lijmen van balsa

Beste allemaal.
Ik ben bezig een combatje te bouwen dit model zal dus flinke klappers gaan maken.
Ik heb nu met witte houtlijm gelijmd maar die penetreert lang niet zo diep in het balsa als 10 seconde lijm.
De lijm wordt ook erg hard en breekbaar. Als je een stuk los trekt dan zit er een vliesje balsa op.
Bij 10 seconde lijm trek je er een heel brok uit.
Misschien dat 20% verdunnen of zo helpt.
Waarom gebruik je dan geen 10 seconde lijm zou je zeggen.
Wel mijn ogen gaan irriteren trillende handen moeilijk ademen kortom de lol van het bouwen vergaat je.
En om nu met een masker op te gaan lopen.
Ik heb vroeger altijd mijn modellen met witte hout lijm gebouwd en later toen het goedkoper werd en ik meer te besteden had 10 seconde lijm.
Ik denk dat ik een beetje verwend ben met 10 seconde lijm ik kan me niet voorstellen dat witte hout lijm slechter is geworden.

Ik heb vroeger ook een tube UHU Hart gehad maar dit is 20 jaar terug. Lijmt dit beter ?

Heeft iemand nog tips om met andere lijm dan 10 seconde lijm te bouwen?
Zijn er mensen die ook klachten hebben met dunne 10 seconde lijm maar niet met de dikke? (ik heb geen ervaring met dikke 10 seconde lijm)

Als het niet anders is dan maar met een masker op en een tubetje 10 seconde lijm leegknijpen als alles in elkaar zit.


Groet Robert-Jan
 
Verschil tussen dikke en dunne sec.lijm is er naar mijn idee niet ,tenminste naar stinken gerekend. Witte lijm kun je natuurlijk verdunnen, misschien dat het hierdoor wat meer penetreerd. Zelf gebruik ik vaak constructie lijm, dit is een klein beetje flexibel en zit ook muurvast.
 
Tjee, je verhaal kan prima in HTML...

Dan ziet het er uit als 'n F1 race, zo dus:

start........stop
gas.......enter
ff stoppen.......komma

:-D ;)

Maareh...Je hebt last van modelbouw neurose....is normaal en niets aan te doen..:p

Voor al het andere is goede afzuiging of koolstofmasker een must voor bouwen met plezier :sleepy:
 
Het nadeel van CA ("10 secondenlijm") is dat het alleen een betrouwbare verbinding oplevert als de delen glad zijn en goed contact met elkaar maken. Ook moet je delen in één keer juist plaatsen, een beetje schuiven is er niet meer bij.

Als je aan deze nadelen denkt is er geen enkele reden om het niet te gebruiken. Witte houtlijm voor delen die niet exact passend zijn en/of nog ietsje te verplaatsen moeten zijn.
Uhu Hart lijmt nog steeds uitstekend. Het droogt sneller dan houtlijm maar is ook fors duurder.
 
Tjee, je verhaal kan prima in HTML...

Dan ziet het er uit als 'n F1 race, zo dus:

start........stop
gas.......enter
ff stoppen.......komma

:-D ;)

Maareh...Je hebt last van modelbouw neurose....is normaal en niets aan te doen..:p

Voor al het andere is goede afzuiging of koolstofmasker een must voor bouwen met plezier :sleepy:

Wat bedoel je hiermee HTML ?????

En uuuh een neurose is toch een dwangmatigheid.

Groet Robert-Jan
 
Bij de DHZ zaak bison kombi power halen.

Dit is een soort exposie met 2 tubes.


Wordt sterker dan balsa dus bij schade is eerder de balsa kapot dan de lijm.
 
Ik lijm alles met bruis . ;)

Met CA word het hout veel te hard en het breekt op de naad omdat het geen vullende werking heeft .

En met epoxy word een kist te zwaar als je er alles mij lijmt . :(

Mvg Johan
 
Ik heb in mijn Calmato nagelijmd met sec lijm (dun) en ik maakte de fout om even naar binnen te kijken toen het nog niet uitgehard was. Hebben mijn ogen tot de dag erna plezier van gehad. De eerste keer dat ik secondenlijm gebruikte, jaar of 2 geleden ging ik letterlijk bijna tegen de vlakte.

Verder valt het mee als je 2 ramen tegenover elkaar open zet. Soms zet ik ook een ventilator erbij als ik met secondenlijm aan de slag ga.
 
Back
Top