Linker motor vertraagt bij tricopter (APM)

Ik heb deze vraag ook al gesteld op DIY Drones, maar daar krijg ik geen reacties (tot nu toe ook nog maar 14 views).

Ik heb hier dus een tricopter, gebouwd rond een APM 2.5. Als ik begin te vliegen dan heb ik nog wat schokjes, maar ik denk dat ik dat er nog moet uit regelen met behulp van de PID regeling.

Het probleem wat zich voordoet is dus dat ik na +- 5 minuten en 30 seconden vliegen de linkermotor vertraagt en ben ik dus genoodzaakt te landen. In de batterij is dan 1500 mAh eruit gevlogen en ik vlieg met een 2200mAh Lipo, dus zit er nog 700 mAh in.

In het begin dacht ik dat het de ESC was, dat die per ongeluk verkeerd geprogrammeerd was, dus heb ik die al een aantal keren opnieuw geprogrammeerd, maar dus zonder resultaat, Dit heb ik gedaan met een programmeerkaart.

Mijn vraag is of er nog mensen zijn die ook zoiets hebben meegemaakt of weten wat het probleem is ?

Wat ik nog kan doen is de ESC's eens wisselen, maar het is een heel gedoe om dat te doen daarom vraag ik eerst hier eens zodat ik niet voor niks bezig ben.

Ik heb hier ook nog een filmpje van: Tricopter with some problems - YouTube
De onderdelen staan trouwens bij de beschrijving van het filmpje op youtube.

Dat doet de APM 2.6 bij mij dus ook. Na 6 min prima vliegen trekt hij hem dus schuin, lipo dan nog 3,85 v per cell dus moet voldoende zijn. Ik ga hem binnenkort ook eens proberen met een andere setup. Heb jij ook een powermodule eraan hangen ?

edit : 3.85 v natuurlijk

Laatst bewerkt:
Het heeft een tijd geduurd, maar ik heb de fout gevonden.
Ik heb mijn voorste ESC's gewisseld en zo te zien is het één van mijn ESC's die het probleem veroorzaakt.

Ik heb hier nog een ander merk/type ESC liggen, zou ik dat ook kunnen zetten of is het aangeraden om dezelfde te gebruiken ?

Het is aan te raden om dezelfde ESC's te gebruiken.
Je zou tot je een nieuwe hebt eens kunnen proberen wat die andere esc doet, dan kan je iig vliegen.

Na lang wachten op een andere ESC, staat de nieuwe er toch op en net heb ik eens een testvlucht gedaan.
De tricopter vliegt nog beter als ervoor, maar dit is heel waarschijnlijk door de nieuwe servo die ik er op heb gezet.
Alleen na 5 minuten begint de tricopter "wispelturig" te doen en dan na een tijdje heb ik net hetzelfde probleem. De tricopter trekt weer naar links en dan is het onmogelijk om nog op te stijgen omdat het erop lijkt alsof de linkse motor dan te weinig kracht heeft.

Ik vind het toch vreemd want ik heb de voorste ESC's ook al eens gewisseld en toen had ik het probleem rechts. Ik weet niet wat ik nog kan doen of zou het dan toch een fout in de code zijn?

Edit: Ik kan misschien nog eens kijken of er nieuwe code is voor de apm.

Heb je ook al eens je motor geprobeert te verwisselen?

Dat kan ik ook nog doen :)

Edit: Net de achterste en de linkse motor gewisseld en getest, maar het probleem blijft.

Edit2: Ook heb ik net een firmware update gedaan naar versie 3.1.2 en het probleem blijft.

Laatst bewerkt:
Tja, ik heb de esc's al regelmatig gecalibreerd, wat dus niet helpt.

Ik heb mijn oud KK bord terug gevonden en ga dat eens erop zetten.

Ik zou eens kijken naar de aan de accuspanning gekoppelde failsafe. Het zou kunnen dat deze bij het bereiken van een vooringestelde spanning ( in dit geval misschien wat hoog ) automatisch overschakelt naar een andere mode die dit gedrag zou kunnen veroorzaken.
'T is maar een idee.
:-)

In die richting was ik ook al aan het denken, daarom heb ik de batterij failsafe volledig uitgeschakeld en dan doet die het nog.

Ik heb wel gemerkt dat er een error is bij elk log dat ik open met mission planner in verband met de batterij, maar ik kan niet vinden wat er scheelt. Ik gebruik ook altijd andere batterijen , niet altijd dezelfde en altijd volledig opgeladen.

