lipo 560mah laad probleem

Beste mensen,

Ik heb een 3 cels lipo 560mah. Voor het laden gebruik ik een ultramat 10, hierbij moet de cappiciteit van de lipo worden ingesteld waarna hij vervolgens gaat proberen de 560mah erin te laden. Nu is de lader instelbaar in stappen van 100ma. Dus of 500ma of 600ms. Bij 600 is de laadstroom meer dan 1C en dat mag niet. Bij 500ma komt de accu niet helemaal vol. De lader slaat trouwens ook af waarneer de spanning te hoogwordt voordat de maximale cappiciteit bereikt is.

Maakt die 40ma te hoge laadstroom nou echt zo veel uit, of kan ik beter de 60mah verwaarlozen bij een shockflyer :?

alvast bedankt!

gr,

niels

niels steigenga zei:
De lader slaat trouwens ook af waarneer de spanning te hoogwordt voordat de maximale cappiciteit bereikt is.

Als hij dat doet mag je er zeker van zijn dat je accu vol is hoor. Als je lader op max. spanning komt gaat hij automatisch de stroomsterkte terugregelen dus zal je max. stroom alleen van toepassing zijn als de spanning nog aan het stijgen is. Ben je nog mee Niels ? :D

Dus... met 600 mA laden ipv 560 ga je ze zeker geen pijn doen hoor.

Met beide instellingen kun je veilig laden en komt de accu ook echt vol.

Of je nu met 1 x C laadt of met net een beetje meer of minder maakt voor de accu niet echt uit. Daarnaast kijkt de lader niet naar het aantal milliAmperes, die al zijn ingeladen, maar uitsluitend naar het spanningsverloop.
Het enige verschil tussen laden met een opgegeven capaciteit van 500 of 600 mAh is dus de tijd, die je moet wachten voordat de accu vol is. In beide gevallen zal de accu ná het laden ongeveer dezelfde capaciteit hebben.

Als die lader ECHT geschikt is om LiPo's te laden dan hoef je de capaciteit niet in te stellen. Een echt goed werkende LiPo lader werkt niet met een bepaalde hoeveelheid stroom die hij er in stopt of moet stoppen. Als je lader zo werkt help je een LiPo daar snel mee naar de knoppen.
Nog maar een keer uitleggen hoe een LiPo lader HOORT te werken:
Je hebt een accu van 3 cellen. De maximale spanning van die accu is dus 3x4,215=12,645V. Je lader moet dus ingesteld staan op die maximale spanning. Als je 3 cellen kiest zou dat dus moeten kloppen. Daarna wordt de Maximale laadstroom begrenst op ongeveer 1C. Lager kan geen kwaad en ook een klein beetje hoger zal geen echte problemen geven. Let wel, een KLEIN beetje hoger! Als jij met 600mA laad zal dat wel gaan maar als het 700mA zou zijn kan je beter een andere lader zoeken en nog hoger zou ik zeker niet doen.
Als je nu de accu aansluit op de lader zal de laadstroom gaan lopen omdat er een flink spannings verschil is tussen de lader (12,645V) en de lege accu (+/- 9V). Die laadstroom is dus beperkt tot 600mA.
Naarmate de accu voller raakt zal de spanning van de accu langzaam oplopen. Hierdoor wordt het spanningsverschil dus ook steeds kleiner. Wanneer de accu ongeveer 80% vol is zal het spanningsverschil zo klein worden dat de laadstroom minder zal worden. Naarmate de accu voller raakt loopt de laadstroom steeds verder terug. Na verloop van tijd is de accu vol en zal de laadstroom zo goed als 0 zijn.

Back