Lipo´s laden met balancer

Ai...in dit geval ben je de cel meestal kwijt. MIjn ervaring is dat bolle cellen meestal het gevolg zijn van TE diepe onlading OF overbelasting (te hoge temperatuur).

Wat je kan doen is :Meet de spanning die nog op de losse cel staat. als deze onder de 2,5V is dan kan je de losse cel heel heel langzaam laden (met een paar mA) totdat ze ongeveer 3Volt heeft. Daarna met 100Ma laden aan de lader.

Ik heb zo een paar keer bolle cellen kunnen redden. (zelfs een keer een 3S pack met slechts 1,5V over het hele pack...(wat aardig op een skippybal leek)

Oh ja, en gebruik een balancer, of meet je cellen regelmatig door (balancer is handiger weet ik inmiddels ). Hiermee weet je altijd ZEKER dat je cellen gematched zijn met laden en dat Overladen out of the question is.

Ik heb inmiddels een balancer besteld, ik laad todat ik em binnen heb mn cellen per stuk (en das een heel gehannes met 6 packs 3S voor de calmato)

[QUOTE=" .....Hiermee weet je altijd ZEKER dat je cellen gematched zijn met laden en dat Overladen out of the question is.... [/QUOTE]

Helemaal mee eens Franck.

Zelf gebruik ik ook altijd (zelfgebouwde) balancers. Als er bij mij LED's gaan branden betekent dat dat er een onbalans in het pack zit.
Ik heb verschillende packs van verschillende merken en gezien dat er bij de meesten wel een onbalans is.
Bij een ELE pakket evenals bij een (duur) Flightpower Evo 20 pakket is er bijna geen onbalans te merken.

Mijn idee is als volgt: als je GEEN balancer gebruikt weet je niet zeker of het pakket stuk zal gaan tijdens het laden door onbalans.
Als je WEL een balancer gebruikt weet je zeker dat het pakket niet stuk gaat tijdens het laden als er een onbalans is.

Ik heb begrepen dat Konions (lithium ion mangaan) een kleine of helemaal geen onbalans hebben. Dit is onderzocht door Gerd Giese ( http://www.elektromodellflug.de/akku-test/LiIonM-1100.htm)
Ik heb onlangs de 1600mAh besteld voor in een nieuwe heli dus ben erg benieuwd of ik dat kan bevestigen.

Back