Linquenda, verlengde Friese maatkast - schaal 1:50 (scratch build)

Sorry, ik heb op mijn website wat dingen van plaats veranderd...
Hier zijn ze:
lin1.jpg


lin2.jpg
 
Hier in Amersfoort ligt een sleepkast die is omgebouwd tot woonboot,
alleen staat daar de stuurhut achter de roef
full


full


full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Een nieuw begin, letterlijk.

Ik ben erg voor de kleine binnenvaart en daar past mijn volgende stap goed bij: Ik ga doen aan schaalverkleining.
Ik stop met bouwen in de incourante schaal 1:20
In plaats daarvan ga ik door in de door de overgrote meerderheid gebruikte schaal 1:50.
Ik heb er genoeg redenen voor, de eersten hebben betrekking tot het bouwen:
Ik heb veel meer ruimte op de werkbank, het bouwt sneller en op de één of andere manier ook mooier.
De andere redenen hebben meer betrekking op het varen: Ik kan nu mijn hoofd (onbezweet van het sjouwen met een veel te grote schuit) meer laten zien op vaardagen waar ik anders niet heen ging om wille van het juist genoemde sjouwen. En als ik eens zomaar wil varen kan dat zonder veel gedoe.
Daar bij komt nu ook dat ik bij gezamelijk varen niet een vreemde eend in de bijt ben door de afwijkende schaal, maar slechts omdat ik een vrachtschip met een rare opbouw heb.

Nu dit gezegd en uitgelegd is zal ik vanaf het volgende bericht verslaan van de bouw van het 1:50 model van de linquenda.
 
Tekening

Zoals alle projecten start ook de bouw van dit schip met een goede tekening.
De spantenplannen van het voor- en achterschip liggen niet op de werkbank.
De tekening van het oorspronkelijke 1:20 model wat ik eerst zou gaan bouwen heb ik aangepast naar de schaal 1:50.
001.jpg
 
Start bouw

De start van de bouw is daar!
Ik werk van achter naar voor, domweg omdat de tekeningen achteraan beginnen te tellen.
Het middenschip is op de zeeglijn na geheel recht en zal ik, net al het voor- en het achterschip, als losse sectie bouwen.
De secties voor- en achterschip bouw ik met de stapelmethode, alleen dan op z'n kant.
Het middenschip is met plaat en balk. Lange halen, snel thuis dus.
Voor één keer is dat wél goed.
002.jpg
 
Casco

Hier staan de drie secties als casco klaar om verder afgebouwd te worden.
Goed te zien is hoe ik de stapelmethode op z'n kant heb toegepast.
Het voordeel van zo bouwen is dat het uithollen met de figuurzaag gedaan kan worden, laag voor laag.
Omdat er dan heel precies gewerkt kan worden kan het uiteindelijk overblijvende deel heel licht in gewicht zijn.
003.jpg
 
Opbouw

De opbouw trek ik op uit karton, dit omwille van het gewicht.
Het gewicht wil ik laag houden en in het bijzonder als de bouw de hoogte in gaat.
Daar komt bij dat het erg prettig en vlot bouwt.
Met de juiste nabehandeling kan het best een spettertje water hebben zonder schade.
De opbouw komt over een waterkerende rand heen te staan.
Direct waar het schild zit verspringt de waterkering zijn eigen dikte naar buiten, en loopt het als den helemaal door naar voren.
Zo is de waterkering één lang geheel en blijven de woeste baren aan de juiste kant van de schuit.
005.jpg
 
Dekken en gangboorden

Inmiddels heb ik ook de dekken voor en achter geplaatst, evenals delen van het gangboord.
Ik moet enkel over het middenschip de gangboorden er nog op maken.
Dan kunnen het voorschild en de beide dennen gezet worden.
004.jpg
 
Proefstukje luikenkap

De luiken zijn op het echte schip van aluminium golfplaten.
Als vanzelf komt dan de vraag: Hoe maak je zo iets in het klein na?
Al vrij gauw kwam ik op het idee golfkarton uit een doos te gebruiken,
ik had onlangs een lampje gekocht en de fijne golf in dát karton bleek exact de goede maat te zijn!
Met de stoomreiniger heb ik aan één kant het dekpapier eraf gestoomd,
daarna de boel op de juiste hoogte rond gezet en een zilververfje doet de rest.
Als de dennen op het schip staan ga ik kijken hoe ik de kleppen en de bevestiging aan het schip ga maken.
Wat ik al vrij snel zeker wist is dat ik de luiken per vak uit één stuk maak.
006.jpg
 
Laatst bewerkt:
Zo hé jij gaat ineens snel Klaas !
mooi zo met die spanten voor en achter !
mooie werkplek en dat wordt weer een heel mooi model!
 
Waterkering, dennen, schild, boeiwerk en bolders voorschip

Ik heb de dennen gezet. Nu begint het schip ineens op de echte te lijken.
Alle spanten aan de buitenkant langs de dennen moet ik nog plaatsen, maar dat is van een iets later zorg.
Verder heb ik ook het voorschild geplaatst, die is wel zover af.
Ook bolderkasten, bolders en boeiwerk op het voorschip zijn makelij van deze dag.
Er is ook een begin gemaakt aan het tussendek en de ingang van de voorste machinekamer.
007.jpg


Verder is de waterkerende rand en de verspringing naar de den te zien.
Op deze manier wordt de rand één geheel van voor naar achter zonder (lekkende) onderbrekingen.
De opbouw staat er dus overheen, de luiken komen er op te liggen met een borgrandje tussen de dennen.
008.jpg
 
