LINN logging truck

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door stoomertje, 1 jul 2021.

  1. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    826
    Locatie:
    Halsteren
    Ter inleiding, eerst wat informatie over mijn nieuw project in wording. Het wordt een Linn tractor waarbij de vooras verwisselbaar is. De wielen moeten vervangen kunnen worden door slede's.

    Bijna twee decennia lang was de machtige Linn 'HafTrak' ongeëvenaard. Tussen 1917 en 1948 werden ongeveer 2500 exemplaren van het 'koppelmonster van Morris' geproduceerd, en dankzij een fanatieke schare fans blijven ze vandaag de dag populair en trekken ze een menigte wanneer het handjevol overgebleven operationele Linns wordt getoond of bediend.
    Hoewel de vroege tractoren van Linn visueel vergelijkbaar waren met de houthakkerstractoren die werden vervaardigd door zijn voormalige werkgever, Alvin O. Lombard, verschilden de rupsbanden zodanig dat beide mannen Amerikaanse patenten op hun respectievelijke ontwerpen ontvingen; Lombard gaf de voorkeur aan een stijf spoor - Linn aan een flexibel spoor. Het is duidelijk dat de tractoren van Linn gebaseerd waren op het concept van Lombard, maar een nauwkeurig onderzoek van de respectieve octrooien brengt geen inbreuk aan het licht, althans wat de rupsen betreft. Als een van beide uitvinders de moeite had genomen om patent aan te vragen op het algehele ontwerp van de twee eenheden, zou de zaak niet zo gesneden en gedroogd zijn.
    De gepatenteerde 'Flexible Traction'-units van HH Linn gaven de Linn-tractor een duidelijk voordeel ten opzichte van een conventionele gemotoriseerde vrachtwagen, waardoor hij over met rotsen bezaaid, modderig of heuvelachtig terrein kon rijden dat voorheen onbereikbaar was voor een motorvoertuig. Het vermogen werd naar de grond overgebracht via de achterste rupsbanden, die een verende stalen driehoek bevatten, die aan de top draaide, waardoor het spoorbed kon buigen en zich kon aanpassen aan de contouren van elk oppervlak dat de Linn zou kunnen tegenkomen.
    De Linn bleek populair bij houthakkers, mijnwerkers, aannemers en gemeenten, en deed in de zomermaanden dubbel werk als wegenbouwmachine en in de winter als sneeuwploeg. Onder ideale omstandigheden beweerde bedrijfsliteratuur dat de Linn een helling van 50% kon afleggen en sommige klanten, met name Barrie, VT's Vermont Marble Co., verklaarden dat hun Linns regelmatig een lading van 20 ton vervoerden tot een helling van 22%.
    Indien uitgerust met ski's zou een sneeuwrijdende Linn-wegtrein (1 of 2 Linn-tractoren die 10 tot 16 sleeën trekken) de productiviteit vertienvoudigen, waarbij tal van Noord-Amerikaanse houtkap- en mijnbouwuitrustingen getuigden van hun efficiëntie in Linn-reclame. Een sneeuwtrein van Linn, geëxploiteerd door de Hudson Bay Mining & Smelting Co., Ltd., trok een lading van 120 ton van hun bevoorradingsdepot naar de buitenpost Flin Flon, Manitoba/Saskatchewan en de Amtorg Trading Co. exporteerde talrijke Linns voor gebruik in de Russische provincie Siberië.
    Linns waren ook populair in warmere omgevingen, een aantal eenheden werd geëxporteerd naar het Midden-Oosten, evenals naar de Panamakanaalzone, waar ze werden gebruikt voor het onderhoud van kanalen, wegen en spoorwegen. In de jaren dertig werden Linns uitgerust met rotslichamen van 5-10 ton gebruikt door aannemers die betrokken waren bij de bouw van de Bonneville, Chickamauga, Guntersville en Grand Coulee Dams en hielpen ze bij de aanleg van de Canadian Oil (Canol) oliepijpleiding in Alaska.
    Linns werden volledig uitgerust geleverd, waarbij de klant een enorm assortiment aan laadbakken kreeg aangeboden, waaronder de standaard 8-9 meter lange laadbak, zijwaarts kantelende rotsbakken met een capaciteit van 5 tot 15 meter, en speciaal gebouwde dumpers uitgerust met Gar Wood en St. Paul hydraulische takels. Een 25-yard model 37-T flexibele rupsdumper werd ook aangeboden, maar er waren weinig afnemers.
    Talloze gemeenten in New York waren eigenaar van Linn-sneeuwploegen, die konden worden uitgerust met de sneeuwbestrijdingsuitrusting van hun keuze die speciaal voor de Linn was vervaardigd door Champion, Frink en Sergent. Vroege modellen uitgerust met dubbelzijdige vleugelploegen hadden twee tot drie machinisten nodig, plus de bestuurder, maar latere units boden hydraulische besturing, waardoor een Linn-ploeg kon werken met slechts één machinist (plus de bestuurder - een noodzaak aangezien de Linn kon zijn een handvol om te rijden bij slecht weer).
    Vroege Linns waren uitgerust met 4-cilinder Continental Red Seal-motoren, terwijl latere edities konden worden besteld met een breed scala aan krachtbronnen, variërend van vier- en zescilinder Waukesha- en Hercules-benzinemotoren tot het zescilinder Cummins-dieselkoppelmonster. Vanaf 1929 was Linn eigendom van het Amerikaanse LaFrance en werd een handvol Linn-prototypes uitgerust met Amerikaans-LaFrance V-12-benzinemotoren. Vroege Linns waren beperkt tot een topsnelheid van 5-6 mph, hoewel latere eenheden uitgerust met de grote Hercules 6-cilinder een topsnelheid van 20 mph konden bereiken.
    De zwanenzang van het bedrijf was de Linn C-5 converteerbare trekker uit 1939, die kon worden gebruikt als een standaard Linn off-road of als een conventionele vrachtwagen (zij het met voorwielaandrijving) terwijl hij op de weg was. Helaas kwam de C-5 een decennium te laat, aangezien de belangrijkste klanten van Linn - gemeentelijke snelwegafdelingen - hun Linns al aan het verruilen waren voor modernere en veelzijdigere wegenbouw- en onderhoudsapparatuur aangeboden door Walter en FWD, en kort na het einde van de oorlog, Linn stilletjes uit het bedrijf teruggetrokken.
    oo1928_Linn_catalog_5.jpeg oo1919_Linn_tractor.jpeg oo1919_Linn_logging.jpeg
     
