Lijmadvies pvc op printplaat

Ik moet kleine PVC onderdeeltjes lijmen op een printplaat. Het zijn gefreesde luchtkamertjes van 4x4mm met een wanddikte van 1mm. Het moet een luchtdichte, mechanisch betrouwbare verbinding worden.

Mijn eerste pogingen met dikke secondelijm was geen succes. Het aanbrengen was moeizaam (kliederboel met plakvingers). En, al was de verbinding mechanisch oersterk, het was uiteindelijk niet luchtdicht te krijgen terwijl het er prima uitzag. Later heb ik het alsnog dicht gekregen met een dikke laag Pattex montagelijm die ik nog thuis had liggen. Het hecht wel aardig en vult goed maar het is heel moeilijk om het netjes aan te brengen.

Straks ga ik experimenteren met een silicone kit van Bison. Het zal wel luchtdicht en flexibel zijn maar ik vraag me af of het ook mechanisch sterk genoeg wordt.

Ik weet helaas niet zoveel van de ze materie. Hulp en ideeën zijn zeer welkom.

Groet, Sinan

Probeer eens Stabilit Express......niet schieten :)

Net even gegoogeld (hoe schrijf je dit?), het blijkt een acryllijm te zijn. Geen idee of het op hetzelfde neerkomt maar ik heb nog zo'n lijm van HK in huis. Ooit uit nieuwsgierigheid gekocht maar nooit gebruikt. Ik zal het eens uitproberen op een proefstuk.

Eigenlijk wilde ik niet met twee componenten spul werken omdat het zo omslachtig is voor dit minuscuul werkje, aan de andere kant als het goed presteert...

btw., waarom 'niet schieten :D', is er iets mis met deze lijmen?

Pattex Stabilit Express kost rond de 30 euro voor 80 gram en haast niet te krijgen hier in Nederland.
Het is wel DE lijm want het hecht echt op alles, wordt kei hard zodat je erin kan boren en tappen.
Ergens heb ik op het forum gevraagd om een vervanger voor Stabilit, maar die is er niet omdat het gene wat je krijgt allemaal op epoxy basis is.
De verwijzing was ook naar de twee tubes van HK, maar die zijn al sinds 2008 niet meer voorradig bij ze, staan al sinds die tijd in backorder.

Naar aanleiding van Boris z'n post heb ik net mijn eerdere probeersel met silicone kit mechanisch "getest".
D.w.z, ik heb het mishandeld door er aan te trekken, duwen en wrikken. Ik had het niet eerder durven te doen omdat ik de siliconen kit niet zo vertrouwde maar het overtreft al mijn verwachtingen.

Het geeft geen krimp, zit muurvast en is nog steeds perfect luchtdicht. Indrukwekkend hoe effectief zo'n dun laagje siliconen werkt.

Dit is het onderdeeltje waar ik mee bezig ben. Het wordt een hoogte en snelheidsmeter. Uiteindelijk moet het nog een slag kleiner worden met ook kleinere contactvlakken om te lijmen.
10234505205_04c1cd8dc6_o.jpg

Ach, voor die 1,25 $US kan het je de kop kosten toc 3x meer wat je krijgt voor Stabilit en daar 30 euro voor moet betalen.

Het is inderdaad belachelijk goedkoop maar daar hebben we niet zoveel aan als ze niet leverbaar zijn.

De link vanuit mijn oude bestelling werkt nog steeds maar het is niet meer terug te vinden op hun productpagina's. Zo te zien is het uit het assortiment. Jammer, want mijn proefstuk voelt na een half uurtje al best stevig aan. Ik kan het natuurlijk niet vergelijken met de Stabilit maar ik geloof best dat het goed te gebruiken is.

Back