LiFePo4 als veldaccu?

Ik vroeg me af of het zinvol is om een accu zoals een Zippy Flightmax LiFePo4 8400mAh 4S2P 30C als kleine veldaccu te kunnen gebruiken. De Lipo die ik gebruik in mijn schuimmodelletje is een Nvision 3S 2200 mAh. Het steeds uit de romp halen van de Lipo om te laden is niet echt gemakkelijk, slecht zelfs, en laad hem daarom steeds bij met een loodgel accu. Voordeel is dan ook dat ik maar één Lipo nodig heb en in het vliegtuig kan blijven zitten. De ongeveer 20 minuutjes laadtijd heb ik er graag voor over.
Het erg grote nadeel van de loodgel veldaccu is het gewicht en het formaat wat ik steeds mee moet sjouwen en het snel inzakken van het voltage van de accu (12V 25Ah) na een paar keer laden waardoor de lader afslaat, vooral merkbaar als het kouder is.
Met de genoemde LiFePo4 accu zou ik de Lipo theoretisch 110 kWh(LifePo4) :27kWh(Lipo) 4 keer kunnen laden (zonder de verliezen dus). Aangezien ik de Lipo uiteraard maar voor 2/3 leegvlieg zou dit in de praktijk dus haalbaar kunnen zijn. Al is het drie keer, dan is dit nog prima.
Ja ik weet het, voor de prijs zou ik drie dezelfde Lipo's kunnen kopen en thuis volladen, maar dit vind ik geen optie, zoals gezegd alleen al voor de erg vervelende Lipo wisseling in mijn model en tevens blijf ik met al deze Lipo's zitten als er wellicht voor een volgend vliegtuig andere Lipo's nodig zijn.
LiFePo4: spanning blijft mooi stabiel tot dat ie bijna leeg is, kan erg goed tegen nagenoeg volledige ontlading, storage-mode is niet van toepassing, veel langere levensduur, veiliger dan Lipo en ZEER makkelijk mee te nemen, waardoor aanschaf van meerdere van deze LiFePO4 accu's zeker een optie is (grotere capaciteit kan ik helaas zo snel niet vinden)..
Ik heb een IMAX B6 gelijkwaardige lader met LiFe functie.
Is er iemand die ervaring heeft met deze LiFePo4 als veldaccu of die mij van advies kan voorzien? Ik wacht met spanning :D af...

Mvg,
Louis

Een LiFePo4 kan je zeker gebruiken maar je moet wel een behoorlijke capaciteit nemen omdat de spanning in gaat zakken.
En 8400 mAh is echt veel te weinig.
Er bestaan grote cellen, tot zo'n 1000Ah.
Er hangt dan wel een prijskaartje aan.
Maar een mooie oplossing die nog enigszins betaalbaar is is een 12V 40Ah Lifepo4.
Die weegt 8 kilo en kost ongeveer 230 Euro.
De huidige prijs is ongeveer 6 euro per Ah (bij 12 Volt)
Dus een 20Ah is 120 Euro.

GJ

Probeer het eens bij deze man:

dickvanwijck (apestaarttje) hz-liao.nl

Goedkoper dan EVpower en ze staan dan al in Nederland.

Of je zou het ook eens kunnen proberen bij Intercel in Haarlem.
Zeg dat het voor modelbouw is en misschien krijg je een leuke prijs.

In beide gevallen, zeg dat je geen BMS (battery management system) nodig hebt.

GJ

In principe hoef je LiFePo4 niet te balanceren als ze in 1 blok samengesteld zijn.
Als je 4 losse cellen neemt moet je 1x in de 50 ladingen een keertje balanceren (zegt de fabrikant).
Dat balancerkaartje lijkt me vreemd, waar moet je dat dan aansluiten?
Hepf is denk ik een beetje in de war, ze verkopen ook losse cellen, denk dat het daar voor is.
Er staat ook bij het 12V blok:

Information:
Concerning the 12V LP batteries: The monolithic batteries do not have any PCM (any electronics) inside. They consist of finely balanced cells with identical perfomace at the standard operating range of 11V to 16V. The battery must be managed as a single monolithic 12V block.

Dus je moet ze behandelen als 1 blok, wat ik al schreef.
Je kan een IMAX lader nemen, of beter, met een gestabiliseerde voeding van 14,4 Volt.
Zelf maken kan ook...

Trafo met uitgangsspanning van 10 Volt, brugcel erachter, condensator van zo'n 10000 uF en dan zit je op 14.1 - 14,4 Volt gelijkspanning.
Werkt prima.

GJ

LiFePo cellen zijn veel vergevensgezinder dan "gewone" LiIon accu's. Een beetje overladen kunnen ze goed verdragen en de kans dat de zaak in de fik vliegt is zeer gering. Als je een LiFePo cel in de fik wilt krijgen zal je hele gekke dingen moeten doen. Bijvoorbeeld er een brander bij houden. ;)
Toch kan het absoluut geen kwaad om een balancer te gebruiken als je zo'n accu gaat laden. Dat is zelfs voor een loodaccu niet helemaal nutteloos. In het verleden waren er ook mensen die het met hun Nicad accu's ook deden. Heel veel mensen vonden dat wel een beetje veel overdreven maar die mensen hadden toch wel degelijk goede resultaten. Door een accu cel tegen overladen te beschermen zal je de levensduur en de efficiëntie van die cellen zeer zeker vergroten.
Dus een LiFePo accu van een battery management systeem voorzien is helemaal geen gek idee. Dat systeem doet meer dan alleen de cellen individueel in de gaten houden. Het beveiligd de accu tegen overladen en te ver ontladen en tijdens het laden werkt het als balancer.