    ozy, Tug.NL en VOLVO FH 16 750 vinden dit leuk.
  2. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.086
    Locatie:
    Rhenen
  3. Langedijker truckertje

    Langedijker truckertje

    Lid geworden:
    23 sep 2018
    Berichten:
    701
    Locatie:
    Langedijk
    Mooi project, ga ik zeker volgen
     
  4. trialrolf

    trialrolf Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    3.379
    Locatie:
    Achterhoek
    MODELBOUW!!! hoofdletters.....gaan we eens volgen!
     
  5. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Henk,

    Dit wordt een mooi bouwproject.

    Smiley  2 Dikke duimen - TOP  KLEIN.jpg

    Ga je zoveel mogelijk alle onderdelen zelf maken ?
     
  6. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    826
    Locatie:
    Halsteren
    De rupsbanden met aandrijving niet Pieter.
    Ik heb geen draaibank, maar de bovenbouw , frame sledes enzovoort wel. De cabine is van hout opgetrokken, de motorkap is wel van metaal. Dus kan me nog wel effe uitleven aan dit project.

    De rupsbanden met tandwielen zijn van metaal deze zijn van een us sharman tank. (Heb vandaag een test opstelling gemaakt) De voorwielen zijn van Wilesco. De rest zal veel zelfmade zijn.

    Van de winter had ik een filmpje gemaakt in de sneeuw met de Lombard steam log hauler. Daar de ketel geen keramische brander heeft krijg ik deze in winterse omstandigheden niet goed warm gestookt.
    Rijd daarom niet meer dan 10 meter, daarna moet hij weer opnieuw opstoken.

    Ik heb toen allerlei foto's op het forum gezet hoe deze is gebouwd. Toen is het idee ontstaan om deze Linn te bouwen.

    Deze ga ik met een 12 volt motor uitrusten.
    Ik heb nog een oxilerende 4 cilinder motor liggen die normaal op stoom werkt, deze laat ik als het kan op de electroniche motor meelopen zodat er toch wat beweging onder de kap zit. Verder zijn er heel veel variaties om de opbouw te doen dus kan me weer een poosje uitleven. Deze moet als hij klaar is wel door de sneeuw kunnen met slede's er achter (zoals foto 1e post)












    20210701_163610.jpeg 20210701_144307.jpeg 20210701_201259.jpeg
     
    Catwoman en ozy vinden dit leuk.
  7. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Henk,

    Bedankt voor de uitleg.