Edit: Ik heb ook de logging van de motors aangezet, maar dat ga ik morgen uitlezen.

Laatst bewerkt:
Je zou even kunnen kijken of in de log te zien is op welk tijdstip de foutmelding optreedt en welke akkuspanning op dat moment af te lezen is. Misschien kun je zo een verband aantonen.

Als je de 3 dezelfde motoren hebt met drie de zelfde regelaars en de regelaars precies hetzelfde geprogrammeerd hebt zou ik het daar niet zoeken.

Ik lees dat je een servo gebruikt en zou willen vragen of deze zijn stroom via de APM krijgt of via een apart circuit. Als het via de APM loopt kan het zijn dat je op enig moment een brownout veroorzaakt met de servo, wat dan ook een failsafe trigger en een mode wisseling kan geven.

Het lijkt toch wel iets met de vliegduur, voor de hand ligt dan de accuspanning, en de programmering van de APM te zijn.

Ik heb je filmpje ook even bekeken. Zou het schokken ook van ontvangersignaal storingen kunnen komen in plaats van PID instellingen? Het schokken lijkt te onregelmatig voor de PID instellingen.

Zonde om een APM te vervangen door een KK-bordje. Nog even doorzetten!
:-)

Laatst bewerkt:
@Eelco Zoals ik al aangaf het gebeurd bijna altijd rond een 5 tal minuten.
Op m'n Tricopter staan 3 dezelfde motoren en ook ESC's en ze zouden allemaal de standaard programmering moeten hebben.

Ik gebruik inderdaad een servo, deze krijgt zijn voeding van een ESC, maar dat heb ik ook al gewisseld, dus volgens mij is dat niet het probleem.
De laatste keer dat ik er mee vloog was het schommelen minder, misschien omdat er ook een andere servo opstaat.

@HeliKoper Die log optie stond bij mij nog niet aan, deze ga ik eens aanzetten, maar dan moet ik wel weer alles terug zetten (KK board er af etc.)
Volgens mij heeft de GPS er nog niet veel mee te maken want ik vlieg alleen nog maar in Stabilize mode, als het in Stabilize niet goed werkt dan heeft een andere mode niet veel nut.

Wat betreft de GPS heb je helemaal gelijk.

Ik vind het toch vreemd want ik heb de voorste ESC's ook al eens gewisseld en toen had ik het probleem rechts.

Vraag: Staan de ESC's op Auto detect voor de cell count? En heb je de CUT-off van de ESC's wel uitgezet?

Volgens HK staan jouw ESC's standaard als volgt:

Factory default settings:
Brake: off
1=Battery type Detect: LiPo with Automatic Cell
2=Low voltage cutoff threshold: Medium (3.0V/65%)
Timing setup: Automatic
Soft Acceleration Start Up: Medium (die soft start moet er ook af)
Governor mode : OFF
Frequency : 8kHz
3=Low voltage cutoff type: Reduce power

1 = kun je beter op het juiste aantal cellen zetten
2 = als ze aan staan: staan die dan wel allemaal gelijk (beter is UIT)
3 = dit zou je uit moeten zetten: je wilt niet dat 1 ESC eerder terugregelt - je APM regelt dit zelf en beter!

Suc6!

Laatst bewerkt:
even wat raars. zal wel nergens op slaan ;-)

Ik zie je in het begin vertellen dat je een 2200 mah batterij hebt, en als het probleem zich voordoet, er 1500 uit is.
Daarna vertel je dat er dus nog 700 in moet zitten... en daar ga je ff fout...

die 2200 is wat hij in totaal heeft. Maar als je dit in zijn geheel verbruikt, zijn de cellen ook meteen overleden.
het stelregel is dat je ongeveer 80% van de capaciteit mag verbruiken, dus in jouw geval 1760 ma.

Een slechte cel kan zorgen voor een lager voltage tijdens belasting, waardoor een of andere veiligheid alvast inslaat.

heb je er al eens met een logger op gestaan? Waarom een logger, dan kun je nl in een grafiekje zien wat je voltage doet TIJDENS het vliegen
Gewoon puur om onder belasting te meten wat nu dat voltage van die accu doet..
Schiet die omlaag na die 5,5 minuut vliegen, weet je iig waar het aan ligt..

Daarnaast, als het continu de linker motor blijft, zelfs na het wisselen van motor en esc, zal het probleem vermoedelijk in de instelling van de flightcontroller liggen?

Back