Volgens mij hebben de meeste vliegtuigen een V-stelling en die zorgt ondersteboven juist voor labiliteit i.p.v. stabiliteit. Je krijgt dan het effect dat vanuit het vliegtuig gezien de stick naar links een bocht naar rechts maakt. Ja, je slipt wel naar links, maar de bocht is naar rechts. Gezien vanuit het vliegtuig, dus niet vanaf de grond. Je kunt het ook zo zien: de stick naar links betekent met V-stelling ook een rol naar links. Zowel rechtop als ondersteboven. Maar ondersteboven zijn lift en zwaartekracht qua richting verwisseld. Wederom vanuit het toestel zelf gezien.
Martin
Ik schiet daar toch ff op in ;-)
is een erg leuke discussie..
V stelling is geen functie.
V stelling is een constructiewijze.
en heeft eigenlijk verder niets met de besturing van doen, eerder met het vlieggedrag van het vliegtuig.
Let op: als je echt vanuit het vliegtuig kijkt (alsof je piloot bent, en dus meegaat met het vliegtuig), draait er nooit een functie om...
zou hetzelfde zijn als je in de auto rijd, achteruit schakelt en opeens draait je stuur andersom.
V stelling zorgt inderdaad voor wat zelfrichtende eigenschappen, zolang de V positief is (dus omhoog wijst tov het toestel). De rest van wat die V exact doet ben ik ff kwijt, hierover zijn gigantische discussies gevoerd met alle technische onderbouwingen, heb ze ff niet bij de hand ;-)
vliegen met een vliegtuig wordt in bijna alle gevallen mogelijk gemaakt door de invalshoek.
een rechte plank zie je ook regelmatig voorbij vliegen.. hoe kan dat vliegen, en soms nog vrij goed ook?
heb je een a symmetrisch profiel (bv een trainer) zal dit rechtuit, pootjes omlaag netjes en relatief langzaam kunnen vliegen.
veel lift uit de vleugel, weinig invalshoek nodig. immers, ieder vliegtuig moet het profiel van de vleugel iets omhoog laten wijzen.. Meestal zit dit al in de romp ingebouwd, waardoor de romp netjes rechtuit lijkt te gaan.
inverted houd dit in dat de invalshoek gewoon flink groot gemaakt moet worden, om het a symmetrische te compenseren.
Kortweg, als hij pootjes omlaag mooi rechtuit gaat, zul je inverted redelijk met de elevator moeten werken om de neus omhoog (vanuit het vliegtuig omlaag) te krijgen.
een toestel met symmetrisch profiel zal misschien altijd enigszins met de romp omhoog moeten wijzen, om invalshoek te krijgen.
daar staat tegenover dat dit inverted exact hetzelfde gebeurt. maar net waar het toestel voor ontworpen is..
inverted doet de aileron hetzelfde als normaal. wil je een bocht naar links, kun je gewoon links aileron geven. Alleen opletten met je roer, vanaf de grond gezien, staart naar je toe werkt die andersom als je inverted gaat.
Verder vlieg ik een klein tijdje, maar heb nog niet gehad dat ik rechts op de aileron moest sturen om links te gaan..
Ik heb in diezelfde bocht naar links wel soms iets rechts nodig om te zorgen dat het toestel niet verder draait over de aileron as
sommige toestellen willen door blijven rollen in de bocht..
Dit effect heb ik bij het roer eigenlijk ook nooit gehad..
meeste toestellen zijn zodanig ontworpen, dat wanneer je het roer bedient, de vleugel automatisch mee zakt de bocht in.
ook wel "koppeling" genoemd, de meeste toestellen hebben wel enige koppeling tussen roer en aileron.
Houd in dat wanneer je een beetje rustig doet, je gewoon zonder aileron een rondje kunt maken, en toch mooi die vleugel kunt laten zakken en weer oprichten bij het maken van de bochten.