Plaatsing spanten langs den, middendek en proefstuurhut

Ik heb op het echte schip de stuurhut opgemeten en die maten omgezet.
Vervolgens heb ik van dun karton een proefmodelletje gebouwd om te passen
En die passing is prima, dus kan de definitieve stuurhut van hout gebouwd worden op basis van deze maten.
Het hele schip is inmiddels rondom geplamuurd en geschuurd.
009.jpg


Ik heb de verstevigingspanten langs de den geplaatst en voorzien van langsversterking.
Het middendek heb ik verder afgewerkt en ook die is de eerste laag plamuur al tegengekomen.
010.jpg
 
Bouw schroefas, schroefaskoker en lagers

Wat zelf te maken is hoeft niet te worden gekocht.
Onder dat motto heb ik de schroefas, lagertjes en de koker vanmiddag gedraaid.
De schroefas is het restant van de ingekorte as van de 1:20 spits.
Die heb ik tot net onder de 3mm afgedraaid en er een M3 draad op gesneden.
Het busje en de lagers heb ik uit messing gedraaid.
Ik hoop dat dit materiaal (voor wat betreft de lagers) hard genoeg is en niet te snel zal slijten.
Mocht dit niet voldoen, dan vervang ik ze met iets harder materiaal.
Hier onder het werk in losse onderdelen:
011.jpg


En het geheel gemonteerd en klaar om in het schip gebouwd te worden.
012.jpg
 
Laatst bewerkt:
Na lange tijd stil te hebben gelegen heb ik het modelbouwen weer een beetje opgepakt.
De hobby is te leuk om helemaal te laten liggen, dus heb ik van de week eens tijd gemaakt om met dit schip verder te gaan.
Alleen gaat er wel flink veel veranderen aan dit model, de reden daarvoor is dat het origineel ook flink verandert.
Ik heb dit schip nu zelf gekocht en ik ben het aan het ombouwen tot woonschip, dat verklaart ook het stilliggen van de modelbouw.
Lang verhaal kort, het schip gaat er anders uitzien dan tot een jaar geleden.
Te beginnen met de verkorting:
013.jpg

Het schip zoals ze een jaar of wat op de plank heeft gestaan.
Het deel tussen de lijnen is de '10 meter' die er tussenuit moet.


014.jpg

Het schip twee maal doorgehaald op de plaatsen waar dat bij het origineel ook is gebeurd.

Eerlijkheid gebied me wel te zeggen dat ik voor dit doorhalen wel tientallen keren het geheel heb gemeten.
Of het weer aan elkaar zou passen en goed zou stroken was maar zeer de vraag.
Het origineel is verlengd en terug verkort, het model hier is op de verlengde lengte gebouwd.
Ik ging dus niet helemaal zeker weten of de helften weer mooi aan elkaar zouden passen.
Het viel me niet alles tegen: Op wat hele kleine afwijkingen na (om en nabij de 0,8 mm op z'n grootst) paste de zaak tegen elkaar.
Al met al blijkt dus dat ik mijn tekening goed heb gevolgd bij het bouwen.

015.jpg

En weer aan elkaar gezet.

Ik heb vervolgens de delen op een stalen rei geklemd om het echt recht te houden tijdens het drogen.
Het resultaat is een net verkort schip die weer sprekend op haar grote zus lijkt.

016.jpg

Ter referentie: Het originele schip vlak na de verkorting, nog op de werf.
 
Laatst bewerkt:
Het origineel is verlengd en terug verkort, het model hier is op de verlengde lengte gebouwd.
Ik ging dus niet helemaal zeker weten of de helften weer mooi aan elkaar zouden passen.

Hoeveel uren heb je hierover gepiekerd, voordat je het aandurfde?
Na het doorzagen is de maatafwijking ook niet onoverkoombaar.
Je moet toch de las weer versterken.
Ik zie uit, naar je verdere vorderingen.
 
Laat ik het zo zeggen: Ik heb getwijfeld tot ik me bedacht dat dit de enige mooie manier is om dit project weer vlot te trekken.
Ik stond stil met de bouw omdat ik op mijn manier wat was vastgelopen op de luikenkap, die gaat er in dit nieuwe plan vanaf dus dat biedt kansen.
Dus ja, gepiekerd heb ik, maar de metingen die ik had gedaan leken goed, en dan is het moed verzamelen, model leeg tassen en de zaag pakken en dan is het de dood (model vernacheld) of de gladiolen (de zaak netjes verkort).
De ontstane aanhechting van de beide helften zal inderdaad nog wat versterkt worden, al voelt het wel heel solide aan.
Maar de gemoedsrust wil ook wat. Ik heb voor het aanlijmen in de balkjes/latjes in de onderste hoeken van de romp 5x60 deuvels gezet, dus het is al niet helemaal koud op elkaar gelijmd.
 
Leuk project Klaas. Helemaal nu het 1:1 schip je woning is. Ga je de romp nog een laagje epoxy met keperweefsel geven? Is wel een behoud van de romp als je er mee gaat varen. Of wordt het een statisch model? In ieder geval succes ermee! Gr. Klaas.
 
Allereerst ben ik na de verkorting verder gegaan aan de opbouw:
De aanbouw die achterop stond is vermaakt tot de onderbouw van de stuurhut,
de oude onderbouw van de stuurhut bovenop de roef is verwijderd ook zijn de ramen aan de voorzijde van de roef dicht gemaakt.
Ik heb de kap en de opbouw tot één verwijderbaar geheel gemaakt om makkelijk toegang te hebben tot de zaken in het schip.

017.jpg

De aangepaste opbouw.

018.jpg

Het spantenraam onder de kap

019.jpg

De kap is dicht, nu komt het afwerken.
 
Back
Top