    Dit gaat echt een hele mooie combinatie worden.
    Ik zal dit topic zeker met belangstelling gaan volgen.
    Succes met de bouw van de LINN.
     
  8. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.886
    Locatie:
    Utrecht
    Dit wordt weer smullen !!!!! ik ga dit MODELBOUW project zeker op de voet volgen
     
    VOLVO FH 16 750 vindt dit leuk.
  9. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    826
    Locatie:
    Halsteren
    Nou voor de fijnproevers heb ik nog wat lekkers ...eet je vingers niet op!
    Dan is het een beetje moeilijk om je eigen truck verder te bouwen!



    Deze wordt gebouwd door de bouwer van mijn Lombard steam log hauler
     
    Leo Broers, Catwoman, ozy en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  10. marcelinets

    marcelinets Guest

    Ga dit bouwverslag zeker volgen, succes met de bouw.
     
  11. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland

    Mooi filmpje.
    SMILEY FILMT.05 - kopie - kopie.jpg
     
  12. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    826
    Locatie:
    Halsteren
    Kon effe niet verder met de La Mancelle. Nu opzetje aan het maken van de LINN truck. Zaterdag voorwielen binnen gekregen.
    De stuuras is nog effe de vraag hoe ik deze ga doen. Met de as zoals we die kennen van de vrachtwagens zo als nu, of een lange as die in het midden draaid bij de laaste keuze is deze wisselbaar met slede de andere as niet echt geschikt. Beide optie zijn mogelijk in de praktijk zie foto's 20210713_095104.jpeg 20210701_163610.jpeg Screenshot_20210707-222912_Chrome.jpeg
     
    ozy en Ro-tje vinden dit leuk.
  13. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    826
    Locatie:
    Halsteren
    Vandaag nog effe lekker geknutseld.
    De stuuras wordt een schommel stuuras die op zijn middelpunt draaid. Zoals bij de eerste LINN ook het geval is.
    Hij moet nog een 1cm in het frame verzinken zodat hij waterpas staat 20210716_200152.jpeg 20210716_200252.jpeg
     
    ozy, bvdh, Catwoman en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Henk,

    Dit ziet er weer mooi strak uit.
    Smiley  2 Dikke duimen - TOP  KLEIN.jpg
     
  15. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    826
    Locatie:
    Halsteren
    De volgende stap is, waar komt de motor en welke motor.
    De broers zijn vandaag opstap gegaan en hebben de keuze gemaakt het word een CAT C15. De schaal is 1/12.
    Zij hebben gelijk maar wat electronica erbij gedaan van servonaut de SMR -geluidsmodule.(geluidsmodule voor rupsbanden voertuig) En de aandrijfmotor is de VTG450 12volt van servonaut

    20210717_181323.jpeg 20210716_200450.jpeg
     
    ozy, VOLVO FH 16 750 en Alex Kooijman vinden dit leuk.
  16. Leon1965

    Leon1965

    Lid geworden:
    21 jul 2019
    Berichten:
    1.886
    Locatie:
    Utrecht
    Dit gaat weer hééél mooi worden
     
  17. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    826
    Locatie:
    Halsteren
    Bedankt voor de vind ik leuk en ja Leon is een project vol uitdagingen.
    Zoals de radiator. Is een beetje blik vanger voor z'n smoeltje. Zie foto 20210717_210315.jpeg
     
  18. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Henk,

    Waar jij de CAT C15 motor gekocht.
    Is deze CAT motor van metaal ?
     
  19. stoomertje

    stoomertje

    Lid geworden:
    20 jun 2018
    Berichten:
    826
    Locatie:
    Halsteren
    Deze is van metaal Pieter ik hem bij miniatuurshop gekocht, denk dat het de laaste was want ik zie hem niet meer op de site.
    Als je op Google zoekt naar
    1 x Cat C15 Acert Engine - Core Classic (85139)
    Komt je diverse tegen maar niet op Nederlandse site's
     
  20. VOLVO FH 16 750

    VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 jan 2008
    Berichten:
    10.893
    Locatie:
    Haren (Ems) Deutschland
    Hallo Henk,

    Bedankt.
     

Deel Deze Pagina