Linker motor vertraagt bij tricopter (APM)

Heb eens een foto genomen van de ESC programmeerkaart, zo kan je zien wat de standaard instellingen zijn (in het oranje), maar zo zie je ook dat ik niet alles kan af zetten.

Die "Cut off Volt" kan ik misschien beter zetten op 2.8V/50%

http://www.wuala.com/andlinux/Share/HobbyKing_card.jpg

@Student Ik vlieg de lipo toch niet volledig leeg zoals je kan zien :s
Ik heb nooit mijn Lipo's volledig leeggevlogen, dat is het eerste wat ze me leerden toen ik met lipo's begon.
Ik heb sinds gisteren wel een lipo voltage tester, dat kan ik er wel eens aanhangen dan weet ik de spanning van de cellen.

Ik zou zeker naar de laagste cutoff stand gaan. Eigenlijk wil je die helemaal kwijt. Ik denk dat je de verkeerde (firmware in je) ESC's hebt voor een multicopter. Maar door ze te flashen met SimonK zijn ze ineens weer perfect :-)
Dan ben je de cutoff en andere zinloze opties meteen kwijt.

Ik blijf bij mijn vermoeden dat nu de cutoff van 1 ESC te vroeg terugregelt.

Laatst bewerkt:
Kun je makkelijk testen, want als het toch de regelaar is zou je het zelfde gedrag moeten zien met het KK-bordje.
:-)

Tja voorlopig is het KK bordje er weer af, als ik wat tijd vind dit weekend dan ga ik verschillende tests doen.

De ESC's staan geprogrammeerd op 2.8V bij Cut Off Volt

Heb net gevlogen met een oude lipo (die stuk mag gaan),
ik heb gevlogen totdat de batterij 10.8V in totaal was.
Cel1: 3,65V
Cel2: 3,64V
Cel3: 3,56V

Deze keer kon ik 6 minuten en 30 seconden vliegen en op het einde ging de achterste motor het eerst naar onder dus denk ik ook heel sterk dat het probleem bij de ESC's ligt. Door de ingebouwde beveiligingen zijn deze niet echt geschikt voor een multirotor/APM.

Ik heb even gekeken, bij het filmpje heb je staan dat je de HK30A blue series regelaars gebruikt en ik ben benieuwd of je deze van passende software kunt voorzien zolals Helikoper in post 22 voorstelt.

Mooi dat je nu weet wat het is. :-)

Naar die Afro's heb ik ook al gekeken en ik denk dat ik die ga bestellen.
Het is een heel gedoe als ik de esc's weer moet losmaken van het frame en
ik moet nog risceren dat er niets mis gaat, een ic is snel opgeblazen bij verkeerd contact.

Nu ga ik wel nog eens in de logs kijken.

Ik heb die afro's besteld maar ze zijn nog altijd in backorder, dat kan nog even duren.
Voorlopig vlieg ik wel een beetje, maar niet te lang anders valt 'm uit de lucht.
Heb al gevlogen in loiter mode en heb RTL ook gedaan zonder problemen.

Dus het is nog wachten tot ik de esc's heb, dan kan ik meer vertellen.

Ik vermoed dat volgende week mijn 3 ESC's gaan aankomen, ze zijn eindelijk verzonden.

Edit: ESC's zijn aangekomen en staan erop, maar het zit niet echt mee.
Daarnet dacht ik dat de tricopter was gedisarmed waardoor ik de zender uitzet, de tricopter stijgt op binnenshuis en crasht tegen het plafond, één propeller vliegt eraf, een andere vliegt in stukken, komt omlaag maar wil tilten, ik zet mijn voet erop en probeer de batterij los te koppelen (beetje paniek waardoor het moeilijker gaat), maar lukt toch om het uit te schakelen.

Nu blijkt dat mijn servo ook stuk is, nieuwe propellers staan erop, ze te zien werkt de rest wel. Servo is al besteld en was in voorraad.

http://www.wuala.com/andlinux/Share/Tri.jpg/
http://www.wuala.com/andlinux/Share/Tri1.jpg/

En ja het was mijn eigen fout... in het vervolg dubbel controleren en spijtig dat ik die failsafe niet kan uitschakelen op mijn receiver want daardoor gaat die naar 1500 pwm.

Laatst bewerkt:
Met HK Blue series ESC heb ik de ervaring opgedaan dat soms de ESC heel heet wordt en minder vermogen gaat leveren wanneer de BEC aansluiting in parallel is aangesloten de BEC's van de andere ESC. En het vreemde is inderdaad dat in een reeks van 3/4/6 ESC het soms maar 1 ESC is die dit probleem vertoont en het komt ook enkel voor bij parallelle aansluiting.

Ik zorg er dus voor dat ik op mijn quad, hexa, ... steeds maar 1 BEC van 1 ESC gebruik om de APM te voeden. Bij de andere ESC haal ik de 5v lijn (rood) uit het stekertje zodat de BEC op de andere ESC zeker niet gebruikt wordt.

Ik voed de APM ook maar met 1 BEC, dat is dan de output kant. Van een andere BEC van de ESC doe ik de rode draad uit de connector en de laatste rode draad van de laatste ESC gebruik ik om mijn servo te voeden.

Maar ik heb ook al de voedingsdraden gewisseld (van de andere ESC's) omdat ik dacht dat hierdoor het probleem zich misschien voordeed, maar zo te zien is dit toch niet.

NB: Mijn nieuwe servo is donderdag opgestuurd dus ik hoop deze snel te ontvangen. Meestal heb ik deze eigenlijk al de dag erna, ik hoop dat er niets mis is gegaan met het transport.

Update: Net eens een testvlucht gedaan met veel wind, maar zo te zien werkt het.
Ik heb gevlogen totdat de tricopter vanzelf begon te dalen.
Daarna heb ik gekeken op de lipo monitor en deze gaf aan dat de cellen rond de 3.3V zaten.

Het probleem is zo te zien opgelost door andere ESC's te gebruiken dus niet meer dat één van de motoren langzamer gaat draaien.

Back