LiIon Lader

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door andre, 3 dec 2002.

  1. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    Als je het rechter deel neemt van het schema van Joost , en je plakt er een weerstand tussen uitgang en de 220 ohm weerstand bij (Rs, zie plaatje), dan heb je een stroombegrenzing ingebouwd.

    Waarde van Rs = 1.2 / Imax. Wel voldoende watts, want het wordt warm.
    Aantal (verkrijgbare) waarden voor Rs:
    Voor 145 mAh: 10 ohm 1/4 watt of meer (stroom 120 mA)
    Voor 880 mAh: 1.5 ohm 1 of 2 watt (stroom ca. 0.8A)
    Voor 1020 mAh: 1.2 ohm 2 watt (stroom ca. 1A)
    Joost schema: http://www.flyelectric.ukgateway.net/lithium.htm
    Let op! dit is maar een idee. Nog niet getest.
    Voordeel van die lampjes is wel dat je meteen ziet dat het laad. Nu zie je niets :(

    -------------------------------------------
    Voor de electro nerds 8O wat meer info.:
    Datasheet voor LM317
    http://www.national.com/pf/LM/LM317.html
    Op basis van de 12v lader voor loodaccu's onderstaand schema.
    Constante spanning en stroombegrensd. Net wat we willen. Uiteraard wel andere waarden dan voor 12v loodaccu nodig.

    Stroombegrenzer: Als je alleen Rs gebruikt, R1 vervangt door een draadje en R2 weglaat heb je een stroombegrenzer. Die zou je i.p.v. de lampjes begrenzer in het andere schema kunnen gebruiken.

    Met R1 en R2 erbij heb je echter direct een constante spanning uitgang.
    (In het Joost schema heten weerstanden weer anders, maar dat maakt natuurlijk niet uit)

    De spanning deler r1,r2 wordt wel beinvloed door Rs (spanning wordt lager), maar dat hoeft om 3 redenen geen punt te zijn:
    1. Als de waarden van r1,r2 veel groter zijn dan Rs (die is rond 1 ohm), dan is de invloed heel gering.
    2. Bij veel stroom is de maximale spanning iets lager dan 4.2V. De stroombegrenzing drukt de spanning echter toch nog meer, dus dan maakt het niet uit. (update: denkfout :( Bij maximale stroom drukt de spanning niet een beetje, maar 1.2volt. Uitgangs spanning wordt wel erg gedrukt. Laad mischien wel niet of nauwelijks dan.. :cry: )
    3. Als de accu bijna vol is daalt de gevraagde stroom en wordt de maximale spanning van 4.20 volt per cel wel bereikt op het moment dat het nodig is.

    Warmte in Rs = 1.2V x Imax.
    [​IMG]
     
  2. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.827
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    effe checken dat ik het goed begrijp voordat mijn kokams straks verklooid zijn.

    voor 1 cel, stel ik de labvoeding (probleemloos op de 10e volt in te regelen :D ) op 4.2 volt en de stroom op het amperage van de accu en dan als de stroom naar nul is terug gelopen is de accu vol ?

    right ?
     
  3. andre

    andre Guest

    Spanning op 4.19V - 4.20V stroom op 1020 mA voor KoKam 1020
    En laden maar tot er geen stroom meer vloeit


    Helaas is het geen regelbare stroom begrenzer
    Je moet weer met weerstanden aan de slag voor andere waardes
     
  4. Bert

    Bert

    Lid geworden:
    22 aug 2002
    Berichten:
    1.491
    Locatie:
    almelo
    De officiele laadmethode is: Laden met 1C tot een eindspanning van 4,235V per in serie geschakelde cel. Afschakelen als de laadstroom gezakt is tot 1/10C. (Laad instructie FMA)
     
  5. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Iemand al eens uitgeprobeert wat er gebeurt als je laad met meer dan die 1C die de fabrikant voorschrijft? Of herhalen we hier alleen "officiele" gegevens??

    Per slot van rekening laden we als electrovliegers onze NiCd's ook met een factor 30 meer stroom dan dat de fabrikant voorschrijft en wel zonder noemenswaardige problemen....
     
  6. @ Arjen

    In de discussie op "the ezone" heeft troy (van bbp) ook resultaten verteld van sneller opladen van kokams. Hij had 145 mha kokams met 2C opgeladen. Ze werden (zei hij) een beetje warm en bereikten niet meer hun volle kapaciteit. Hij zei dat het geen probleem is de cellen sneller op te laden maar dat de levensduur en de prestaties dan wel afnemen, dus raadt hij het zijn klanten ook niet aan.

    einde citaat,

    Niels
     
  7. Oja, ik had nog een vraagje:

    Ik ben van plan 4 1020 mha kokams te kopen en hiermee 2 paketten van 7.2 v 1020 mha te maken. Deze zou ik dan parallel gebruiken voor een speed 300 en mijn toekomstige 2*sp300 setup. nu de vragen:
    -moeten de cellen ontladen worden voor ik ze soldeer?

    -ik ga twee afzonderlijke paketten maken zodat ik voor kleinere (speed280) vliegtuigjes één pakket gebruiken. En dit dan liefst nog dooreen ook: vb:5 minutjes vliegen met mijn drenalyn (de 2 paketten parallel) en daarna mijn pa 5 minuutjes leren vliegen met mijn slowmo, waar ik maar één pakket voor gebruik. Als ik daarna terug wil vliegen met de drénalyn, mag ik het 3/4 volle pakket zonder meer terug parallel zetten met het 1/2 volle pakket? Of krijg ik dan te maken met hoge "vereffeningstomen"? (het ene pakket dat het andere oplaad) is hier een oplossing voor? (ik dacht aan het pakket eerst even parallel te zetten met een weerstandje tussen, zodat de stroom begrensd word? of is er met diodes iets te fixen?)

    -Raden jullie mij aan beide pakketen altijd parallel te landen met een laadstroom van 2 amp of elk met een apparte lader met een laadstroom van 1 amp?

    Niels
     
  8. gertjan

    gertjan

    Lid geworden:
    29 sep 2002
    Berichten:
    264
    Locatie:
    veenendaal
    @ Niels:
    Van (te grote) vereffeningsstromen zul je geen last hebben, omdat er altijd nog een spanningssprong is tussen laden en ontladen.

    Wel zal het zo zijn dat bij paralelschakeling van ongelijk geladen cellen het pakket dat voller is meer ontlaadstroom zal leveren dan de andere. Hierdoor is het mogelijk dat de volste cel meer ontlaadstroom moet leveren dan toegestaan is.
    (ontlaadstroom beperking was toch hier je reden van paralelschakeling?)
    In hoeverre dat een bezwaar is kan ik niet zeggen. Misschien wel helemaal niet.
    Je zou de stromen kunnen meten.

    Weerstanden of diodes zullen dit effekt alleen maar vergroten.
     
  9. andre

    andre Guest

    Levensduur van LiIon Accu's

    Ik was even in mijn ELEKTUUR aan het lezen en vond dit artikel over LiIon Accu's

    Het gaat over dat een LiIon Accu maar een levensduur heeft van +/- 2 jaar
    Dat dan de capaciteit met meer dan de helft is terug genomen ook als je ze wel of niet gebruikt


    Moet je maar even lezen

    http://members.chello.nl/~a.janssen25/technobox/data/n030138.pdf
     
  10. andre

    andre Guest

    Liion II lader

    Zo na wat sleutelen is de Li-Ion II lader nu ook klaar
    deze is in te stellen op 1,2,3 cellen
    en op 750 1000 1350 mA laden
    ook zijn andere laadstromen mogelijk


    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina