Lifepo4 zonder bec

Hallo,

Ik heb een vraagje..

Kan ik een LiFePo4 zonder bec op mijn heli aansluiten met 6v servo's en een VBar met 2 Spektrum satellieten?

Waarom zou ik dit wel of niet moeten doen? Ik wil geen hv draaien dus dat advies hoef ik niet te hebben want de servo's zijn futaba's die max 6v kunnen draaien en hun werk uitstekend doen en twijfel ik tussen een Gryphon quasar vanaf mijn vlieglipo's op een ontvanger of een LiFePo4 direct op de ontvanger.

Dan vervolgens, hoeveel mah is genoeg om 2 a 3 setjes mee te vliegen?(600 size)

Alvast bedankt

Gr Serge

life als ontvangeraccu heb ik geen rechtstreekse ervaring mee.

wat ik wel weet,is dat je voor een 600 op ong 8 ampere minimaal moet rekenen op de besturing.
in mijn 600 doe ik ongeveer 7 a 8 vluchten op een 2s 2200 mah lipo, voor ik bij de 80% in de buurt kom.

waarom wel, waarom niet?
met een losse accu maak je zaken een stuk simpeler. accu kun je makkelijk testen, een bec niet.
als er ooit iets met de aandrijfaccu's gebeurt, kun je iig nog sturen. aan de andere kant, als er zoiets ernstigs met de aandrijfaccu's gebeurt, hoef je niet meer te sturen.
je kun de ontvanger eerst aanschakelen, voor de regelaar werkelijk zijn ding gaat doen.

verder is het vooral een persoonlijk ding.
zorg jij ervoor dat die bec goed is, is daar niets op tegen.
een life accu weet ik niet genoeg van.. maar servo's zouden dat moeten kunnen hebben.
hou het wel simpel. kiss...

In principe maakt het niet uit.. ik vertrouw Gryphon wel met hun bec, welke dan ook, is gewoon een top merk. Heb de polaris op mijn 450 gehad maar omdat life 6.6v max is vraag ik me af of je deze direct als ontvanger accu kunt gebruiken.. qua failsafe zit er al een optipower Optiguard op dus daar maak ik me sowieso geen zorgen om.. eerder of ik wel kan autoroteren maar das een ander verhaal.. qua gewicht maakt het ook niet veel uit en denk ik dat een life zwaarder wordt aangezien de quasar een hv bec is die gewoon op de 12s aangesloten kan worden.

2s lipo met 2200 mAh is (700er heli) genoeg voor 5-6 vluchten,
natuurlijk afhankelijk van de servos en de vliegstyle,

Futaba s-Bus kan met 2s zonder BEC, de gewone Futaba 6007 niet,
v-Bar kan ook met 2s direct,

met een BEC zou je idd niet lager dan 6 A gaan,
persoonlijk hou ik bij grotere heli's (600 +) niet van de BEC in de ESC,

HV servos, die je niet wil, hebben geen BEC nodig,
zijn heel snel maar gebruiken wat meer stroom dan LV servos
(3-5 vluchten op een lipo)

voor jou Futaba servos zou ik een goede BEC en een 2s lipo gebruiken,
die permanent voldoende stroom aan de servos doorgeven,

ik hoop dat je met mijn ervaring ook wat geholpen is, suc6

Groet
Uwe

2s lipo met 2200 mAh is (700er heli) genoeg voor 5-6 vluchten,
natuurlijk afhankelijk van de servos en de vliegstyle,

Futaba s-Bus kan met 2s zonder BEC, de gewone Futaba 6007 niet,
v-Bar kan ook met 2s direct,

met een BEC zou je idd niet lager dan 6 A gaan,
persoonlijk hou ik bij grotere heli's (600 +) niet van de BEC in de ESC,

HV servos, die je niet wil, hebben geen BEC nodig,
zijn heel snel maar gebruiken wat meer stroom dan LV servos
(3-5 vluchten op een lipo)

voor jou Futaba servos zou ik een goede BEC en een 2s lipo gebruiken,
die permanent voldoende stroom aan de servos doorgeven,

ik hoop dat je met mijn ervaring ook wat geholpen is, suc6

Groet
Uwe
Ja Uwe dat is het nou juist.. het is niet mogelijk met mijn huidige Setup om op hv te draaien met een 2s lipo dus wordt het óf een Gryphon quasar hv bec gevoed vanuit 12s vlieglipo's of een 2s LIFEPO4 van 6.6v een aparte bec met 2s lipo wordt het sowieso niet omdat ik dan te weinig ruimte heb en teveel gewicht toe moet voegen. Verder vertrouw ik een Gryphon bec wel en mocht de bec onverhoopt falen dan heb ik een OPTIPOWER OPTIGUARD om toch besturing te houden. (zoek maar op, echt een must op een dure heli) het is een 800 mah lipo die altijd 0.5v onder de stuurspanning draait en de besturing overneemt als de besturing door bijv falende bec weg valt zodat je gewoon kan autoroteren/landen.

Jou opties zijn dus voor mij geen opties.

Maar toch bedankt voor je reactie.

Op m'n compass 6hv (610mm) met: align ds610/ds650, msh brain en later spartan vortex gebruikte ik een hyperion 2s1450 LiFe. Ook met spektrum dsmx satelliet ontvangers werkte dat allemaal prima.
Het nadeel van een losse bec vind ik dat je die dunne kabels voor de voeding toch weer ergens moet solderen. Bij de connector aan de esc en blijft het volgens mij toch een beetje een zwak punt tov de dikkere kabels naar de esc die niet zo gauw beschadigen. Of misschien is er een handiger oplossing die ik nog niet ken.

