Lijmen van metaal...of toch lassen ?

Zijn er mensen die ervaring hebben met lijmen/bouwen van uitlaten etc. ?
Er staat op internet wel eea aan opties, echter das allemaal buitenland..
dus producten liggen niet om de hoek ;(

Ervaringen !?
 
lijmen

hoi voor het lijmen van uitlaten gebruik ik bison 2 komponenten lijm
die grijze voor metaal even bakken in de oven of op een hete kachel leggen en het zit vast in 30 min
voor metanol motoren
groeten wiebe
 
Is die lijmverbinding hittebestendig genoeg om deze vlak achter de motor te gebruiken? Ik bedoel voor bv. de uitlaatbocht voor een resonantiepijp.

Niels
 
Ik heb mijn zelfbouw aluminium uitlaatbocht op het spruitstuk hardgesoldeerd (loodgietersbrander) met Castolin 190. Werkt perfect, mooie las, het soldeeraluminium vloeit in alle kieren en gaten (proefstukje opengezaagd). Gebruikt voor mijn 8.5cc Helimax toendertijd.
 
ron, heb je wat meer info over die Castolin 190? waar te verkrijgen/joe duur etc ?

en is dit ook op giet alu te gebruiken ?

hoor het graag
 
Het is al een jaar of vijftien geleden dat ik het spul besteld heb bij de firma Terolas (of Terelas) in Delft. Ik weet niet of je nu nog in kleine hoeveelheiden kunt bestellen. Ik kon het verwerken met een normale loodgietersbrander zonder zuurstof. Het uitlaatbochtje was in totaal een centimeter of 10 lang, 20*2mm, de flens was 4mm dik, op een OS MAX 50 FSR.

Met solderen van (spuit)gietaluminium heb ik geen ervaring. Het schijnt, in het algemeen, moeilijker te zijn door het hogere siliciumgehalte in giet-aluminium legeringen.

Op de Intermodellbau in Dortmund (binnenkort weer) is altijd een stand te vinden waar ook aluminiumsoldeer verkocht wordt (geen Castolin 190).
 
Franck.
Aangezien je bij je motor/model vrijwel nooit de goede "bocht" kunt kopen, (hard) soldeer ik deze zaken al vele jaren met succes voor mijn grote benzinemotoren. Er is er nog nooit een kapot gegaan.
Alle spullen voor hardsolderen zijn bij iedere technische winkel te verkrijgen en net zoals Ron voldoet een gasbrander zoals loodgieters gebruiken. Ze zijn goedkoop na te vullen door installatie bedrijven.
Het probleem met hardsolderen is het verkrijgen van voldoende warmte, het materiaal moet kersenrood kunnen worden, anders vloeit het niet. De meeste kleine hobbybranders halen die warmte opbrengst niet bij iets grotere onderdelen.
Als vloeimiddel gebuik je dat witte poeder, al dan niet aangelengd met water.
Verder is het van zeer groot belang dat het te solderen gedeelte zéér goed geschuurd en ontvet wordt, anders bakt er niks.

Onderdelen voor de uitlaat zelf, zoals voetjes en bochten zijn ondermeer bij de firma Krumscheid te bestellen.
http://www.krumscheid-metallwaren.de/index.html

Het enige nadeel is dat de soldeerstangetjes vrij prijzig zijn, ik meen 9-10 euro voor een stangetje van 2mm.
 
Als je aluminium gaat solderen moet je ook opletten dat het zonder waarschuwing in elkaar zakt als het te warm wordt.
Aluminium gloeit namelijk niet (of niet erg duidelijk).
Even oefenen op een oud bochtje dus.

Dit is een slechte ervaring uit de oudheid toen ik nog met verbrandingsmotoren vloog. Tegenwoordig soldeer ik alleen nog snoertjes. :D

Trouwens ook wel goede ervaringen met 2 komponenten staal, maar wel industrieele kwaliteit (Pa werkte in de scheepsreparatie).
Mischien dat er bij die nieuwe bison producten met 2 komponenten kauwgomworstjes nog een hitte bestendige variant bij zit.
Polyservice heeft ook "kneedbare" epoxy in meerdere varianten.
Niet op hun website. http://www.polyservice.nl/ bellen dus.
 
Om alluminium te solderen kun je ook Brasunalflux (Din 8511 F-LH 1 gebruiken. Dit wordt gefabriceerd door de B.V. chemische fabriek schiedam. Het is een poeder dat met water tot een papje aangemaakt kan worden en dan op een te solderen werkstuk kan worden aangebracht. het poeder verkleurd eerst naar grijs en wordt dan vloeibaar. Het is van belang om het complete werkstuk op temperatuur te brengen. De juiste temperatuur kan men meten met een vuren houten stokje; zodra dit verkleurd is de temperatuur hoog genoge om te solderen. Opdit punt is er niet veel warmte meer nodig om een gat in get werkstuk te stoken dus voorzichtig met de vlam. Mocht het poeder niet meer leverbaar zijn dan is binnenkort op de Intermodelbouwbeurs zeker een alternatief te vinden wat ook goed werkt.

Geert
 
heb vorig jaar in essen een soort soldeerstaaf gekocht waar volgens de verkoper ook alu mee te lassen zou zijn geweest.
naar mijn idee, zou dit idd gegaan hebben maar was het materiaal niet heet genoeg te krijgen met een hobbybrandertje.

het heette alutite of iets dergelijks
 
Back
Top