Lipo 2 cell beide 4,20 volt maar snel leeg.

Ik heb even een vraagje,

Ik heb 2 maal een lipo accu 2 cell 7,4 volt 5800 Milliampere van TCR.

Als ik deze oplaad is 1 accu na 4 minuten leeg en de andere na 6 minuten.

Als ik ze oplaat gaat dit met een Imax B6 lader op 4.5 ampere 2 cell.
Als deze volledig opgeladen zijn geven beide cellen 4,20 volt aan maar is de accu toch snel leeg.

Weet iemand hier iets over, ik kan niet vinden met het zelfde probleem.:confused:

Michel

* Hoe bepaal je of een accu 'leeg' is?
* Merk je ook verschil in oplaad capaciteit? (hoeveel gaat er terug in met de Imax).

PS: capaciteit is in mAh.

Hoe lang duurt het opladen, d.w.z. tot de lader gaat balanceren?

Hoe ging het laden voorheen?
Idem ontladen.
Zitten de accu's nog ergens anders in?

Het kan wel eens zijn dat hij met normaal laden meer dan 2 uur bezig is. Balanceren is binnen 1 cyclus van 80 minuten waarbij hij na ongeveer 40 minuten met Balanceren begint. Capaciteit is wel eens ca 2000 geweest maar wil wel eens op 300 eindigen. Ik heb altijd op 4,5 geladen en na ca 6 keer laden Balanceren. Accu's zijn altijd in de zelfde wagen geweest, traxxas slash 4x4.
Standaard esc en brushless.

Zou het kunnen helpen als ik de accu's tot 3 volt ontlaad met 0,6 ampère en dan weer normaal oplaad?

Nee, dat zal je niet helpen... Als je het pakket al een keer hebt ontladen tot 3 volt dan is de oorzaak bekend. De Li-Po is dan door diepontlading overleden. Veel nuttige informatie over het gebruik van Li-Po's vindt je hier: <Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

Als de Li-Po's na 4 resp. 6 minuten leeg zijn, en je laadt ze weer dan geeft de lader de geladen capaciteit op het display weer. Dat is de waarde waar "mAh" achter staat.

Wat is die waarde?

Laatst bewerkt door een moderator:
Er even van uit gaande dat de Li-Po niet is overleden, als na volledig te zijn ontladen de lader er 200 mAh wordt geladen, dan waren de Li-Po's niet leeg.

De oorzaak kan ook in de ESC zitten. Als deze verkeerd is ingesteld, verkeerde accutype, verkeerd aantal cellen, dan kan de onderspanningsbeveiliging van de ESC er op basis van verkeerde informatie er van uit gaan dat de Li-Po leeg is. En daar lijkt het nu een beetje op omdat je maar 200 mAh kan bijladen.

Ik heb geen andere optie op de standaard vxl esc zitten dan alleen de low voltage protection aan of uit zetten. Hij heeft altijd op Protection aan gereden. Hier is niets aan veranderd zover dat kan.

Kan je de spanning meten van een lege Li-Po al die net ontladen uit de auto komt? Dat zou een indicatie moeten zijn van de ladingstoestand. Laders kunnen de Li-Po spanning vaak weergeven op het display.

Nog een optie:

Voor zo ver ik weet heeft je lader ook een ontlaadfunctie. Laadt eerst de accu en ontlaadt deze dan. Op het display wordt de ontladen capaciteit in mAh weergegeven. Bij een goede Li-Po met een capaciteit van 5800 mAh zou je toch meer dan 4000 mAh moeten kunnen ontladen. Als je de lader goed instelt wordt de Li-Po tijdens dit proces beschermd tegen diepontladen.

Na het opladen geeft hij altijd 8,6 volt aan alleen met verschillende capaciteiten. Ik ben nu bezig om een opgeladen accu te ontladen naar 6 volt met 0,8 amp. Ik laat het even weten wat er uit gekomen is.

Zie een Li-Po als een fles water met een inhoud van 1 liter. Als je daar 200 cc uit haalt, kan je er ook maar 200 cc bij stoppen en geen liter.

Dat geldt ook voor een Li-Po. Als je een 5800 mAh Li-Po 500 mAh ontlaadt dan kan je er ook maar 500 mAh bij laden (ok, een beetje meer i.v.m. verliezen) maar de lader zal nooit 5800 mAh aangeven.

Pas op met het ontladen tot 6 volt. Dat is aan de lage kant, zeker als je met 0,8 A ontlaadt, Ontlaadt veiligheidshalve met de lader die beschermd de Li-Po tegen diepontladen en zal het ontlaadproces afbreken bij een celspanning van rond de 3,3 volt. In de handleiding van de lader zal je de spanning waar jouw lader mee werkt terugvinden.

Hij is met 0,5 volt gedaald en er stond 657 capaciteit. Lijkt me dat er genoeg in zit.
Ik ga morgen even proberen om mijn esc de low voltage cut off uit te zetten en dan kijken of ie blijf rijden.
Eerst een lipo pieper halen.

Hoeft niet eens aan de accu of lader te liggen. Ik zit mezelf suf te google-en.

Ik laat het jullie dan even weten.

Je moet het voltage eens per cel meten als jij denkt dat hij leeg gereden is.
Zit er veel verschil in per cel dan is een antwoord snel te geven.

Zonet eerst met Low voltage cut off aan gereden tot de cut off in werking kwam, daarna de cut off uit gezet en een minuut of 7 doorgereden, cellen waren nu 3,9 volt.

Ik denk dat de cut off slecht registreerd en bij grote piek de cellen onder de toegestane waarde komen die de cut off registreert als te lage waarde.

Voortaan maar rijden met een buzzer. Kan ik ook wel mee leven.

Thanx voor de moeite allemaal, dit zag ik niet aankomen. Leve google.

Kan ook te maken hebben met een slechte kwaliteit van de cellen of een te lage C-waarde. Onder hoge belasting zakt de spanning dan sneller dan bij goede cellen.

Denk hierbij ook aan de accu connectoren en die aan de regelaar. Zorg er voor dat die goed schoon zijn en stevig of zelfs zwaar in elkaar schuiven. Hoe strakker hoe beter. ;):oops:
Te dunne draden kunnen ook een rol spelen maar daar denk ik hier niet aan. Vuile connectoren wel want dat treed pas na verloop van tijd op. Door de verhoogde weerstand keldert de accu spanning merkbaar waardoor de onderspanningbeveiliging van de regelaar in werking stelt.

Back