Na de landings lichten in de mal te hebben weg gewerkt kan de eerste een componentenlaag worden aangebracht die er voor moet zorgen dat de epoxie hars zich niet kan hechten aan het gips.Dit moet zeker 5 keer gedaan worden met een nieuwe mal.
full

Daarna de Gipsmal weer een dag laten drogen. Weer bijwerken en licht schuren en dan een laatste laag aanbrengen. Als deze droog is
full

Moet er een was laag worden aangebracht kort na het aanbrengen met een zachtedoek uitwrijven. De Gipsmal wordt echt spiegelglad ik heb dit 8 keer gedaan.De mal is als een ijsbaan zo glad. Hierna kan de epoxie hars worden aangebracht die ik gelijk opkleur heb gemaakt in dit geval zwart.
full

De Epoxie hars verhouding 2 hars op 1 verharder begint na 2 uur hard te worden en kleverig...tijd voor de volgende laag bij de 3 laag dunne polyester doek aangebracht ..
full

Deze goed doordrenkt met epoxiehars aangebracht en de bovenrand extra doek aangebracht die straks handig zijn om daarmee de romp uit de gipsmal te trekken.
full

Dan de laatste laag aanbrengen laten drogen en dan met veel kunst en alweer "vliegwerk" de romp los peuteren :mrgreen: met een beetje lucht van de airbrush compressor gaat dit geweldig goed.
full

De romp is uit de gipsmal en is klaar voor de afwerking..
full

Hier is de cockpit romp vers van de pers de samen met Richard opmaat geknipt en zoals de foto hier onderlaat zien deze met waterproef geschuurd.
full

Na ontvet te hebben is de cockpit romp klaar om gespoten te worden..
Wordt vervolgt..
 
Laatst bewerkt door een moderator:
komt weer helemaal goed met deze trauma een beetje detail erop en wat kleur en dan is hij meschien nog mooier als voorheen richart :yes:

@neoman jou kapie is ook mooi hoor:lol:

mvgr johan snijders
 
Dit is het uit eindelijk geworden

Met deze kap is de heli van Richard weer tip top in orde dit is het eind resultaat geworden.
full

De kleuren aanbrengen en het landings licht


full

En dit is het eind resultaat
full

Mischien dat Richard een plaatje kan plaatsen van de heli incl kap dan is dit verhaal weer compleet :mrgreen:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wat heeft die John mooi werk gemaakt zeg!!

Ik ben bang dat je straks de klos ben voor iedereen die iets moois wilt hebben ;-)

Deze kap is mooier van kwaliteit dan de originele.

Hier een paar plaatjes zoals die weer op de romp moet komen te zitten.
Nog een bevestiging maken en een nieuwe ruitenwisser zien te vinden en vliegen maar weer!
Ruitenwisser is mogelijk van Vario te gebruiken. (of iemand moet een beter idee weten???)

Nog wat nieuwe stikkers maken en hij is weer als vanouds.

full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
John is zeker de klos!!!
Ik heb me al aangemeld voor een 2e cockpit voor in mijn hughes 500.
Wanneer je alles kan moet je ook alles doen!! (nou ja, als je wil natuurlijk)
Ben
 
Kap en Cockpit

Hallo Richard

Mooie Foto's .. Richard.!
Bedankt voor de reacties...

@ Ben Jansen

De tweede cockpit is in de maak Ben..
:celebrate:
 
Geloof dat ik ook maar eens wat laat maken,
John heeft toch niets te doen..... :-)

Maar hij vliegt weer mooi, en zo hoort het........
En John, echt complimenten hoor, je hebt het weer keurig gedaan voor Richard.

En Ben, je hebt toch al vier stoelen in je 500E, wil je er u nog meeeerr!!!!
 
Laatst bewerkt:
Tada!

Zo.... dat heb je snel voor elkaar ...
Wonderen duren iets langer :mrgreen:...Morgen camera ter hand voor de liefhebbers van filmpje 3 ....
 
Een mooi en boeiend verslag over het herrijzen van je traumaheli richard.
Weer heel veel bijgeleerd.
Veel plezier met je machine en succes bij je eerste vluchten.

Heligroeten,

Nick
 
Back
Top