Ik heb liever een goede bec die onderdeel is van de esc, maar de castle creations HV esc heeft die niet dus daarom gebruikte ik een life accu. Bij zo'n accu kun je eigenlijk niets zeggen over de staat (spanning blijft vrijwel stabiel tot ie leeg is) en kun je beter een paar vluchten doen, laden en kijken hoeveel er weer geladen wordt.

Oke, thanks Chris duidelijk maar op 6.6v draait er niks in de soep.. hoeveel C waren die life accu's. Ik neem aan dat je met een 1450mAh minimaal 10 a 15c moet hebben omdat een losse bec 15a à 20a is..

Laatst bewerkt:
nou, ik heb liever een losse bec, die dus expres niet in de regelaar zit..
die regelaars hebben soms wel eens de onhebbelijke eigenschap in rook op te gaan. ook de kwalitatief goede types.
gebeurt zelden, maar we zijn hier ook aan het voorbereiden op kansen dat het misgaat.

gaat er een regelaar in rook op, is de BEC ook meteen weg.
met losse bec of losse ontvangervoeding heb je dan in ieder geval nog besturing.

verder is een ontvanger ook weer niet zo veeleisend.
met een bec moet je gewoon wat veiligheid in bouwen, door een wat zwaardere te pakken.
op een 600 heb je 6 ampere op 6 volt, met 10 zit je dan al goed.
Dat redt een losse accu al vrij vlot.

Volgens mij moet t geen probleem zijn serge, vliegmaatje van me doet t volgens mij ook op z'n x7. zijn ar7300 word direct gevoed uit een lifepo en draait ook op 6,5v. Dus geen hv setup.

Eventueel heb ik thuis nog wel een align bec liggen. Maar dat kan ik je pas volgende week laten zien als ik thuis ben ;-)

Geen idee, zit nog in t zakje. Kreeg hem bij de 700. Vorige eigenaar heeft m wel gebruikt naar alle tevredenheid.
Welke het dus exact is kan ik nu niet zeggen ;-)

de 2 in 1 van align: klik
daar weet ik van dat hij de 6 ampere niet grappig vind.
bij mij is hij iig een keer door de hoeven gegaan, en zo extreem vlieg ik echt niet.

maar misschien hebben ze tegenwoordig ook een echte bec.. had ik nog niet gezien

Mensen ik vind die LiFePo4 receiver packs alleen maar met 1 servo stekker er aan.. ik denk dat ik wel een 2e kabel nodig zal hebben maar om die er nou bij te solderen op de LiFePo4 accu zelf zie ik niet zo zitten eigenlijk.. iemand een idee of zo ook met 2 receiver kabels te krijgen zijn of zou 1 voldoende zijn?

Moet er zijn serge,
Kijk maar, dit heb ik bijv in mijn zender zitten. Die ec3 stekker was eerst een witte laadstekker, maar heb ik gewoon omgesoldeerd naar ec3.

f43a2d9ac34652de1e19e7a8f3b3629f.jpg

Heb er 1 gevonden.. een 2s LiFePo4 1800mAH 30c van Zippy.. was maar 8 euro ofzo.. daar wil ik het wel voor proberen.. bak er gewoon een ec3 aan, aan de andere kant een ec3 met 2 servo leads en dan gaan we het zo maar eens proberen.
Als het wat is dan koop ik er later 1 van een wat beter merk al zijn ze vrij lastig te vinden.. ik ben nu in ieder geval letterlijk 10x minder kwijt dan de Gryphon bec dus is dat het proberen wel waard.

Vraag me wel af of de optipower Optiguard nu niet overbodig is aangezien ik straks direct uit de life accu tap ipv dat het via een of de bec loopt, als je het voltage in de gaten houdt zou het alleen van toepassing zijn als er een cel plots dood gaat in vlucht war volgens mij praktisch nooit gebeurd en dus zou de Optiguard overbodig dood gewicht zijn... iemand hier een mening over..?

Zo heb ik het inderdaad ook gedaan serge,

1 ec3 aan de accu, en dan een contra met 2 servo leads waarvan 1 naar de fbl en de ander naar de ontvanger gaat.
Moet goed gaan.

Ik denk dat je die optiguard moet zien als je bijv gewone bec voeding uit je regelaar hebt, en je regelaar houd er mee op. Dan zou de optiguard met z'n accutje je bec spanning moeten overnemen voor je sturing.

Denk niet dat een 2 cel lipo of lifepo ineens zo inzakt dat je spanning weg valt.

.. ik denk maar, dat met "Align BEC" de 6 A BEC bedoelt is, die Align bij zijn 700er mee verkoopt,
mijn lipos bij de 700er zijn trouwens 2650 mAh, niet 2200, maar dat scheelt max. 1 of 2 vluchten.

dat klopt wel aardig hoor uwe..
setup van een 700 is regelmatig ongeveer hetzelfde als in een 600

ikzelf doe max 7 vluchten op een accu 9vroeger 8, maar heb er nu nog een vonkontsteking op zitten)
reken je het uit, kom ik op 250 tot 300 ma per vlucht van 8 minuten.
Jouw waardes zitten daar helemaal niet zo ver bij vandaan.

Back