lijmen van een doorzichtig windscherm

ik wil voor een modelboot een windscherm maken.
Het is een open sportcruiser, dus ik zou het materiaal rechstreeks tegen de gesoldeerde "spantjes" van het windscherm willen lijmen.
Als materiaal wil daarvoor een soort van transparante , dunne plasticplaat gebruiken.
Ik heb die ooit gerecupereerd van een " poster houder".

Vraag me niet welke kunststof het juist is.
Maar ik vermoed dat ik geen CA lijm kan gebruiken vanwege de witte aanslag.

Welke lijm gebruik ik best , zodat je het achteraf niet meer ziet ?

Bison zacht PVC contactlijm. Doorzichtig, tweezijdig opbrengen en 20 minuten laten drogen. Aanbrengen en je ziet er niks meer van.

De witte aanslag van secondelijm komt door het vet wat je huid achterlaat op het te lijmen oppervlak. Op tv zie je wel eens bij CSI dat ze vingerafdrukken zichbaar maken door een of ander dampend goedje, wat dus gewoon cyanoacrylaat is.
Als je het plastic gewoon goed ontvet en vervolgend tijdens het lijmen of er niet meer aankomt of met handschoenen aan lijmt dan krijg je als het goed is geen witte aanslag meer op je plastic.
Dit witte aanslag is er overigens ook gewoon vanaf te halen.

Groeten Maarten.

Dat klopt maar het vet van je huid (je vingerafdruk) reageert ook met secondenlijm (of de damp ervan) wat voor een witte uitslag zorgt.

interessant :P
maar hoe krijg je die aanslag weg ?
met een tandenborstel en wat water?
og een of ander gemisch goedje?

Je kunt die aanslag er met je nagel gewoon van af krabben. Maar het kan zijn dat dat ook aan de ondergrond ligt. Het enige waar ik ooit aanslag op gekregen heb zijn koolstof staven en daar kun je het er heel gemakkelijk van af wrijven, al met een doekje.

groeten Maarten.

Back