Peter Den
PH-SAM
Ik ben wel een beetje gewend dat begrip proberen te genereren voor dit soort zaken als moeilijk doen wordt weggezet.Jeetje wat doen jullie moeilijk
Ik wil nu juist naar voren brengen dat het ogenschijnlijk vanzelfsprekende niet persee de juiste observatie of interpretatie of erger, bewering is.
Dat is nu juist de clou Arjan: ik stel toch duidelijk dat het gaat om:Het lijkt me heel stug dat er een vliegtuig is, met welk profiel dan ook, wat iets anders gaat doen.
Doe dit kunstje nu eens met een 2-asser zwever en vertel dan eens wat je ziet.Uitgaande van een model dat goed bestuurbaar is op rudder (normaal gesproken met V stelling en dikwijls een 2-assen opzet)
Je komt nu met een voorbeeld van een vlakke vleugel(s) vliegtuig en gelukkig zeg je wel correct: Giert naar links, giert naar rechts. Dat je dan door tevens een trekkende motor min of meer een cirkel kan vliegen wil nog niet zeggen dat je een goede bocht vliegt, alleen met het voorbeeld vliegtuig zal je dat niet merken omdat je automatisch toch de bocht gaat vliegen met ailerons. (bij een brevetexamen voor een bemand toestel zou je met zo een bocht zakken)
(Bij een vlak vleugel vliegtuig is er in aerodynamische zin geen wezenlijk verschil tussen rechtop of inverted, dus ook de reacties op de roerstanden is in wezen het zelfde)
Het gaat er om dat v-stelling vliegtuig met alleen rudder (geen aileron) -input hier wezenlijk anders reageert dan een vlak vleugel vliegtuig, dus dat de stelling: ''op zijn kop werken hoogte en richting andersom een te eenvoudige stelling is.
Sorry, maar dit is echt onzin: in een vliegsituatie leveren een symetrisch en een half symetrisch profiel beiden lift volgens de normale basisprincipes die daarvoor gelden, weliswaar met een onderling wat andere karakteristiek, maar bij verhoging van de snelheid neemt voor beiden de lift gewoon toe.Bij half symetrisch : bij rudder naar rechts krijgt de linker vleugel meer snelheid en genereerd dus meer lift waardoor een bocht wordt ingezet.
Het minuscule tijdelijke verschil in snelheid tijdens de gierbeweging is hier echter niet van betekenis.
Laatst bewerkt: