lineaire servo

Discussie in 'MBF Labs' gestart door helimax, 15 apr 2011.

  1. DirkSchipper

    DirkSchipper Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 jun 2005
    Berichten:
    6.318
    Locatie:
    Utrecht
    Noodzaak? Functionele relevantie?

    En vervolgens gaan we die zwaar bevochten lineariteit met exponetieel, differentieel, en assymmetrische uitslagen vernietigen. Eerlijk gezegd zie ik nog niet voor welke functie/roerbeweging een lineaire beweging onmisbaar c.q. van levensbelang is.

    Begrijp me goed, ik vind de discussie best interessant, maar ik heb wel het gevoel dat het meer om een theoretisch exercitie gaat dan om een functionele noodzaak. Maar wellicht heb ik dat fout. Ontsteek het licht bij mij, zou ik zeggen ... ;-)

    Dirk.
     
  2. helimax

    helimax

    Lid geworden:
    30 okt 2010
    Berichten:
    428
    Locatie:
    The Netherlands
    Waar kan het voordeel liggen?

    Wellicht hier , de aansturing van een tuimelschijf is binnen het bereik nagenoeg lineair wat winst in de nauwkeurigheid kan betekenen.

    [​IMG]
     
  3. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    En daarna heb je met de swash en blade grip aansturing weer niet lineariteiten te pakken.
    Met de huidige rekenkracht kun je je beter richten op de huidige rotatieservos zo aansturen zodat de input lineaire resultaten geeft op de blade pitch. Het zou me niks verbazen dat de vbar dit al doet.
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.936
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Zou best kunnen. Mogelijk is het zeker, maar het houd wel in dat die V-bar moet weten welke servo's er gebruikt worden (graden verdraaiing per verandering van pulslengte) en dan moet de geometrie (lengte servohevel, steekdiameter van binnen en buitenring swash en bladarm lengte) dwingend voorgeschreven worden, anders klopt er onmiddelijk al niks meer van.

    Denk het dus niet eigenlijk, al kan er best een soort van Expo ingebouwd zitten om in elk geval de servo output lineairder te krijgen.

    Ik weet het domweg niet

    Nuttig lijkt het mij echter niet, omdat bladen al niet lineair op instelhoekveranderingen reageren.

    Groet, Bert
     
  5. DannyvG

    DannyvG

    Lid geworden:
    24 feb 2011
    Berichten:
    1.774
    Locatie:
    Breda
    Er wordt gezegd dat de Vbar het beste werkt op een logo vanwege de afstemming van de geometrie.
    Ook zit er een stap in de setup waarbij je aan moet geven met hoeveel servo uitslag je 8 graden pitch hebt. Dus het is mogelijk met die gegevens...
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.936
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wellicht omdat zowel V-stabi als Logo allebei van mikado zijn, en de Logo dus het meest voor de hand liggende R&D testplatform was....

    Denk dat je met alleen de ingave van het punt 8 graden een beetje weinig is. voor zover ik weet is om een kromme vast te leggen minimaal 3 punten nodig (is volgens mij havo 3 wiskunde) dus je zult ongetwijfeld ook 0 graden en minstens nog een derde waarde (hetzij negatief, hetzij tussen 0 en 8 graden) nodig hebben, anders heeft de V-stabi niet voldoende gegevens.

    Kan best zijn dat die overige gegevens uit eerdere instellingen gedestilleerd worden hoor. Dus ik zeg niet dat het NIET zo is....

    Eerlijk gezegd, ik weet het gewoon niet.

    Eigenlijk best wel grappig: ik vlieg zonder E-stab, maar ik merk al een hele tijd, dat gewoon nadenken over wat een E-stab wel of niet doet (zelfs als dit theoretisch is of alleen maar een vermoeden) helpt me wel degelijk om mijn stuur-knelpunten in bepaalde sitiaties te leren onderkennen en verbeteren.
    Het helpt ook om onder woorden te brengen hoe je nu eigenlijk stuurt (wat je doet en waar je op moet letten), en maakt het daardoor makkelijker dat over te brengen aan anderen tijdens het lessen

    Groet, Bert
     

Deel Deze Pagina