Lipo´s laden met balancer

Met een collega had ik laatst een discussie over het laden van Lipo´s.
Volgens hem moet je je Lipo´s niet altijd met een balancer laden. Volgens hem is het zelfs beter om de balancer slechts om de 2a3 ladingen aan te sluiten. Mijn mening is om altijd de balancer aan te sluiten. Graag jullie reactie.[/b]

Tja, als ik de LiPo diep leegtrek gebruik ik standaard een balancer-lader.
De lader sluit ik aan op een 1000 mAh 3s1p pack, laadstroom 800 mAh, dus 0.8 C (acht-tiende van de capaciteit 'C')

Ik hen al twee packs zien opbollen en heet worden omdat er waarschijnlijk een verschil in spanning is ontstaan. Met het gevaar dat je met overlading te maken krijgt. En daarom gebruik ik, afhankelijk van de omstandigheden een balancer/equalizer.

Zit 'm ook in het woord he, equalize, dus gelijkrichten. Als LiPo's niet in balans zijn of equalized dan gaat het vroeg of laat gewoon mis... :cry:

Marcelair, wat bedoel je met diep leegtrekken? als je je accu's te diep ontlaadt zal een balancer of equaliser niet echt helpen, die helpt alleen maar in de laadfase terwijl je ze (misschien) mishandelt in de ontlaadfase. Een goed afgestelde cut-off van je regelaar of een LiPo-save is dan een betere oplossing.

@Frank; is ook mijn mening :)

Hallo Grondpiloten,

Je moet een Lipo accu altijd met equilizer laden. :teacher: Dat ding zorgt ervoor dat de cellen in een accupack gelijke spanning hebben.
Een 1e voordeel van het gebruik van een equilizer is dat het tijdens het laden als een beveiliging functioneerd. De beveiliging bestaat uit het blokkeren van het laadproces als een cel te hoge spanning krijgt. Laden zonder equilizer kan een cel in een accupack opblazen.
Een 2e voordeel is dat met een equilizer de capaciteit van een accupack optimaal gebruikt worden. Alle cellen in een accupack worden tot hun max geladen omdat de equilizer daar zorg voor draagt.
Een 3e voordeel is dat de accupack langer mee gaat omdat de cellen in de accupack niet te zwaar (over)belast worden vanwege een minder functionerende cel in de pack.
Zonder de equilizer heb je dus kans in het opblazen van de accupack en je weet per definitie dat de capaciteit van zo'n pack niet optimaal wordt benut. Daarnaast doe je langer met een accupack.

Groejes, Beacon.

Nou Frank, het klinkt mij in de oren als: Ik weet niet precies wat het doet, dus doe het dan beide maar af en toe.

Balanceren tijdens het laden kan op 2 manieren:

1 De lader laadt de cellen in serie en een balancer laat de cellen die vroeg naar de "vol" spanning gaan wat stroom verliezen waardoor alle cellen samen uitkomen op dezelfde spanning.

2 De lader laadt via de balanceer aansluiting de cellen individueel op. Eigenlijk is de lader dus een aantal laders in 1 doosje.
Dit is de betere methode. Er komen steeds meer laders op de markt die via deze methode laden.

Serie laden heeft maar 1 voordeel: Men kan een simpele en goedkope lader gebruiken. Voor de cellen is er geen voordeel, eerder een nadeel.
Met het populair worden van de Lipo verschijnt meer kaf onder het koren.
Investeer eenmalig in een goede lader waar je na het laden precies weet wat er met je accu gebeurd is, en je bovendien de zekerheid hebt dat je pakket in elk geval niet door onbalans om het leven komt.

Helemaal juist. Het laden doe je dan dus via dat leuke kleine rechthoekige stekkertje dat uit het LiPo-pakket steekt. :wink:

misterBaconOnWings zei:
Je moet een Lipo accu altijd met equilizer laden. :teacher: Dat ding zorgt ervoor dat de cellen in een accupack gelijke spanning hebben.

Toch wel erg hard gesteld. Ik ben het daar maar gedeeltelijk mee eens. Iki gebruik al behoorlijk lang de lipo's zonder ba;lancer en equilizer (of hoe dat ding ook heten mag) en heb tot nu toe nog steeds geen problemen. Wel meet ik regelmatig de pakketten door en mocht er een cel minder zijn dan gaat bij dat pakket een keer het laden per cel. Als je rekening houd met een aantal regels dan is er niets aan de hand. Ga je de cellen zwaar overbelasten dan loop je risico's.

