Links- of rechtsdraaiende schroef

Beste forumleden,

Ingeval een schip 2 schroeven heeft, zijn dit een rechts- en een linksdraaiende.
Hoe zit dit als het schip 3 schroeven heeft?
Draait de bakboord schroef naar binnen (= rechts), de schroef op hartschip naar buiten (= links) en de stuurboord schoef weer naar binnen (= rechts)?
Als ik hierin een verkeerde gedachte heb, zou ik hier graag uw mening over willen weten.

René

De buitenste twee schroeven draaien tegen elkaar in, en de binnenste draait met een van de twee mee. Maakt niet echt uit welke.

Bart

Prima gedachtegang, niks mis mee.
Je kan je roeren altijd een beetje trimmen op je zender om recht uit te varen. Eventueel je middenste roer standaard een beetje uitlag geven.

Zal helemaal goed komen.

Succes Paul UK-104

Beste René

Ik heb een duwboot met 3 schroeven. Zoals bart al schreef. De twee buitenste tegen elkaar in die naar binnen draaien. En de middelste maak niet uit. Maar ik heb wel op iedere motor een vaarregellaar. Als ik aan het manouvreren ben gebruik ik de buitenste schroeven. En als ik gewoon aan het varen ben zet ik de middelste erbij.

Maar om welk schip gaat het?

Beste Huub,

Het betreft de Duitse reddingboot Hermann Marwede. Ook dit schip heeft evenals de vele duwboten 3 schroeven.
Uit de vele reakties blijkt dat ik min of meer gelijk had door de 2 buitenste naar binnen te laten draaien en de middelste naar buiten. Het is dus net alks bij een tandwieloverbrenging dat de elkaar aansluitende "schijven" tegengesteld draaien.

René

hallo

zoals reeds aan gehaalt is het niet altijd zo dat de buitenste naar binnen draaien
bij sommige schepen gaf dit een trilling doordat het onderwaterschip problemen had om het water weg te krijgen of aantevoeren en door het anders omlatend raaien vand e schroeven was dit niet het geval

gewoon proberen een foto van de echte boot te vinden en kijken hoe ze moeten staan

groetjes raf

heren

het is wel zo dat de middelste moet draaien naar de schroef die er onder staat een linkse of een rechtse
is wel heel belangrijk daar rekening met houden

mvg rudieke

Back