Zelf een LiFePo lader maken is inderdaad niet echt moeilijk, hij is vrijwel gelijk aan een loodaccu lader zelfs de spanningen komen overeen.
Er is wel een probleempje. Een LiFePo accu is toch wat gevoeliger dan een loodaccu. Dus alleen een gelijkrichter en een elco is naar mijn idee toch wat te eenvoudig. Persoonlijk zou ik er een spanningsregelaar, zoals bijvoorbeeld met een LM317, en een stroombegrenzing gebruiken. Dan heb je het laden toch beter in de hand. Vooral de laadstroom moet je bij een LiFePo niet al te hoog kiezen. De meeste fabrikanten raden aan om die te beperken tot 1C en als je de accu de eerste keer gaat laden zelfs te beperken tot 0,5C. Erg ingewikkeld hoeft die schakeling niet te worden dus voor een beetje elektronicus zou dat geen groot probleem moeten zijn.

Ernst,

ik heb de informatie van de fabrikant dat balanceren bij een door de fabriek samengesteld blok (4 cellen) niet hoeft.
Sterker nog, iin 9 van de 10 gevallen kan dat niet eens.
Losse cellen hoef je ook niet bij elke lading te balanceren, of je moet echt maximale stromen gaan laden en trekken.

Een BMS bij een loodaccu brengt niets.
Ik werk bij een accu/noodstroom bedrijf en in Duitsland hebben ze getest met een BMS op loodcellen maar dat bracht geen verlenging van de levensduur.
Het enige voordeel was dat je de temperatuur en spanning per blok in de gaten kan houden.
Maar dat kan het No-Break systeem ook, die merkt wel als er een blok van 6 of 12 Volt tussenuit valt.
Temperatuur bekijken we nu tijdens ontlaadtesten dmv een warmtebeeldcamera.
We werken ook met natte ni-cads en die zijn zo bullitproof dat ze gewoon na 20 jaar hun capaciteit nog hebben, zonder externe apparatuur.

Je schema met een L317 en een torretje erachter kan maar vind ik veel te ingewikkeld.
Als je dan toch gaat bouwen doe het dan met een L200, die is mooier in te regelen.

Maar een gewone trafo primair 230V en secundair 10V met een brugcel en een elco doet het prima.
Eigenlijk kan je nog met een kleinere elco werken want je accu is 1 grote elco.
Voor een leek is een trafo met brugcel en elco makkelijk in elkaar te zetten.
Als je met spanningregelaars gaat werken zou je haast alweer moeten gaan etsen en dat willen/kunnen de meeste mensen niet.

Makkelijkst is een auto acculader kopen ergens bij een dumpwinkel.

Daar ben ik het voor het overgrote deel mee eens. Over een BMS voor loodaccu's lopen de meningen uiteen. Destijds bij Fokker was een behoorlijk uitgebreide noodinstallatie voor het mainframe geïnstalleerd. Daar zat ook een BMS in wat volgens zeggen de levensduur en bedrijfszekerheid vergrootte.
Het idee met de LM317 zit zo "standaard" in mijn hoofd dat ik het automatisch noem. De L200 zou zeker een betere keuze zijn. De ontwikkelingen gaan nog steeds door dus wie weet zijn er ondertussen nog betere mogelijkheden. Zou ik iets moeten gaan bedenken dan zou ik natuurlijk eerst gaan zoeken wat er nu beschikbaar en ook verkrijgbaar is.

Dat ik toch met een wat ingewikkeldere lader zou werken komt doordat het lichtnet toch een variatie mag hebben van 10%. In de stad waar de kabels over het algemeen vrij kort zijn zal je dat niet zo vaak tegen komen maar vooral als je aan een lange kabel zit zal je die afwijking makkelijk kunnen meemaken. Waar ik woonde was een transformator huisje schuin tegenover ons huis en dat was op nog geen 200 meter van het hoofd schakel- en trafo station in mijn woonplaats. De grootste variatie die ik daar ooit heb gemeten was nog geen 3%.
Waar in nu woon is aan de andere kant van de stad. Ook is het dichts bij zijnde transformator huisje een stuk verder weg. Variaties van 5% komen regelmatig voor en af en toe zie ik het licht wel eens iets dimmen als er een heleboel tegelijk ingeschakeld. Bijvoorbeeld als mensen 's avonds thuis komen en de verlichting, TV, computer, magnetron enz. gaan aan. Er waren klachten in de flat dus heeft de energie transportmaatschappij metingen gedaan. Daarbij waren er inderdaad pieken van meer dan 10% zichtbaar dus gaat men kijken hoe dat op te vangen is. Omdat het maar korte pieken zijn is daar geen vreselijke haast mee dus wie weet hoe lang we daar nog mee moet leven. Op zich verder geen probleem, bij mij is er nog nooit iets mis gegaan maar het schijnt dat er toch mensen zijn waarbij de voeding van een TV of een computer kapot is gegaan door de af en toe (te) lage spanning. Dat zal wel oudere apparatuur zijn geweest denk ik want veruit de meeste moderne voedingen kunnen alles tussen de 90 en 250V verwerken.

Hier nog een schema en uitleg van een geregelde voeding met de L200.
Deze voeding hebben we jaren in de radiopiratentijd gebruikt en het is altijd handig om een dikke geregelde voeding te hebben.
Ik laad met mijn geregelde voeding ook lipo's, zonder balancen maar ook loodblokken, nicads etc.
En ik gebruik hem om regelaars en dergelijke te testen.
Hij is vrij simpel, eventueel als spinnetje (dus vrijhangend) te bouwen.

voeding

Voltmeter en Amperemeter erop en je bent klaar.
(de zenerdiode liet ik altijd weg).

GJ

Back