Sinds enkele maanden heb ik een lipo pakketje dat wel heel erg zwaar overbelast werd en dat behoorlijk warm (zeg maar heet) uit het model kwam en dat begint nu tekenen te vertonen van zwakte. Ik moet er wel bij zeggen dat het hier geen topmerk betrefd, maar eentje waar al meer mensen over geklaagd hebben. Het laden met een balancer had hier denk ik dan ook totaal niets uitgemaakt.

Theo Coenen zei:
misterBaconOnWings zei:

Toch wel erg hard gesteld. Ik ben het daar maar gedeeltelijk mee eens. Iki gebruik al behoorlijk lang de lipo's zonder ba;lancer en equilizer (of hoe dat ding ook heten mag) en heb tot nu toe nog steeds geen problemen. Wel meet ik regelmatig de pakketten door en mocht er een cel minder zijn dan gaat bij dat pakket een keer het laden per cel. Als je rekening houd met een aantal regels dan is er niets aan de hand. Ga je de cellen zwaar overbelasten dan loop je risico's.

Doe het ook zo Theo en gaat al dik een jaar uitstekend. dit met ELE en HIMODEL pakketten.

Grtz Ger.

Tuurlijk kan het zo, maar jullie houden je pakket in elk geval nog in de gaten.
Maar als je op dit moment een nieuwe lader zou moeten kopen ben je beter af met een die de cellen appart oplaad bij elke cyclus.

Het toverwoord is "gemak" het gaat dan altijd goed en je hoeft er niet bij na te denken.

Hallo kritische accu laders,

Ik ben het helemaal met Robke eens. Jullie laden de accu's zo kritisch dat het niet verkeerd kan gaan. (OK ook een beetje hard gesteld maar nu ten voordele.. :P .)
Het is gemak en ingebakken veiligheid wat betreft gebruik van de equilizer. En natuurlijk langere levensduur, beter benutten van capaciteit van de accu.

Eventjes nog een vraagje; Hoe bevallen die accu's van Himodel met 20C vermogen? :|

Groetjes,

Robke zei:
Maar als je op dit moment een nieuwe lader zou moeten kopen ben je beter af met een die de cellen appart oplaad bij elke cyclus.

Tja, en daar heb ik nog geen betrouwbare (foolproof) van gezien, of van gehoord. Daarnaast ben ik iemand die altijd eerst de kat een beetje uit de boom kijkt voordat ik ook in het diepe spring.

Daar ben ik het volledig met Theo mee eens. Die ladertjes waar de cellen apart mee geladen worden zijn ook maar verschillende simpele ladertjes samen. Geen diagnose functie of wat dan ook, die dingen kijken maar naar 1 ding en dat is de max. laadspanning, de laadstroom is ook meestal vast (tot aan Vmax natuurlijk).
Ze gooien je ermee naar je hoofd maar als je een beetje modelbouwer bent met x-aantal LiPo's van wat verschillende capaciteiten ben je met deze ladertjes NIETS!!! Koop dan een fatsoenlijke digitale lader met een aparte balancer en dan laad je al je accu's met 1 lader.

Ik heb inmiddels ook een balancer aangeschaft. (hyperion 6S)
Ik kom er achter dat mijn nieuwe cellen al per ontlading uit de pas gaan lopen. Niets aan te doen, zal wel iets te maken hebben met mismatchen enzo...

Hoe bevallen die accu's van Himodel met 20C vermogen?

De 15C lopen dus na een onlading al uit de pas. Doen het verder aardig.

Hoeft niet bij elk merk of C waarde zo te zijn.
Ik heb een Amerikaans Thunder Power pakket van 3S 15C 2100mAh, die slaan zowat allemaal tegelijk af.
Bij een goedkoper 10C pakket dat ik heb zit een zwakke broeder die altijd als eerste klaar is.

Ik wou een Thunder Power pakket van 3S 15C 2100mAh opladen en merkte dat een cel dikker is dan de andere en aanvoelt of er pudding in zit.
Vraag: wat is verkeert gegaan.zondag nog mee gevlogen (hacker b-fl regelaar)
Geladen word met een pulsar2 bij 1C zonder balancer(pak heeft geen bal. aansluiting)

Mvg Johan

je geeft het zelf al aan, je hebt zonder balancer geladen, dan is warschijnlijk 1 cel overladen en opgeblazen, en de andere waarschijnlijk nog niet eens vol.

Lipo ongeveer 10 maal gebruikt
zondag geladen en mee gevlogen. alles normaal.
Lipo word niet warm bij het laden of vliegen.
Motor trekt max. 15a regelaar 18A

Mvg johan

Back